Valve zet in op AI om Counter-Strike cheaters te detecteren
Valve heeft een update gegeven omtrent zijn strijd tegen cheaters in Counter-Strike: Global Offensive. Om te beginnen werd uitgelegd waarom Overwatch, het anti-cheat systeem dat momenteel gebruikt wordt om reports rond vermoedelijke cheaters op te stellen, nog niet werd uitgerust met een detectiesysteem voor duidelijke cheats als bijvoorbeeld spinbots. Dit komt volgens Valve omdat zo'n detectiesysteem slechts erg tijdelijk zou werken. De ontwikkelaars van dergelijke cheats zouden het systeem uitpluizen en hun cheats gewoon aanpassen, waardoor er op langere termijn geen oplossing komt.
Die oplossing voor langere termijn zou volgens Valve wel eens bij AI kunnen liggen. Daarbij wordt een systeem gebruikt dat gaandeweg verdacht gedrag leert te herkennen om vervolgens ook actie te kunnen ondernemen. Zo'n systeem zou niet meer afhankelijk zijn van updates en nieuw programmeerwerk om nieuwe cheats te herkennen, aangezien het zichzelf zou updaten.
Waarom dit AI-systeem nog niet is ingevoerd? Omdat het erg ingewikkeld is en erg veel resources vraagt. Het systeem zou namelijk elke match vanuit het standpunt van elke speler moeten volgen en die belasting zou op een andere server dan de feitelijke spelserver moeten komen. Concreet zou je daarom een stevig datacenter moeten hebben met duizenden CPU cores, hetgeen makkelijker gezegd is dan gedaan. Dat gezegd zijnde zou er wel al een lichtere versie van dit nieuwe AI-systeem in werking zijn en omdat de eerste resultaten veelbelovend zijn, wil Valve er verder in investeren.