Update - Indie dev bedreigt pers die negatieve reviews brengt
Update
BadFly heeft zich inmiddels verontschuldigd voor de manier waarop het gecommuniceerd heeft naar reviewers toe, maar stelt ook dat het niet echt de bedoeling was om de pers op deze manier te bedreigen. Men wilde gewoon duidelijk maken dat men hoopt dat reviewers de game beoordelen op wat het is en geen oneerlijke vergelijking maken met AAA-games waar BadFly nooit aan kan tippen. Men wilde gewoon aangeven dat als men ontdekt dat een bepaalde reviewer een "oneerlijke" review aflevert, dat men niet van plan was om die reviewer in de toekomst nog codes toe te sturen. Daar stapt men nu echter van af: elk reviewmedium, ongeacht eerdere reviews, zal nog codes krijgen.
Origineel (18/01/2017)
De Tsjechische indie developer BadFly Interactive is onder vuur komen te liggen omdat de studio ermee heeft gedreigd pers die een "te negatieve review" van hun game Dead Effect 2 zouden publiceren op de blacklist zouden worden gezet en dus geen codes meer zouden krijgen voor games die de studio in de toekomst nog lanceert.
BadFly had codes uitgestuurd voor Dead Effect 2, dat eerder al voor mobile en pc verscheen en dat er nu ook is voor PS4 en Xbox One, waarbij het wat context voorzag omtrent de ontwikkeling van de game. Zo wees BadFly erop dat Dead Effect 2 een indie game is die door een redelijk klein team met een beperkt budget gemaakt is. De studio vindt het dan ook jammer dat sommige reviews de game trachten te vergelijken met een AAA-game, waardoor de score uiteindelijk niet al te positief uitvalt. Vervolgens stelt de studio dat "als je review van Dead Effect 2 te negatief is, je in de toekomst geen codes meer krijgt van ons."
De praktijk werd naar buiten gebracht door COGconnected, dat inmiddels opnieuw gecontacteerd zou zijn door BadFly, dat via Twitter ook reageerde met "no blackmailing again". Wat BadFly precies tegen de website zei in de mail is voorlopig echter niet bekend.
Hoewel de aanpak van BadFly (of iemand bij BadFly) natuurlijk niet goed te keuren is, lijkt de studio ook het slachtoffer te zijn van zijn eigen indie status. Het zou namelijk kunnen dat de studio om louter financiƫle en pragmatische redenen gewoon liever geen codes meer uitdeelt aan media die er volgens hen niet in slaagt een genuanceerde review van een indie game te brengen, wat op zich hun goed recht is, alleen is het hier nogal ongelukkig uitgedrukt dan. Voorts zijn er vermoedelijk veel grotere vissen in de industrie die evenzeer druk uitoefenen op reviewers, maar het is natuurlijk makkelijker om een kleine vis te "exposen" omdat de impact daarvan op de werking van je medium veel minder groot is.