Bethesda maakt DOOM VFR bewust niet speelbaar op Oculus Rift, maar ...
Vorige week werd DOOM VFR gelanceerd, zij het enkel voor de HTC Vive en PlayStation VR. Wie de game wilde spelen met een Oculus Rift, werd eruit geknikkerd via een crash. De reden daarvoor was onduidelijk. Een bug? Een exclusiviteitsdeal voor de HTC Vive? Of heeft het misschien te maken met het feit dat ZeniMax, het moederbedrijf van Bethesda, en Facebook/Oculus al een hele tijd overhoop liggen omdat Oculus technologie van ZeniMax zou hebben gestolen om de Oculus Rift te maken?
Bij Valve besloten ze alleszins niet te wachten op duidelijkheid en via een update van de Steam bèta client werd het mogelijk gemaakt om de game toch met de Oculus Rift te spelen. Daaruit kon meteen ook afgeleide worden dat er geen exclusiviteitsovereenkomst is.
Bij Bethesda hebben ze inmiddels gereageerd op de kwestie. Blijkbaar heeft men de game enkel geoptimaliseerd voor de HTC Vive en PlayStation VR, dus daarom heeft men de game ook enkel voor die VR-platformen gelanceerd. Men betreurt enigszins de beslissing van Valve om de game op eigen initiatief ook toegankelijk te maken voor de Oculus Rift, omdat Bethesda daar de kwaliteit niet kan garanderen. Dat gezegd zijnde bekijkt men wel opties om de game op zoveel mogelijk VR-platformen gelanceerd te krijgen, dus misschien zit officiële ondersteuning voor de Oculus Rift er alsnog in. Bethesda verontschuldigt zich alleszins bij gefrustreerde Oculus Rift gamers.