Entertainment Software Association: "Loot boxes ≠ gokken"
Het laatste woord is nog niet gezegd over de controverse omtrent loot boxes in games. Deze keer is er een reactie van de ESA, de Entertainment Software Association. Dat is een Amerikaanse vereniging die de belangen van ontwikkelaars en uitgevers verdedigt. Grote namen als EA, Ubisoft, Activision-Blizzard, Sony PlayStation, Microsoft, Nintendo en vele andere zijn er lid van. Drie keer raden wat hun reactie inhoudt. Juist ja, dat loot boxes geen "gambling" zijn.
"Loot boxes are a voluntary feature in certain video games that provide players with another way to obtain virtual items that can be used to enhance their in-game experiences. They are not gambling. Depending on the game design, some loot boxes are earned and others can be purchased. In some games, they have elements that help a player progress through the video game. In others, they are optional features and are not required to progress or succeed in the game. In both cases, the gamer makes the decision." |
De ESA gaat niet specifiek in op het geval van Star Wars Battlefront II, maar stelt dat loot boxes in het algemeen gewoon een optionele feature zijn waarvan spelers goed weten wat ze inhouden, qua concept dan want wat je effectief krijgt is vaak een verrassing. Hoe dan ook beschouwt de ESA loot boxes dus niet als gokken, wat verre van een verrassing is natuurlijk. Jammer genoeg heeft men het over loot boxes in het algemeen en zou het interessanter zijn geweest om een reactie te krijgen omtrent specifieke gevallen waarbij loot boxes meer zijn dan zomaar een onschuldige optionele feature.