4gamers.be

School shooting simulatie in ontwikkeling om leerkrachten te helpen

Door Jay, 05-01-2018 13:34

Het Amerikaanse leger is bezig met de ontwikkeling van een school shooting simulatie. De interactieve simulatie, die door sommigen als een game bestempeld wordt, is bedoeld om leerkrachten te leren wat ze moeten doen wanneer zich een schutter met slechte bedoelingen op hun school bevindt, zodat ze voorbereid zijn en de situatie zo goed als mogelijk kunnen aanpakken. Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld beslissen om de deur op slot te doen of om leerlingen bepaalde instructies te geven. Tegen komende lente zou de simulatie beschikbaar moeten zijn om gebruikt te worden in scholen.

Hoewel het voorbereiden van leerkrachten op noodsituaties op zich natuurlijk een goede zaak is, komt er heel wat kritiek op deze simulatie. Sommige kritiek echter lijkt gebaseerd te zijn op een mogelijk verkeerd begrip van het concept. Het Vicki Soto Memorial Fund bijvoorbeeld, dat werd opgericht ter nagedachtenis van Vicki Soto, een lerares die werd vermoord tijdens een school shooting toen ze haar leerlingen probeerde te beschermen, vindt het ongehoord dat een game gemaakt wordt om een school shooting te simuleren, waardoor voor veel mensen pijnlijke herinneringen weer naar boven komen.

Elders wordt gezegd dat leerkrachten bewapenen niet de bedoeling kan zijn en dat het geen oplossing is. Die kritiek is vermoedelijk echter gebaseerd op een mogelijk verkeerde interpretatie van de beelden die men heeft gezien van de simulatie. De simulatie toont namelijk niet alleen het perspectief van de leerkracht, maar ook van de dader. Die heeft natuurlijk een wapen bij zich, maar blijkbaar denken sommigen dat het de leerkracht is die een wapen heeft. In hoeverre ook leerkrachten een wapen kunnen gebruiken in de simulatie is echter niet duidelijk. Natuurlijk zijn er ook die zeggen dat de simulatie niet lang zou duren als ook leerkrachten inderdaad een wapen zouden hebben.

Tot slot waarschuwen sommigen voor een mogelijk negatieve bijwerking van de simulatie. Hoewel leerkrachten inderdaad beter voorbereid kunnen worden, zou hetzelfde ook kunnen gelden voor wie van plan is een school shooting uit te voeren. Daders kunnen de simulatie dan gebruiken om te oefenen, al doen ze dat nu vaak ook al natuurlijk met behulp van bepaalde games.

In hoeverre de school shooting simulatie effectief gebruikt zal worden, valt nog af te wachten.

Reacties

  • Fenumeher

    De simulatie zou niet lang duren als ook leerkrachten een wapen zouden hebben....

    :o

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 15:05
  • weerwolfgamer

    ben ik den enigste da all the other kids aant zinge is terwijl hij naar da filmpke kijkt?

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 15:14
  • THOR VL

    Hmmm, een moeilijke...
    Ik ben leerkracht en sportschutter. Ooit heb ik meegemaakt hoe twee politieagenten met getrokken pistool over de speelplaats renden achter' lokaal' tuig. ik moet zeggen dat er op zo een moment totale paniek is in de klas. Je hebt op dat moment geen enkele vat op wat kinderen doen. Sommigen luisteren en bukken zich zoals aangegeven, anderen zijn zo nieuwsgierig dat ze de raad niet eens horen.
    Hoewel ik reeds jaren veilig met wapens om ga, vind ik zo een 'game' totaal nutteloos. Geen enkele situatie is dezelfde en zoiets lanceren als trainingsprogramma zal bot vangen bij het overgrote vrouwelijke deel van het lerarenkorps. Wat niet wil zeggen dat vrouwen niet kunnen omgaan met wapens, heb er al meerdere gezien die hun mannelijke collega's afdrogen op wedstrijden.
    Maar het gaat erom hoe je met een wapen omgaat in een crisissituatie.
    Aan de andere kant vind ik het geen slecht idee om leerkrachten te bewapenen. Zij het met een gedegen opleiding, natuurlijk.
    Wetende dat een politieagent, uitgezonderd enkel elite-eenheden, een keer of drie per jaar de binnenkant van een schietstand ziet en een sportschutter bij wet verplicht is 12 keer per jaar te trainen om in orde te blijven met de wetgeving, vraag ik me af of de lokale agent het er beter zou afbrengen dan de sportschutter.
    Feit is dat er sowieso slachtoffers zullen vallen vooraleer een getrainde leerkracht een dader eventueel zou uitschakelen.

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 16:32
  • Fenumeher THOR VL

    Als ge een gemiddelde zou pakken op een jaar. Hoeveel kost zo een hobby dan?
    Om efkes totaal offtopic te gaan :p

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 16:58
  • THOR VL Fenumeher

    Is iets meer dan een hobby omdat er wel wat verantwoordelijkheid en zeer strenge wetgeving komt bij kijken.
    Vraag jezelf het volgende af...
    ° Heb ik een maagdelijk wit strafblad?
    ° Heb ik tijd om ten minste één keer per maand een paar uur tijd uit te trekken voor mijn hobby?
    ° Heb ik zin in zes maand opleiding?
    ° Heb ik zin om de wapenwet in te studeren?
    ° Heb ik zin om me medisch en psychisch te laten keuren?
    ° Heb ik geen psychiatrisch verleden?
    ° Kom ik goed overeen met de buren en met de wijkagent?
    ° Ben ik bereid om een wapen in huis te hebben?
    ° Zijn de partners, eventueel meerderjarige kinderen bereid om dat wapen toe te laten?
    ° Ben ik bereid om na 6 maand opleiding theoretisch en praktisch examen af te leggen?
    ° Ben ik bereid een wapen op vergunning te kopen en daar 4 maand op te wachten?

    Als je op alles ja kan antwoorden, ga naar de lokale schietstand en vraag of je er op dagpas kan schieten onder begeleiding van ervaren monitor. ( heb zelf tiental mensen laten kennis maken met de sport, 2 zijn in opleiding. )
    Zo kan je zien of het je ding is. Begin met licht kaliber.

    Ach ja, reken op 200 euro lidgeld voor deftige schietstand. Dan ga je zoveel je wil.
    Voor de rest is 't als voor een wielertoerist, ge hebt er die met een goedkope velo rijden en met een peperdure.
    Vanaf 350 euro heb je een klein kaliber handvuurwapen... Munitie is vrij duur 4 euro per 50 stuks .22LR, 10 euro voor 50 stuks 9MM, 5à euro voor 140 stuks 5.56,...
    Dan heb je nog een goed dempende koptelefoon nodig van 26 euro en indien geen brildrager een goedkoop veiligheidsbrilletje.

    Reactie aangepast door THOR VL om 2018-01-05 om 19:31

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 19:02
  • Fenumeher THOR VL

    Dat is een deftige uitleg!
    Ik heb het voor mijn vrijgezellen gaan doen in Mechelen (ze zijn nu weg daar heb ik vernomen) en we mochten met een AK-74, pump action shotgun en wat handwapens schieten. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was maar om die waslijst bovenaan te gaan doorlopen zou ik momenteel toch niet kunnen ...

    Het is wel een interessante sport.

    • Geplaatst op 2018-01-06 om 12:38
  • Enzime Fenumeher

    "waslijst" meeste moet je niets voor doen :p zolang ge ne normale brave burger bent is dat wat papierwerk doen en veel wachten maar buiten dat... Studeren is ook een groot woord, tenzij ge problemen had met iets zoals den theorie van uw auto ga je hier ook geen al te grote problemen mee hebben, het meeste is logisch nadenken dus die boek is snel doorlezen is voor de meeste al genoeg.

