4gamers.be

Overweegt Microsoft een overname van EA?

Door Jay, 30-01-2018 09:33, bron: https://www.polygon.com/2018/1/29/16930892/xbox-one-exclusive-games-analysis-microsoft

Bij Polygon hebben ze van een "betrouwbare bron" vernomen dat binnen Microsoft wordt overwogen om Electronic Arts over te nemen. Hoe concreet of realistisch die plannen zijn, is niet bekend, maar als zo'n overname er komt zou dat toch een stevige aardverschuiving betekenen binnen de gaming industrie aangezien EA nu al een van de grootste uitgevers is. Bij Microsoft zijn ze er alleszins niet vies van om geld uit te geven aan overnames voor hun gaming activiteiten. In 2014 betaalde het nog 2,5 miljard voor Mojang, de studio achter Minecraft.

Verder heeft Polygon ook nog "gefluister" gehoord over Valve en PUBG Corp. als mogelijke overnameprooien voor Microsoft, maar dat lijken eerder luchtige ideetjes die men verkent terwijl de optie voor EA veel concreter zou zijn, tenminste vanaf de kant van Microsoft.

Reacties

  • Tomba

    Valve lijkt me niet echt te koop te staan, PUBG lijkt me een domme aankoop want voorlopig ook maar een 1 trick pony. EA zal wel veel te veel kosten, maar dan hebben ze ineens wel een diverse portfolio aan exclusives. En wat ze er ook mee doen, slechter als het huidige bestuur van EA kan moeilijk.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:02
  • badsemtex Tomba

    Ze zouden 3-4 keer een bedrijf met de waarde van EA kunnen kopen met wat ze op de bank hebben staan. Geld heeft Microsoft genoeg.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 11:39
  • Fenumeher badsemtex

    Het is natuurlijk niet omdat ze dat geld hebben dat ze dat allemaal willen uitgeven aan een bedrijf of een hoop bedrijven.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 12:06
  • badsemtex Fenumeher

    Voor Linkedin hebben ze ook 26 miljard betaald. Als Microsoft echt gelooft in EA en een goed business plan er voor heeft zouden ze dit kunnen kopen. Microsoft doet wel wat overnames de laatste jaren.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 17:07
  • Fenumeher badsemtex

    Ja maar gij zegt 3 a 4 keer de waarde van EA. Ik denk als we dat zouden uitrekenen we niet op een "schamele" 26 miljard komen of misschien wel. Helaas heb ik niet genoeg interesse om het te gaan opzoeken :p

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 18:33
  • badsemtex Fenumeher

    Iets meer dan 28 miljard is EA waard op de beurs. Doe daar nog wat bij. Overname zou wss boven de 30 miljard euro kosten. Sinds wanneer is 26 miljard schamel? Veel grotere bedrijven zijn veel minder waard.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 18:46
  • Fenumeher badsemtex

    Enkel schamel als we over 112 miljard spreken dan. Ik had het vooral over uw 3 a 4 keer zoveel uitgeven aan een bedrijf en dat ik persoonlijk denk dat ze dat niet zo snel zouden doen. Hebben ze toch nog niet gedaan tot nu toe.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 18:54
  • Xtralecherus badsemtex

    Vergeet niet dat EA een publisher is dus daar heel wat jobs sneuvelen wie weet enigste nut zijn de IP's en de studio's maar wie zegt überhaupt dat al die studio's wel zullen blijven? Nu ja de enige studio dat ik dan liever zie vertrekken bij EA is DICE. Ik denk dat die nu perfect onafhankelijk zouden kunnen worden ze hebben namelijk Frostbite & Battlefield, wel ja EA maar soit :p.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 20:57
  • YoniVL

    Zou wel bizar zijn als een aantal titels dan exclusives zouden worden. FIFA, Battlefield...

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:11
  • cryothic YoniVL

    Lijkt me sterk dat ze die exclusives zouden maken. De reden dat ze goed verkopen is omdat die games simpelweg op alle platformen te koop zijn.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:31
  • rafbanaan YoniVL

    Microsoft kan beter daar gwn multiplat blijven aanbieden en meecashen.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:31
  • asgard0822 YoniVL

    Is niet bij Minecraft gebeurd, dus zie dit ook niet snel gebeuren bij zo'n titels

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:46
  • Gemini YoniVL

    Anderzijds knijp je wel je concurrent vakkundig kapot op gebied van massamarktverkopen als je plots die games exclusief voor microsoft-platformen maakt. EA heeft behoorlijk wat aanhang bij het gros van de "gemiddelde gamers"
    Ik wil het aantal mensen dat elk jaar absoluut hunne FIFA willen hebben, geen eten moeten geven :-/ No more FIFA op je platform kan voor een behoorlijke deuk in je marktaandeel zorgen.

    P.S. Ik zie dit nog niet gebeuren frankly.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 11:26
  • Ge0force Gemini

    Ik vraag me zelfs af of EA de licenties van FIFA en Star Wars nog zou krijgen als ze exclusief voor één console/ecosysteem zouden gaan. Ik zie he took niet gebeuren eerlijk gezegd maar je weet nooit. Een kat in het nauw maakt soms rare sprongen.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:08
  • Hara-Kiri YoniVL

    Minecraft werd toch ook voor de ps4 uitgebracht nadat Microsoft Mojang opkocht? Ik zie niet in waarom ze EA puur exclusive zouden maken. Integendeel, het is Microsoft die meer werking tussen de platforms voorstelde (Crossplay) maar Sony die hier niet verder op in wou gaan.

    Ik zou het een mooie start vinden. Het puur strijden tussen platforms middels exclusive titels vind ik al lange tijd een belachelijk gegeven, ze moeten strijden met innovativiteit, niet wie het meeste geld kan rondstrooien om bepaalde titels in de wacht te slepen. Ik snap de redenering erachter, maar het zet de doorsnee gamer gewoon "in't zak". Eens die gamer beslist beide consoles in huis te halen, is het gedaan met de concurrentiestrijd en zit de gamer met 2 consoles die, behalve hun bibliotheek, nagenoeg hetzelfde zijn.

    Nintendo is een vreemde eend, is dat al ruime tijd zo. Die hebben heel wat exclusives, maar veel van die exclusives zijn binnenshuis gemaakt en namen die puur op hun platform verschijnen (ik denk aan Zelda, Mario, Pokémon,...). Hun platform is ook veel unieker en innovatiever dan die van Sony/Microsoft, waar exclusives van derden dan te begrijpen zijn. Puur omdat ze niet tot hun eigen kunnen komen op die andere platforms.
    Op dat gebied is Microsoft trouwens ook een stuk verder, zo heb je hun Game Pass, een prachtig idee dat in mijn ogen veel meer waard is als concurrentiemiddel dan "hey kijk, wij smijten met geld voor die titel, de andere kant mag het niet spelen, ha ha".

    Reactie aangepast door Hara-Kiri om 2018-01-30 om 11:54

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 11:52
  • Xtralecherus Hara-Kiri

    Als MS geen concurrentie heeft dan vrees ik eerder voor het ergste en kunnen doen wat ze willen want er is geen concurrentie.. Exclusieve titels maken net de keuze van vele mensen om PS4/X1 aan te kopen.

    En ik zie liever geen Games As a Service hoor.. Gade u binnenkort blauw betalen aan microtransacties? Want geef toe hoe gaan ze anders nog winst halen uit al die games? Games verdwijnen uit die game pass het is niet dat ze blijven toevoegen en iedere game bij wijze van spreken winst gaat generen, laat staan de kosten die terugbetaald worden.

    Net de reden waarom ik meer naar Sony/PS4 neig dan Xbox.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 12:11
  • Hara-Kiri Xtralecherus

    Als Sony geen concurrentie heeft, dan vrees ik eerder voor het ergste. Die zin kan je perfect omdraaien. Microsoft heeft de laatste jaren meer geprobeerd op vlak van nieuwigheden dan Sony, die gewoon op z'n lauweren rust en teert op z'n exclusieve contracten. Het is daarom niet altijd positief, al wordt er heel vaak moord en brand geschreeuwd zodra men wil afwijken van die saaie ouwe formule (vreemd, want bij Nintendo juichen ze dan als ze iets nieuw proberen, zelfs al faalt het).

    Microtransacties zijn reeds een pest in games, zelfs puur single player games. Kijk maar naar Shadow of War of AC:Origins. Die "binnenkort" is er reeds.
    Ik vind het een uitstekend concept, zeker om games te spelen waar je anders nooit geld voor zou neertellen. Ik zie hier in de toekomst nog wijzigingen bijkomen op het systeem, om net die problemen te voorkomen.
    Het concept werkt bij vele televisieseries en films, waarom kan het bij games plots niet? Netflix biedt tal van series en films aan, allemaal voor eenzelfde maandelijks bedrag. Pas op, ook hier wordt puur geconcurreerd met geld en exclusiviteitscontracten, features zijn overal 't zelfde.

    De reden dat ik mijn PS4 verkocht heb, en mijn Xbox One wel naar de X heb geupgrade, is omdat ik Sony gewoon belachelijk saai vind. Ze hebben een paar pareltjes van exclusives, waar Xbox zeker niet kan aan tippen. Maar daar stopt het bij Sony. Ze hebben wel hun VR, maar dat is zowat het enige "vernieuwende" dat ze geprobeerd hebben sinds de launch dat noemenswaardig is. In mijn ogen is Sony zich veel meer gaan distantiëren van zijn spelersbasis (door gewoon weinig tot niets nieuw te doen), en Microsoft lijkt zich net meer en meer te richten op de spelersbasis en te luisteren (al zitten ze met nog veel shit die al lang opgelost moest worden).

    Velen zien MS/Xbox als de grote boeman, maar waarom? Omdat ze een ruimere spelersbasis willen aanspreken door hun exclusives niet langer console-exclusive te houden? Vlottere multitasking? Gratis cloud storage voor je saves, die je bovendien kan importeren voor de xbox 360 BC games? Deftige BC aanbieden, waar vreemd genoeg veel vraag naar is? Betere integratie van televisie en streamingdiensten?

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 14:39
  • Staticated Hara-Kiri

    ? Ik kan je hier HELEMAAL niet volgen?
    Je koopt toch je console voor games mee te spelen?
    Je zegt zelf dat Sony's PS4 (meer) parels heeft qua games dan Microsoft op hun One.
    Wat maakt het gamen op de One dan beter dan op de PS4?

    Ter verduidelijking, ik val je niet aan maar snap je redenering niet.
    Ik speel op men console voor games, en daarbij zit ik goed bij op men PS4.
    Buiten de AR, waarvan we al maanden en bijna jaren ondertussen, niks horen heb ik bij MS niks gezien dat men hoofd doet draaien (qua games dus).

    Ze hebben wel een mooie Forza, Halo en Gears of War maar hebben deze titels dan het warm water opnieuw uitgevonden (voor jou)? (Voor mij) is de One gewoon niet interedsant qua exclusives, daarom ook dat ik -na de U over te slagen- nog eens een Nintendo console zal kopen als Metroid 4 er is (samen met een 10/15-tal excl. titels van die console dat me aanspreken). Indertijd was ik jaloers op Xbox's Mass Effect, Dead or Alive en Amped, maar dat is ondertussen al bijna een decennia geleden...

    Sony komt toch qua games met iets nieuws af, dan wel niet op Nintendo-schaal natuurlijk.
    Je somt wat IMO "gimmicks" op -sorry dat neerbuigend klinkt- maar dat biedt (mij dan toch) absoluut geen meerwaarde tijdens het spelen van mijn game. Anderen vinden het dan wel interessant, prima n.p. .
    Maar hoe kan je nu zeggen dat ze, Sony, hiermee hun spelersbasis distantieert? Ze blijven (aan hun console[-gebonden] excl.) GAMES produceren en maken, en daar draait het toch om?
    De mensen kopen in 1st plaats toch een gameplatform om te gamen, rest van de meerwaarde komt toch op 2de plaats (als is veel ervan tegenwoordig ook bij ingebouwd/aanwezig in je TV-toestel) en koop je toch SPECIAAL een console voor?

    Reactie aangepast door Staticated om 2018-01-30 om 17:13

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 17:11
  • Xtralecherus Staticated

    Zie ook niet wat Xbox meer biedt dan PS? Ik hoef geen game pass, heb ook geen PS VR (nu ja ik denk niet dat het iets voor mij is want vrees dat ik er mottig van ga worden :p). Ik Game alleen maar op een console. En veel van de games op Xbox zeggen mij helaas niets zoals Halo, Forza, Gears maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. En PS exclusives zijn imo veel beter en er zijn tenminste wat nieuwe IP's en de nieuwe God of War is ook vernieuwend tegenover Halo, Gears die niet.

    Voor al de rest heb ik een PC/TV streams, films, etc.

    Reactie aangepast door Xtralecherus om 2018-01-30 om 20:32

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 20:30
  • Hara-Kiri Staticated

    PS4 verkocht na lang twijfelen, game bibliotheek op dat ogenblik (puur PS4 exclusives) sprak mij niet aan, en wat ik mogelijks leuk zou vinden, had ik al gespeeld. Ondertussen zijn er heel wat nieuwe exclusives, de ene ziet er leuker uit dan de andere, enkele getest, Horizon Zero Dawn schiet als 1 van de weinige over die ik direct zou kopen, maar aankoop van console niet waard.

    Het is niet omdat ik de grafische kwaliteit en de uitwerking van een game kan appreciëren en het vermelden, dat ik het daarom zelf een fijn spel vind om te spelen.

    Na het tijdperk van de PS3 was er geen exclusive Sony franchises meer die me nog boeide. Sommigen uitgestorven, anderen saai geworden, nog anderen niet meer exclusief. Bij Xbox 360 was het vooral Halo en GoW, Forza apprecieer ik pas deze generatie door Forza Horizon 2 en 3. Fable uiteraard ook, Crackdown kon ik ook wel pruimen (enkel 1 gespeeld, 2 niet).

    Console exclusives zou ik ALTIJD voor Xbox One kopen. Ongeacht eventuele verschillen. Eigenlijk kan ik hier weinig verklaring voor geven, behalve 2 simpele redenen:
    - Controller is vele malen beter dan die van de PS4 qua batterijduur, vorm en lay-out (en imo was DS3 ook beter dan DS4).
    - betere UI (al kan die nog altijd beter)

    De Switch spreekt me dan wel weer aan, ik vermoed deels de technologie achter het toestelletje en de visie van Nintendo, maar ook een paar exclusives die ik heb gezien. Maar onvoldoende om nu aan te kopen.

    Om het simpel te zeggen, ik ben heel moeilijk te pleasen met games. Exclusive games zijn zelden een doorslaggevende factor voor mij om een console te kiezen (of er bij te blijven) omdat er net te weinig zijn die me voldoende aanspreken om ze in huis te halen (dit beseft na idee om PS4 te verkopen). Het zijn de standaardopties en nieuwe features die vaak beslissend zijn. En dit is daarom niet altijd vertaald naar features puur voor games.

    Distantiëren was misschien een foute keuze, maar ze doen ook niets om hun console aantrekkelijk te maken behalve exclusives. Samenwerking met anderen is ondermaats, en vernieuwingen proberen te brengen is niet iets wat Sony nog doet. Ze kunnen enkel nieuwe spelers lokken door geld op tafel te leggen voor exclusives. En onnodig peer pressure te creëren.

    Je spreekt van "gimmicks". En ja, ik somde wat gimmicks op. Maar niet enkel gimmicks. De poging om cross-platform mogelijk te maken, is iets wat Sony blokkeert. Nochtans is het een prachtig idee om nog meer gamers samen te brengen, ongeacht het platform. Dat ruikt weer puur naar dat exclusiviteitsgedrag. Als je wil een spel spelen met vrienden, moet je onze console kopen en dat game voor die console. Zelfs al heb je een pc of andere console waar je het kan op spelen (of het spel zelfs hebt). Want fuck you gamers, we forceren je om ons geld te geven als je vrienden bij ons zitten.

    Backwards Compatibility is niet voor iedereen, maar gaat puur om meer games op de console te krijgen (zelfs al zijn het oudere games, zie ik hier geen probleem in, daar zitten ook goeie titels tussen).

    En die Gamepass is ook geen gimmick. We leven in een tijd van abonnementen, veel meer als vroeger. Diensten om tv te zien, eten aan huis te krijgen, online games, ps+, xbox live,... Waarom niet met games? Ikzelf heb maar een 30-40 games gekocht tot men beschikking op Xbox One. Hier zitten ook BC downloads tussen, kleine indie games, games die ik ooit heel goedkoop kocht,... Met die subscription heb ik ineens 100+ games tot mijn beschikking. Oud en recent. Games die ik nooit zou kopen of spelen, kan ik toch proberen. Daarnaast hebben ze ook hun contract met EA voor die EA Access.

    Dat zijn features waar je mee kan uitpakken op een console zonder die exclusiviteitsbullshit. Dit zijn nieuwigheden die de tegenpartij niet aanbiedt, en toch wordt hier vaak op neergekeken. Maar ik steun deze pogingen tot nieuwigheden volmondig (hoewel we al gezien hebben bij tv/films wat het is, en dat het enorm populair is).

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 21:23
  • Xtralecherus Hara-Kiri

    Het niet omdat Sony geen crossplatform wilt dat het persé hun fout is, want ik geloof ook niet zomaar dat MS ze op hun netwerk wil laten gamen zonder iets in return & vice versa, voor niets gaat de zon op.. Maar ja enigszins zal het een utopie blijven het zijn nog steeds concurrenten voor iets.

    Feitelijk is er maar één de beste optie een PC :P. Best of both worlds en natuurlijk de beste controller aller tijden namelijk keyboard en muis, zijn heersers in shooters en veel games. Als de wereld wilt overstappen naar 1 platform is een PC de beste optie.

    Maar alleszins in ben blij dat er 3 verschillende consoles zijn voor ieder wat wils en des te beter voor de consument ook. Een monopolie op gaming is eerder nefast hoe goed men het ook wilt bedoelen, no thx. Daarbij er zal altijd wel een concurrent zijn net zoals in alles..

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 22:08
  • Staticated Hara-Kiri

    (op je post van 21:23)
    OK, kan ik je in volgen.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 01:30
  • Xtralecherus Hara-Kiri

    Microtransacties zolang het maar bij cosmetic shizzle gaat boeit het mij niet maar als games de SW:BF2 toer opgaan dan mijdt ik het als de pest. Persoonlijk heb ik liever de games fysiek in mijn hand of digitaal aan mijn account gelinked. Dus een game pass zegt mij zeer weinig, maar dat is uiteraard persoonlijk. Nu goed het concept mag er idd wel zijn maar ik vrees mss eerder dat games op fysieke of digitale aankoop zullen verdwijnen. Nu goed kan mss ook totaal niet zo zijn maar ja :p.

    Snap niet wat waarom Sony saai is? Xbox 1 heeft praktische dezelfde games als PS4 minus de exclusives. Ik denk niet dat Sony zicht distantieert van hun spelersbasis, het is namelijk daar waar het geld zit :'). Hoe meer games ze verkopen hoe meer winst dus nogal een rare redenering. Nu ben ik ook meer een SP persoon dan een MP persoon. Enigste MP spel dat ik nog zowat opstart was Destiny & Battlefield. Maar Destiny heeft voor mij afgedaan dus blijf ik wel bij Battlefield.

    MS/Xbox is gewoon jammer door hun start maar ze spreken gewoon een meer MP focused publiek aan. BC is wel jammer dat die er niet is voor PS4 maar dat is dan ook omdat de CELL CPU totaal andere architectuur is dan x86 en dat zou veel tijd vereisen om te emuleren maar soit ik heb nog steeds mijn PS3 dus no problem. Idem dat ik nog een X360 heb staan, waar ik amper op speel. Nintendo is weer een console voor enkel de exclusives al pas ik voor de switch gezien een handheld niet mijn ding is en ik liever game op een full screen, laat staan dat ik onderweg game. Gamen is iets dat ik liever thuis op mijn gemak doe, but that's just me. Al de rest van televisie en streaming boeit mij nu niet echt. Daarbij de populairste streamingdiensten zijn op beide consoles beschikbaar dus zie ik het punt niet dat die op Xbox beter is of mis ik iets?

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 20:53
  • Hara-Kiri Xtralecherus

    Speel ook vooral SP. Zelfs cosmetische microtransacties ben ik niet helemaal voor, als het de courantste bron is van nieuwe looks. Het gevoel dat je iets nieuw "unlockt" hebt door het spel te spelen is volledig weg, smijt met wat geld en het verschijnt in je inventory.

    Waarom spreekt gamepass je niet aan? Nu, dan nog zie je wel het grote voordeel in van zo'n pass? Voor 10 euro per maand krijg je toegang tot 150+ games. Je zal niet alles spelen, maar je kan het wel. Voor mensen die twijfelen tussen PS4 of Xbox One is dit een enorm pluspunt voor Xbox One. Want voor iemand die twijfelt, spelen die exclusives weinig rol.
    Bij PS4 krijg je bij PS+ maandelijks 2 games, maar dat heb je bij Xbox Live ook. En bij die laatste heb je dan nog de 360 games die vaak BC zijn.

