Bungie reageert op controverse over Shaders in Destiny 2
Luke Smith, director van Destiny 2, heeft gereageerd op de controverse omtrent Shaders in Destiny 2. Die zijn nu een meer frequent voorkomend maar wel single-use item geworden in de game, hetgeen volgens sommige misnoegde fans louter en alleen bedoeld is om spelers richting microtransacties te duwen, omdat zulke Shaders verkregen kunnen worden via de loot boxes van de game.
Smith wijst erop dat het nieuwe karakter van de Shaders in Destiny 2 gewoon samenhangt met de visie die men ervoor had. Men wilde Shaders in de game brengen als een frequente beloning voor het spelen van de game. Je kan ze krijgen door gewoon te spelen, te levelen, via chests en meer. Bovendien zouden Shaders nog veel vaker gedropt worden eens je level 20 hebt bereikt, op basis van vendor rewards, destination play en endgame activiteiten.
Doordat Shaders in Destiny 2 zo frequent opduiken als beloning om de game effectief te spelen, zouden ze volgens Smith de gameplay van spelers ook kunnen beïnvloeden. Sommige spelers zullen bijvoorbeeld bewust naar een bepaald gebied in de game gaan om daar de specifieke Shaders voor dat gebied te kunnen krijgen.
De reactie van Smith gaat niet specifiek in op het aspect van microtransacties of het single-use karakter van Shaders, maar focust in het algemeen gewoon op het feit dat Shaders in Destiny 2 nu eenmaal een andere invulling hebben gekregen. Daar vloeien de andere zaken min of meer uit voort.