4gamers.be

Gravity Rush 2

Door valies, 16-01-2017 11:59

Als Gravity shifter kan Kat nog steeds in alle richtingen door de lucht vliegen, gewoon ter plaatse blijven zweven, of op eender welke verticale of horizontale oppervlakte lopen of schuiven. Dat allemaal zolang ze Gravity energy bezit. Zodra deze op is, is Kat opnieuw onderhevig aan de zwaartekracht. De Gravity energy bar vult zich gelukkig al snel weer terug aan, reken een seconde of twee. Het vliegen vergt even gewenning, maar het went. Zeker in de open ruimtes of wanneer je reist van eiland naar eiland is het gewoon vliegen en genieten van het uitzicht. Het enige grote minpunt dat nog altijd aanwezig is bij het zweven, is de camera. Zodra je met Kat in een kleinere ruimte zit en je Gravity shift, geraak je al snel het noorden kwijt, omdat de camera dan gek beweegt. Als je dan net in een bossfight zit waar tijd van tel is, dan is dat erg frustrerend.

Gravity Rush 2 screenshot

Naast de Gravity kracht krijgt Kat ook nog Luna style en Jupiter style, twee extra manieren van controle die de zwaartekracht op een andere manier manipuleren. Zo kan ze bijvoorbeeld erg hoog en ver springen met behulp van de Luna style. Deze twee extra stijlen zorgen dan ook voor meer variatie in de gameplay. Klinkt veelbelovend, maar we moeten eerlijk zijn in het feit dat we, zolang we niet in de richting geduwd werden van een bepaalde stijl, toch gemakkelijk terugvielen op de gewone Gravity style. Deze uitbreiding zorgt dus enkel maar voor meer mogelijkheden, maar moet niet aangewend worden om echt tactisch uit de hoek te komen. Op zich ligt de moeilijkheidsgraad van de game dan ook niet erg hoog, enkele frustraties buiten beschouwing gehouden dan.

Qua aanvallen zal je de Nevi steeds moeten raken op hun zwakke plek, of meerdere daarvan. Sommige Nevi kruipen over oppervlakten, al dan niet horizontaal en andere vliegen dan weer in het luchtruim. De menselijke vijanden zijn spreekwoordelijk kannonnenvlees, tenzij ze in robots zitten. Die zijn al wat moeilijker te verslaan. De echte uitdaging zit wel meestal in het verslaan van de Nevi en dan nog het meest van al wanneer je je in kleinere ruimtes bevindt en het overzicht verliest. Qua aanvallen uit de lucht wil het meeste wel lukken, de camera buiten beschouwing gelaten dan. Alleen verliest de game op het einde wel een beetje de juiste focus, een klacht die we precies ook van de eerste game kennen.

Gravity Rush 2 screenshot

In de hele wereld kan je kristallen oppikken die dienen als valuta om upgrades te kopen, al hebben we niet echt het gevoel gehad hier nood aan te hebben. Andere kristallen dienen dan weer om een special attack of gravity energy te voeden. Deze laatste zijn dan wel weer handig en altijd uitgebreid aanwezig.

De verhaalmissies worden vlotjes getoond in stripvorm, zoals we kennen uit de eerste game. Naast de hoofdmissies zijn er zijmissies en challenges. Onder challenges vallen bijvoorbeeld snelheidsproeven en zijmissies variƫren van een krantenronde overnemen (yay, gooien met kranten!) tot het stiekem fotograferen van misdadige transacties. Er is zeker geen nood om de zijmissies en challenges te vervolledigen en aangezien ze niet altijd even veel pret bieden, zal je ze misschien nogal makkelijk aan de kant laten liggen.

De meeste verhaalmissies zijn aangenaam spelen en voelen nuttig aan, maar zoals we reeds lieten vallen, weet een klein deel van de missies te frustreren. Enerzijds door de camera, wat we al eens aanhaalden, anderzijds door het feit dat er meer geluk mee lijkt gemoeid te zijn, dan het hebben van echte vaardigheden in de gameplay. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de stealth missies waarin je niet gespot mag worden door vijandelijke troepen. Die bevinden zich dan op allerlei horizontale vlakken, op daken en in straten, maar ook in vliegertjes in de lucht. Je krijgt echter geen enkele manier om je stiekem rond te bewegen, geen schuilplaatsen of niets anders dat je echt zou kunnen helpen. Uiteindelijk loop je dan maar als een gek recht op doel af in de hoop dat het op een keer wel eens wil lukken, want als je omwegen neemt, is de kans alleen maar groter dat je gespot wordt. Dergelijke missies geven absoluut geen voldoening aan het einde. Gelukkig zijn niet alle missies zo, maar liever hadden we er hier gewoon geen van gezien.

Conclusie

Gravity Rush 2 doet ons qua artwork helemaal zweven. De unieke manier van zwaartekracht tarten is nog steeds erg leuk, behoudens dat je je in open ruimtes bevindt, want het grootste pijnpunt van de game zit 'zoals zijn voorganger nog steeds in de onbetrouwbare camera. De missies zijn niet altijd even boeiend, maar over het algemeen brengt Gravity Rush 2 toch leuke gameplay met zich mee. Liefhebbers van de eerste game moeten niet twijfelen, nieuwkomers spelen misschien beter eerst even de demo om aan te voelen of de pluspunten zwaar genoeg wegen op de minpunten.

Positief

  • Visueel erg mooi
  • Verticale spelwereld
  • Vliegen en zweven (wanneer alles goed gaat)
Score
78/100

Negatief

  • Onbetrouwbare camera
  • Verliezen van focus
  • Enkele onzinnige missies
Grafisch
90%
Geluid
65%
Fun
75%
Gameplay
75%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.
hair style vbulletin indir frisur hair cut short hair