    Reactie aangepast door Enzime om 2018-01-07 om 00:07

    • Geplaatst op 2018-01-06 om 22:00
  • Howdy THOR VL

    Het lijkt erop dat het niet de bedoeling is om leerkrachten letterlijk te bewapenen, maar eerder figuurlijk. En dan wel met de kennis en inzichten die nodig zijn om zo'n situatie te overleven. Ik heb geen idee wat dat is, maar mogelijk is dat het kennen van de plattegrond van een school en de vluchtroutes en een klein beetje tactisch inzicht om leerlingen zo snel mogelijk en ongezien het gebouw uit te krijgen.

    [Pas op: sarcasme] Aan de andere kant: als ze gewoon iedereen in Amerika bewapenen, lost het probleem zich vanzelf op en hebben we straks een schitterend land om opnieuw te koloniseren. [/sarcasme].

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 17:12
  • THOR VL Howdy

    Zonder sarcasme en gewoon ter info: in de VS zijn er meer wapens dan mensen.
    In 95% van de counties gebeuren er geen of weinig ongelukken, moorden,... met vuurwapens.
    In de rest is het meeste wapengeweld afkomstig uit de drugsbendewereld.
    Er zijn natuurlijk ook de mass shootings. Maar die zijn er ook in Europa. ( Breivik, Charlie Hebdo, Dataclan,...)
    vVrig jaar uiteenzetting gevolgd door Amerikaan die alles opvolgt. Wij vergeten liefst ons leed en kijken met een vergrootglas naar de andere kant van de plas. Maar als alles eens in vergelijkende grafieken wordt gegoten en pers wordt uitgenodigd, dan is er niemand die op komt dagen.

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 19:26
  • Snertie THOR VL

    Waarbij je dus totaal vergeet dat er iets bestaat als wapenongelukken. Iets dat ik hier weinig hoor. Nochtans gebeurt het nogal regelmatig in de VS. Wij hebben hier ook drugsbenden hoor.

    Je mag je wapensport doen hoor, maar denk maar niet dat iedereen bewapenen iets gaat helpen. Het is niet dat jij getraind bent dat iedereen dat maar is of zou moeten zijn.

    • Geplaatst op 2018-01-06 om 10:07
  • THOR VL Snertie

    Je hebt gelijk, er gebeuren ongelukken met wapens, maar zelden met mensen die zoals bij ons in België, de strenge regels volgen. in de VS slingeren wapens nogal eens rond in huis en dan gebeuren er nogal eens ongelukken. Ik heb een zoon van 14. Telkens ik een nieuw wapen heb mag hij dat gerust bepotelen, nadat ik twee keer een veiligheidscheck heb gedaan. Indien er geen munitie in de buurt is en het wapen ongeladen is, kan dat absoluut geen kwaad. Dan is de behoefte om het wapen eens vast te hebben bevredigd en kijkt hij er niet meer naar om. Wapens doden geen mensen. Het is de persoon achter het wapen. Ouders hebben een verantwoordelijkheid!
    Bij mij ligt alles in kluizen, zoals de wet het voorschrijft. Ik ben sportschutter, geen rambo. Bij eventuele inbraak mag ik mijn vuurwapens zelfs niet gebruiken.
    Voorts wordt de wet hier steeds strenger. Dat men regels invoert voor bewaring, transport,... van wapens, ok. Maar zoals laatst minister Geens het bezit van laders aan band heeft gelegd is dom. Enkel in Be een wet invoeren terwijl het in de buurlanden allemaal wel mag is steekvlampolitiek. Mensen die daarnaar op zoek zijn kunnen heel eenvoudig op internet laders bestellen die netjes met post worden geleverd.

