4gamers.be

Slachtoffer swatting in gezicht geschoten, 2 mannen aangeklaagd

Door Jay, 13-04-2017 15:48

Twee mannen, een 21-jarige Brit genaamd Robert McDaid en een Amerikaan genaamd Zachery Lee, zijn officieel aangeklaagd voor hun aandeel in een geval van swatting begin 2015. Het voorval illustreert perfect waarom swatting niet door de beugel kan, aangezien het slachtoffer van hun misdrijf zwaar gewond raakte.

Begin 2015 zou McDaid op vraag van Lee (de twee kennen elkaar van online games) een anti-terrorismenummer hebben gebeld. Daarbij deed hij zich voor als een zekere Tyran Dobbs. Hij had naar eigen zeggen drie gijzelaars en zou hen doden als hij geen 15.000 dollar kreeg.

Zoals gebruikelijk werd meteen een SWAT-team van de politie ingeschakeld en blijkbaar werd het zekere voor het onzekere genomen. Meldingen van de vader en neef van Dobbs dat hij gewoon lag te slapen en dat er dus helemaal niets van een gijzeling aan de gang was, werden genegeerd. Dobbs werd uit zijn slaapkamer geroepen en kreeg een rubberen kogel tussen zijn ogen en op zijn borstkas. Hij hield er verschillende breuken in het gezicht aan over, evenals gekneusde longen.

Het onderzoek heeft nu dus geleid tot een officiële klacht tegen McDaid en Lee, op initiatief van de Amerikaanse justitie omdat het slachtoffer Amerikaans is en de valse oproep bij hen binnen kwam. De Amerikaanse justitie werkt samen met de Britse om ervoor te zorgen dat McDaid zijn straf niet ontloopt. Beide mannen riskeren een celstraf tot 20 jaar.

Dobbs zelf en zijn familie zijn enerzijds natuurlijk blij dat de daders nu voor de rechter komen, maar anderzijds stellen ze ook al een tijdje vragen bij het optreden van de politie. Volgens hen heeft die namelijk buitensporig geweld gebruikt en is van tevoren niet genoeg gedaan om de authenticiteit van het telefoontje na te gaan. Of omtrent die kwestie nog iets zal gebeuren, is niet bekend, maar Dobbs en zijn familie willen dat het verder onderzocht wordt. Ze willen dat de politie opdraait voor de medische kosten en eisen ook een straf voor de verantwoordelijken.

Reacties

  • Staticated

    "...van tevoren niet genoeg gedaan om de authenticiteit van het telefoontje na te gaan."
    < = >
    "...het zekere voor het onzekere genomen.".

    ... :-/

    Reactie aangepast door Staticated om 2017-04-13 om 16:18

    • Geplaatst op 2017-04-13 om 16:18
  • Matthive Staticated

    Ene statement is van de politie, ander van de familie v/h slachtoffer :)

    • Geplaatst op 2017-04-13 om 18:26
  • Sideshow

    Een bericht van 2 jaar geleden. Er was toch genoeg nieuws vandaag op de front page? :p

    *edit: ah sorry, er is nu blijkbaar een uitspraak/straf

    Reactie aangepast door Sideshow om 2017-04-13 om 17:35

    • Geplaatst op 2017-04-13 om 17:32
  • dumo

    Geen genade met dit soort paljassen, extreme straffen op zetten zodat anderen zich 2x bedenken eer ze iemand anders zo de duivel aandoen.

    • Geplaatst op 2017-04-13 om 18:00
  • Marginal0 dumo

    Beetje gemakkelijk om dat hier te lopen verkondigen als ge deftig opgeleid bent en verder kan denken dan uw neus lang is. Afin, er moet alleszins ingezet worden om de mogelijke gevolgen hiervan aan te kaarten.

    Die mensen tussen moordenaars zetten in de gevangenissen gaat de m'ij er alleszins niet op voorthelpen... als er uberhaupt nog plaats is.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 11:18
  • chupstickzz Marginal0

    Inderdaad, die jongens bedoelen dit als grap. En een gevangenis straf is daarbij niet de juiste oplossing. Geef hen eerder een straf waarbij ze heel wat uren vrijwilligerswerk moeten verrichten. Laat ze hun tijd nuttig invullen. En natuurlijk de onkosten terug betalen.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 11:30
  • dumo Marginal0

    Zou nochtans een perfecte straf zijn: gedraag u fatsoenlijk of we stoppen u tussen het ergste gespuis en laten u aan uw lot over en door uw strafblad geraak je na uw straf toch niet meer aan werk dus eventuele scholing die je genoten hebt is nutteloos.
    Als je weet dat zo'n straf boven je hoofd hangt als een onvermijdelijk zwaard van damocles zou ik toch 2x nadenken eer ik extreem antisociaal gedrag ga vertonen zoals swatting.
    Bij mij moet zo'n gespuis nooit op genade rekenen, er loopt veel te veel gespuis rond die ongestraft hun gang mogen gaan als ze dan eens iemand kunnen strikken moet daar een voorbeeld van gemaakt worden voor anderen.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 11:36
  • Marginal0 dumo

    Ge snapt kennelijk niet hoe die kwajongens denken. K'respecteer uw mening maar: "extreem antisociaal gedrag"? Dan hanteer ik persoonlijk toch een iets breder spectrum. Uiteraard mag dit nooit ongestraft gaan, maar als je dit al 'gespuis' noemt. Je redenering is wel goed maar is praktisch niet echt haalbaar: ze moeten dus al leren van hun ouders (wsl zinloos) of op school of op tv dat het niet mag. Dat kost jaren tijd of een gerichte inspanning van de staat.

    Je zou je beter vragen stellen bij de behandeling van gevallen zoals dit. Het is imo zeer beangstigend hoe jij of ik - zonder background check of niets - gewoon in ons gezicht zou geschoten worden omdat er één anonieme mens onze richting uitwijst.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 17:04
  • dumo Marginal0

    Het is al ver gekomen dat je van iemand anders moet leren dat swatten niet door de beugel kan, voor mij is dat gewoon een kwestie van fatsoen en gezond verstand.
    Voor mij zijn zo'n mensen dan idd gespuis en geen kwajongens, een kwajongen steekt een zak stront in brand op de stoep of fotoshopt een penis in iemand zijn mond. In het klimaat van terrorisme en angst dat wel leven vind ik dit soort feiten ronduit crimineel.

    De aanpak was idd overdreven hard en gelukkig is die rubberkogel tussen de ogen beland of de kerel was blind maar we spreken over Amerika en een situatie waar op een terrorismelijn gedreigd wordt binnen de 15 min gijzelaars af te maken...
    Dan wisten die bellers maar al te goed dat er niet onderhandeld of overlegd zou worden maar dat er snel en bruut gehandeld ging worden, speciale interventie teams moeten alles altijd serieus nemen en steeds van het slechtste uitgaan want op 100 prank calls kan er die ene zijn die wel echt is.

    Ik maak mij vooral kwaad als ik zo'n dingen lees omdat ik het "waarom" totaal niet snap, ik speel al bijna 28j games en als ik eens een probleem heb met iemand in on line games dan is het simpel : je blokkeert ze als het eikels zijn en je rapporteert ze als het racistische eikels zijn. Negeren en carry on.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 18:27
  • Marginal0 dumo

    Ik snap het ook niet - weinigen hier hoop ik - maar ik snap veel dingen niet dat die kwajongens doen. Het komt altijd neer op het 'kloten' van anderen, misschien uit jaloezie ofzo? Het is idd gezond (boeren)verstand, maar itt wat sommigen denken wordt dat niet met de zaadlozing meegegeven. Eerder met de paplepel. Tenzij je natuurlijk de hersens niet mee hebt. In beide gevallen kun je er zelf weinig aan doen. Isoleren is dan zeker een optie, maar een community-straf ook imo.

    Wat ik gewoon wilde zeggen is dat dit soort types die analyse niet maakt en hun streken wat aanpast aan de mode, maar de gevolgen niet inschat (of eerder de potentiële impact van die gevolgen). Een rationele mens zou dit allicht niet doen.

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 19:17
  • chupstickzz dumo

    Omdat je deze jongens nog kunt bijschaven, van zodra je ze in de bak steekt gaan al hun kansen om in de normale wereld te functioneren compleet wegnemen. En blijft er alleen rot over. Dat betekent dat er later nog slachtoffers vallen, door andere en misschien ergere feiten. Want hoe je het draait of keert, er komt niemand beter uit de gevangenis dan wanneer ze er zijn ingegaan! En geloof me, ze komen er altijd uit, tenzij ze er sterven van ouderdom!

    • Geplaatst op 2017-04-14 om 20:37