    Het enige wat Sony heeft gedaan dat noemenswaardig is, is de PS VR uitbrengen. En dat was eigenlijk geen verrassing (het is eerder verrassend dat Xbox er nog geen heeft). Iedereen en z'n moeder wou op die VR-trein springen, en ze brachten een VR uit die, in vergelijking met de high-ends, betaalbaarder was (maar op zich weinig aantrekkingskracht heeft, want het is nog altijd heel duur als je geen PS4 hebt).. That's it. Verder deed Sony niets behalve enorm safe zijn. Dat is saai. Ja, ze hebben veel exclusieve contracten gekocht, en dat is goed voor hun hoofddoel, games verkopen. Maar ze hebben nog niets extra gedaan om de niet-PS spelers naar hun kamp te trekken. Ze kunnen de PS4 evengoed "PS3, but better" genoemd hebben. De PS3 was echter dag en nacht verschil van PS2. En ik heb het niet over de Blu-Ray speler, maar digitaal games kunnen kopen en installeren, updates en patches voor games makkelijk te downloaden, firmware updates, ... Veel nieuwigheden, veel in teken van games, maar vernieuwingen.

    Xbox One probeerde het anders, het probeerde zich af te scheiden door niet enkel de voorganger te verbeteren, maar de aanpak van games aan te bieden anders te doen. Dit mislukte nog voor de console op de markt kwam. Terecht, maar spijtig dat het merendeel van de kaart werd geveegd. Er zaten interessante ideeën in die deels herwerkt konden worden voor bepaalde games (bv exclusives). Maar ze bleven niet bij de pakken zitten en deden meer dan "Xbox 360, but a better One". Ze passen veel hun console aan en voegden features toe die, hoewel niet direct op puur gamen gericht, de game-ervaring beïnvloeden. BC, custom controllers, EA-Access, Netflix for games (Game Pass), gratis cloud-saving, XBL Rewards, save imports, Play Anywhere, mogelijks keyboard/mouse support later,...
    Dit zijn verkooppunten voor een console, toch voor mij. Dit zijn features die het gamen algemeen aangenamer kan maken, en eigenaar zijn van die console ook aangenamer maakt. Enkel met exclusives gaan smijten zal niet blijven lukken.
    Mijn smartphone is ook niet meer een toestel om enkel te bellen en een berichtje te sturen. Zo'n oude gsm hoeft voor mij ook niet meer, ik ben samen met die technologie veranderd. Sony lijkt vast te zitten.En stoppen met vernieuwen/verbeteren, zal volgens mij leiden tot hun ondergang als er een nieuwe generatie zou verschijnen.

    extra's na je andere post:
    - De Switch laat je dan toch gewoon staan als normale console?
    - Ik ben niet tegen Sony. Ik vind het spijtig dat ze niet meer kunnen verrassen.
    - Ze bieden idd allebei de populairste streamingdiensten aan. Aanbod op Xbox is gewoon groter.
    - Dat ze gerust blijven bestaan, die consoles en hun makers, daar ben ik zeker niet tegen! Al blijft pc voor mij het primair platform.
    - Concurreren is goed. Maar de manier van concurreren is ten koste van de consument met exclusives die perfect op andere platformen kunnen. En ik ben het al lang beu, maar nu meer dan ooit (niet omdat ik de "winnende" kant buiten heb gegooid). Maar concurreren op een gezonde manier waar het bedrijf baat bij heeft, maar ook iedere consument, huidige of toekomstige. Bepaalde consumenten worden nu geforceerd om ofwel iets exclusief nooit aan te raken, of 2 consoles te kopen en maar een handvol leuke exclusives die ze willen te kopen per console (en dan mix/match van wat op beide beschikbaar is). Ik denk dat het algemeen voor publishers interessanter is nu de consoles zo gelijkaardig zijn, om minder exclusives te gaan. Exclusives moeten niet verdwijnen, maar kijk naar Nintendo. Veel van hun exclusives voelen anders aan, omdat het om het totaalplaatje gaat (en ook omdat ze veel binnenshuis maken, Sony/MS kopen bijna alleen de publishing rechten). Of kijk naar de Vita. Daar had je het touchscreen vooraan en achteraan, en een krachtigere handheld dan de 3DS. Die kon dus bepaalde dingen dat de 3DS nooit zou kunnen (en omgekeerd). Daar zijn exclusives logisch. Maar bij 2 consoles die weinig verschillend zijn, houden exclusives als Horizon: Zero Dawn of PUBG weinig steek.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 23:25
  • littlewolvie Hara-Kiri