    • Geplaatst op 2018-01-06 om 13:20
  • Snertie THOR VL

    Het mag dan misschien de persoon zijn achter het wapen, maar ik heb niet iets in huis liggen dat in één keer zo snel mijn leven neemt hoor. Je ziet volgens mij het verschil niet tussen de hobby en puur wapenbezit. Jij bent misschien sportschutter en dat mag je nog steeds zijn, maar dat is niet iedereen in heel de VS hoor.

    Ik weet ook niet of je nu strengere of minder strenge regels wilt. Je zegt zelf dat minder strenge regels meer ongelukken geven. Je wapens liggen toch in een kluis dus gebruik bij inbraak zou nogal lang duren.

    • Geplaatst op 2018-01-07 om 09:28
  • Marginal0

    Als je iets van shooters moet leren ga je straks in de buurt naar ammo crates en een geweer zoeken (of een minuut wachten tot iets respawnt), en met 100 health voluit rambo gaan op alles wat beweegt. Nee, ik ben het eerder eens met THOR: geen goed idee imo. Maar de plattegrond kennen kan idd geen kwaad.

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 18:53
  • GoldenNathan

    Lijkt me een leuke game, wanneer is de release? Kappa

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 21:10
  • jesperom

    Ik denk dat een leraar, mocht die dat nodig vinden, bewapend mag zijn. De simulatie is verder onnodig. Ze hebben geen mogelijkheid nodig om te zien wat wel werkt en wat niet werkt, dat zou ze vertelt moeten worden door professionals die hier onderzoek naar hebben gedaan. Zolang ze daar van uitgaan, kunnen ze puur op training fungeren, zonder zelf onderzoek of inzicht te hoeven hebben(gedaan).

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 22:20
  • Obi-Wan

    Ik weet nu ook niet echt of leraren bewapenen een goed idee zou zijn... Hoe lang voor een student zijn leraar het bloed vanonder de nagels haalt en die flipt en die leerling neerknalt? Of erger nog: die student probeert neer te knallen en mist en iemand anders raakt... :-/
    Of dat een leerling in één of andere 'grappige' bui het pistool van zijn leraar pikt...
    Of zoveel andere mogelijke rampscenario's.

    Er moet toch wel een andere oplossing zijn, bv. bewapende deuren die automatisch vergrendelen bij speciaal alarm (niet bij brandalarm ofc).
    Nu ja, elke andere oplossing zal natuurlijk wel tegen de borst van de NRA stuiten, wegens onnodig, of te duur, of ...

    • Geplaatst op 2018-01-05 om 23:49
  • THOR VL Obi-Wan

    Hier geef je goede redenen aan om leraren niet met wapens op te zadelen.
    Het is zo al een zwaar beroep, daar hoeft geen anderhalve kilo staal in een holster meer bij. ;)

    • Geplaatst op 2018-01-06 om 13:24
  • Nightfire

    Een simulatie is bedoeld om een zeldzame situatie in een beheersbare omgeving zo vaak voor te laten komen, dat mensen gewenste gedragingen ontwikkelen en deze ook laten zien wanneer de situatie zich voordoet buiten de simulatie .
    Ik denk dat ze in deze situatie het belangrijkste zijn vergeten, de leerlingen. Een docent kan precies de goede dingen zeggen, maar als de leerlingen allemaal voor het eerst worden blootgesteld aan de situatie, dan volgt er denk ik alsnog totale blinde paniek. Professionals kunnen oefenen met dit soort simulaties, bijvoorbeeld om zo'n schutter uit te schakelen, omdat hun collega's dat ook doen en dus bepaalde patronen aanleren. Eén stabiel persoon met 30 onvoorspelbare stuiterballen om zich heen.. tja dan kom je denk ik niet verder dan de standaard dingen; deur op slot draaien, de politie bellen en iedereen vertellen weg te blijven van ramen en deuren. Maar of we daar een simulatie voor nodig hebben om dat te onthouden, kunnen ze beter op een studiemiddag een keer door het gebouw lopen en wat videos kijken met een deskundige, lijkt mij dan.

    • Geplaatst op 2018-01-09 om 02:37