4gamers.be

Crytek klaagt makers van Star Citizen aan wegens contractbreuk

Door Jay, 14-12-2017 10:36, bron: https://www.polygon.com/2017/12/13/16774244/crytek-star-citizen-cryengine-lawsuit

Crytek, bekend van onder meer de CryEngine en de Crysis games, klaagt Cloud Imperium Games en Roberts Space Industries aan. Dat zijn de studio's die verschillende componenten van Star Citizen ontwikkelen. Aan de game, waarvoor nog steeds enorm veel geld wordt opgehaald via crowdfunding, werd aanvankelijk gewerkt met de CryEngine 3, maar beide studio's zouden inmiddels overgestapt zijn naar de Lumberyard engine van Amazon. Volgens Crytek echter wordt nog steeds een (aangepaste) versie van CryEngine gebruikt, terwijl daar nergens nog melding van wordt gemaakt. Daarmee zou men contractbreuk plegen en dus trekt Crytek naar de rechtbank.

Nu is het zo dat de Lumberyard engine gebaseerd is op een versie van de CryEngine die Amazon ooit kocht van Crytek. Het zou dus niet verwonderlijk zijn dat de Lumberyard engine die nu gebruikt wordt erg gelijkaardige code als die van de CryEngine toont, zonder dat het daarom echt om de CryEngine gaat. Het zou dus kunnen dat ze bij Crytek de bal misslaan, maar dat is slecht speculatie. Misschien is er bewijs dat Cloud Imperium Games en Roberts Space Industries wel degelijk nog gebruik maken van de CryEngine.

Bij Cloud Imperium Games en Roberts Space Industries ontkennen ze alleszins dat ze nog gebruik maken van de CryEngine. Daar zegt men dat men volledig is overgeschakeld naar de Lumberyard engine van Amazon, en dat men zich dan ook stellig zal verdedigen tegen de aanklacht van Crytek. Het zal ook een compensatie eisen voor gemaakte kosten in het kader van deze zaak.

Reacties

  • Drezaem

    Dus, als ik het goed begrijp koop amazon iets van crytek om te gebruiken in een eigen product wat dan weer gebruikt wordt om games te maken; en dan gaat crytek nu klagen dat ze niet genoemd worden bij die games?

    • Geplaatst op 2017-12-14 om 11:15
  • Jay Drezaem

    Nee, volgens Crytek wordt nog steeds gebruik gemaakt van CryEngine op zich, los van Lumberyard, dat ook wel op CryEngine gebaseerd is. Dus naast Lumberyard, waar geen probleem mee is, zouden ze ook nog "stiekem" CryEngine gebruiken, waar wel een probleem mee is als ze dat niet vermelden in trailers en dergelijke.

    • Geplaatst op 2017-12-14 om 11:30
  • Bloodywolf Jay

    Als ik het tegoei begrijp is het op het moment zo:

    Ze zijn met de cryengine begonnen, dat heeft de developers veel zuur opgeleverd toen ze de game world wouden uitbreiden omdat de cryengine toch wat limitaties had.De engine was goed voor de originele scope van de game maar met de huidige scope ging het niet meer lukken.

    Toen zijn ze massieve delen uit de engine beginnen refactoren of gewoon volledig te vervangen om zelf hun eigen code erin te steken, dit bleek enorm moeilijk met cryengine want het werd een beetje te complex voor hun, maar 'gelukkig' waren er problemen met Crytek en een heleboel programmeurs zochten opeens nieuw werk. Mits zij ervaring hadden met de Cryengine (ze hebben het tenslotte dan ook gemaakt) zijn veel van die mensen bij Roberts Space Industries gaan werken.

    Na een verloop van tijd kwam Amazon met de lumberyard engine, deze is eigenlijk een branche van de Cryengine maar natuurlijk met een heleboel nieuwe features and modernere support voor cloud based servers, en deze konden ze implementeren met minimale problemen in de star citizen engine omdat ze basically met hetzelfde waren begonnen dus zijn ze naar Lumberyard overgeschakeld en alles van cryengine vervangen met lumberyard.

    Na deze integratie hadden ze de Cryengine logo dus ook verwijderd aangezien Amazon hun versie van de cryengine volledig had afgekocht en dus niet verplicht zijn de cryengine referenties erin te laten.

    Reactie aangepast door Bloodywolf om 2017-12-15 om 11:27

    • Geplaatst op 2017-12-15 om 10:35
  • CNFUZD

    Het ligt allemaal net iets ingewikkelder, daar Crytek eigenlijk 5 redenen aanhaalt om CIG/RSI aan te klagen :
    1) Gebruik van Cryengine zonder toestemming.
    2) Het niet tonen van het Crytek logo ondanks het gebruik van Cryengine.
    3) Het gebruik van Lumberyard (van Amazon) hoewel contractueel was vastgelegd dat ze exclusief Cryengine zouden gebruiken.
    4) het niet uitwisselen van informatie over de bugfixes/aanpassingen die CIG/RSI aanbracht aan de Cryengine, hoewel dit contractueel overeengekomen was.
    5) Het openbaar maken van Crytek trade secrets zonder voorafgaande toestemming (in de 2-wekelijkse Bugsmashers serie die CIG maakt en op youtube zet)

    Merk op dat 1&2 eigenlijk 3 al tegenspreken (of je gebruikt het zonder toestemming, of je gebruikt iets anders terwijl je een exclusiviteitscontract had, maar beide tezelfdertijd is tegenstrijdig). Merk ook op dat we hier enkel de kant van Crytek te horen krijgen, het kan best zijn dat CIG/RSI Crytek al een hele tijd in gebreke had gesteld omdat zij het contract niet naleefden (zoals, om maar iets te zeggen, updates voorzien voor de engine, of iets dergelijks) maar besloten niet naar de rechtbank te stappen, Crytek hebben meegedeeld dat ze in gebreke waren en het contract dus door Crytek gebroken was en zij de verdere samenwerking stopzetten. Je kan er van uit gaan dat CIG/RSI de legale consequenties van hun overstap naar Lumberyard goed overwogen hebben. Verder, door punt 4 in de rechtzaak mee te nemen proberen ze nu aan de source code van Star Citizen te geraken, maar die is nu gebaseerd op Lumberyard, en Amazon gaat hun aanpassingen aan de Cryengine niet even cadeau doen aan Crytek, dus die zitten nu mee in het bad ... en tegen een reus als Amazon heeft Crytek geen schijn van kans.
    Kortom, dit gaat out of court gesettled worden en Crytek ziet heel waarschijnlijk geen cent.

    Reactie aangepast door CNFUZD om 2017-12-14 om 14:25

    • Geplaatst op 2017-12-14 om 14:24
  • Celldweller

    aangezien crytek de laatste tijd geen deftige games maakt proberen ze dan maar geld te halen op deze manier...

    • Geplaatst op 2017-12-14 om 15:50
  • EgoPhoenix Celldweller

    Crytek betaalde op een bepaald moment zijn eigen personeel niet meer en dat maanden aan een stuk. De meeste programmers zijn dan ook al lang vertrokken.

    Redelijk duidelijk dat ze aan het vissen zijn om er ook een centje uit te slaan...

    • Geplaatst op 2017-12-14 om 16:34

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam