4gamers.be

PUBG developer heeft probleem met Epic Games, niet met Battle Royale games

Door Jay, 26-09-2017 11:22

Onlangs werd duidelijk dat Bluehole, de studio achter PlayerUnknown's Battlegrounds, niet blij is met de Battle Royale mode van Fortnite. De communicatie daaromtrent was enigszins verrassend, omdat er wel meer games zijn die al met een dergelijke mode op de proppen kwamen. Waarom er dan nu een probleem van maken? Nu heeft Bluehole wat meer opheldering gebracht.

Het ziet er naar uit dat Bluehole geen probleem heeft met het feit dat andere studio's ook Battle Royale modes en games maken. Dit was immers te verwachten en is in zekere zin de normaalste zaak van de wereld. Enkel bij heel duidelijke copyright schendingen zal Bluehole daaromtrent actie ondernemen, maar dat zal dan waarschijnlijk vooral bij Chinese klonen van PUBG het geval zijn. Het probleem is dus niet het kopiëren van het concept op zich, maar wel dat Epic Games het doet.

Epic Games is natuurlijk niet alleen de ontwikkelaar van games, maar ook het bedrijf achter de Unreal Engine, en dat is de engine die gebruikt wordt door Bluehole voor het maken van PUBG. De vrees is nu dat Epic Games, omdat het zelf de maker is van de engine, zijn eigen Battle Royale game beter kan laten draaien door Bluehole bepaalde informatie omtrent de Unreal Engine te ontzeggen. Ook wordt gevreesd dat bepaalde elementen die Bluehole specifiek voor PUBG in de Unreal Engine ontwikkelde zullen worden overgenomen en gedeeld met andere partijen. De nieuwe verhouding met Epic Games zit Bluehole dus niet lekker. Eerst was Epic Games gewoon de provider van de game engine, maar nu is het ook een concurrent geworden, en dat zou een gevaarlijke combinatie zijn. Of dat ook een reden is om eventueel actie te ondernemen tegen Epic Games is natuurlijk nog maar de vraag.

Verder werd wel nog eens herhaald dat Bluehole het ook niet vindt kunnen dat Epic Games ter promotie van de Battle Royale mode van Fortnite gebruik maakte van de PUBG-naam. Daarvoor werd geen overleg gepleegd met Bluehole en dat is iets wat men nog verder zal onderzoeken.

Reacties

  • Enzime

    "Ook wordt gevreesd dat bepaalde elementen die Bluehole specifiek voor PUBG in de Unreal Engine ontwikkelde zullen worden overgenomen en gedeeld met andere partijen.""

    Dat is hoe de unreal engine het al jaren doet en waar ze even goed van profiteren... Game A gebruikt iets dat er is door game B en andersom. De engine wordt met de jaren beter en developers profiteren daar sowieso van (zonder Epic had pubg prolly nog slechter af geweest want die hebben geholpen om 100 spelers per server te supporten, natuurlijk hebben andere developers daar nu ook baat bij aangezien die engine er voor geupdate is). Egoïstische zeveraars, dan hadden ze maar hun eigen engine moeten maken :p


    "Verder werd wel nog eens herhaald dat Bluehole het ook niet vindt kunnen dat Epic Games ter promotie van de Battle Royale mode van Fortnite gebruik maakte van de PUBG-naam. Daarvoor werd geen overleg gepleegd met Bluehole en dat is iets wat men nog verder zal onderzoeken."

    Epic Games: "Yeah, we made a PvP mode for Fortnite. We love Battle Royale games like PUBG and thought Fortnite would make a great foundation for our own version."

    Overleg om hen een complimentje te mogen geven? Tis maar een gamemode tho, die ergens al tientallen jaren bestaat aangezien het gewoon een variant is op "king of the hill" (en echte battle royale games zijn er ook al geweest maar pubg is gewoon de eerste die goed is). Plus... ze hebben zelf het idee van de film Battle Royale dus waarom zou iemand anders daar ook geen inspiratie mogen van halen?

    Misschien moet Valve Blizzard aanklagen en Blizzard de devs van Paladins. TF2/Overwatch/Paladins heeft veel meer gelijkenissen dan pubg en fortnite BR.

    Reactie aangepast door Enzime om 2017-09-28 om 10:43

    • Geplaatst op 2017-09-26 om 11:43
  • cryothic

    Wat een stel onzekere zieltjes bij PUBG. Je game omvat meer dan alleen wat frame-rate optimalisaties. Er hangt een hele community achter. En de code die ze zelf geschreven hebben voor PUBG zullen ze echt niet zomaar aan Epic hoeven te overhandigen. Als dat wel het geval is, hadden ze misschien de voorwaarden van de licentie wat beter moeten lezen.

    • Geplaatst op 2017-09-26 om 14:04
  • hatetn

    dunno waarom maar ik moet plots aan too human denken toen ze begonnen te zagen over de engine. zorg er maar voor dat je al uw licenties blijft betalen of binnenkort bestaat uw spel niet meer.

    • Geplaatst op 2017-09-26 om 15:12
  • Tomba hatetn

    PUBG werkt volgens deze licentie: https://www.unrealengine.com/en-US/custom-licensing

    Dus 5% van de prijs van elke PUBG is voor Epic. Ze hebben daar dus zonder iets te doen al vele miljoenen aan verdient, dus ik denk dat ze bij Epic weinig gaan doen om het succes van PUBG tegen te houden.

    • Geplaatst op 2017-09-26 om 15:39
  • hatetn Tomba

    ze moeten het dan wel blijven doorstorten. trouwens bij too human was het ook niet epic die moeilijk deed maar silicon knights. dit begint hier imo een gelijkaardig verhaal te worden als ze nog lang zo door doen.

    • Geplaatst op 2017-09-26 om 16:46

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam