Ook YouTube onderneemt actie tegen PewDiePie
Eerder vandaag al raakte bekend dat de samenwerking tussen PewDiePie en Disney wordt stopgezet. Dit naar aanleiding van "anti-semitische" content die de afgelopen 6 maanden in video's van de YouTuber te zien zou zijn geweest. Ook YouTube onderneemt nu actie.
Concreet heeft YouTube het tweede seizoen van Scare PewDiePie, een premium YouTube Red show, geannuleerd. Ook heeft YouTube PewDiePie weggehaald uit "Google Preferred", een advertentieprogramma voor "brand-safe" content. Concreet houdt dit programma in dat YouTubers veel meer en meer diverse adverteerders kunnen aantrekken, omdat hun content gezien wordt als geschikt voor elk merk en daardoor in principe ook elk publiek, wat natuurlijk goed is voor de inkomsten. De anti-semitische content echter gooit nu duidelijk roet in het eten.
Dat PewDiePie nu is weggehaald uit Google Preferred, evenals het feit dat er geen tweede seizoen van Scare PewDiePie komt, zal ongetwijfeld een impact hebben op de inkomsten van de YouTuber. PewDiePie valt nu namelijk terug op het "gewone" advertentieplatform van YouTube, waarbij hij omwille van zijn content sowieso minder mogelijkheden zal krijgen qua advertenties, en bovendien zullen die nog eens minder opbrengen ook. Met miljoenen views per video zal hij er natuurlijk wel geen boterham minder om eten, maar desondanks kan de boodschap van YouTube, en eerder ook die van Disney, wel tellen.