Europese Commissie onderzoekt Valve en uitgevers wegens geo-blocking
De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar Valve en vijf uitgevers (Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax) wegens geo-blocking.
In dit geval houdt geo-blocking in dat activeringscodes voor games enkel te gebruiken zijn in bepaalde Europese landen, zoals bijvoorbeeld Polen. Valve zou hierover afspraken hebben met uitgevers, die zo willen voorkomen dat mensen uit bepaalde landen waar games duurder zijn hun keys gaan kopen in landen waar de games in kwestie omwille van lokale marktomstandigheden goedkoper zijn. Dat zou echter de eengemaakte Europese markt verstoren en de concurrentie tussen verschillende landen in de weg staan, iets wat de Europese Commissie natuurlijk liever niet ziet gebeuren. Volgens de Commissie moeten Europese burgers namelijk gewoon in staat zijn hun producten in een ander land te kopen, zeker als het daar goedkoper is.
Indien het onderzoek uitwijst dat er inderdaad sprake is van geo-blocking en het verstoren van de Europese markt, dan volgt er vermoedelijk een rechtszaak. Wordt die gewonnen door de Europese Commissie, dan zullen Valve en de uitgevers zich naar de uitspraak moeten schikken en de geo-blcoking ongedaan moeten maken.
Of dit alles in de praktijk veel zal veranderen is wel nog maar de vraag. Omwille van eerdere maatregelen zijn de prijzen van games ook in de "goedkope" Europese landen al aanzienlijk gestegen, en een doorgevoerde feitelijke eenmaking van de digitale gamesmarkt zou ervoor kunnen zorgen dat games in heel Europa nagenoeg hetzelfde kosten, waardoor geo-blocking sowieso overbodig wordt voor uitgevers.