    Pffff... veel teveel tekst om op alles te replyen. ;-)

    Maar uiteindelijk blijft het denk ik een heel subjectieve mening. Zelf heb ik beide consoles en in bepaalde zaken volg ik je. Sony rust inderdaad teveel op zijn lauweren en luistert maar weinig naar wat hun fans willen (de grote massa is genoeg om dat ruimschoots te compenseren spijtig genoeg). MS heeft inderdaad een resem extra's voorzien die ik best kan appreciëren, al moet er ook meteen bijgezegd worden dat, dat voornamelijk is omdat ze in een underdog positie zitten en het bij launch dan ook serieus verknald hadden.

    De PS4 was er bij mij eerst. De X-Bone is er bij gekomen met de launch van de X. Voornaamste argumenten voor mij waren BC (ja, ik had al een 360) en een paar exclusives zoals Gears of War, Halo en Dead Rising.

    Maar bij bepaalde van je opmerkingen plaats ik toch serieuze vraagtekens. Een veel betere GUI en controller? Dat is wel heel subjectief. Persoonlijk vind ik de GUI net een ramp en heel onoverzichtelijk. Geef mij maar de PS interface. Ook de PS controller vind ik persoonlijk een stuk beter (ik was verbaasd om vast te stellen dat MS nu nog steeds AA batterijen heeft en je de controller standaard dus zelfs niet kan heropladen). Het installeren van games, vooral bij de X, is een ramp. Het duurde bijna 2 uur voor ik GOW eindelijk kon beginnen spelen. Je noemt Fable, inderdaad een X-Box klassieker, maar is dat niet precies de voornamelijk SP game die MS eerst de vergeetput ingeduwd heeft om hem nu weer op te vissen? Je zegt dat je voornamelijk SP games speelt (net al ik dus!), maar mijn persoonlijke ervaring is nu net dat MS veel teveel de aandacht legt op MP en online ervaring. Neen, geef mij dan toch maar Horizon: Zero Dawn op dat vlak, The Last Of Us of God Of War. Tenslotte wat verandering en vernieuwing betreft. Call me old fashioned, maar voor mij hoeft dat niet perse. Ik wil gewoon een console waar ik hoogwaardige SP games kan op spelen, zonder al teveel extra's die ik moet bijkopen, zonder online gedoe dat me door de strot wordt geduwd (The Witcher 3 is een voorbeeld van hoe het voor mij moet!) waar ik bij voorkeur de games van de vorige generatie nog op kan spelen en die boven al fysieke dragers ondersteunt (eventueel tweedehands gekocht). Abonnement services heb ik totaal geen behoefte aan.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:12
  • Xtralecherus littlewolvie

    De Xbox 1 GUI is inderdaad veel trager dan die van PS4 als ik het mag horen van anderen, die beide consoles hebben. De PS4 interface is gewoon simpel en efficiënt voor mij.

    Nooit gesnapt waarom de Xbox controller zoveel beter is, het maakt u niet specifiek een betere gamer of zoiets lol. Heb hier ook twee X360 controller liggen zelfs de DualShock 3 was redelijk imo, maar als ik de voorkeur wil geven dan moet ik zeggen dat de DualShock 4 mij het beste ligt van allemaal.

    Ook vreemd dat game installaties zo lang duren op Xbox, 2 uur is toch overdreven veel? Op PS4 kunt ge uw game bijna direct opstarten tijden de installatie.. Installs zelf duren nog geen min of zo.

    Het enigste abbo service dat ik heb is PS+ vanwege de maandelijkse games, sinds PS3. Gezien het feit dat de maandelijkse games zeer variërend zijn van retail games tot digitale/indie games die allicht nooit allemaal zou kunnen/willen aanschaffen. Persoonlijk vind ik dit een betere service dan bv game pass en het kost mij ook minder per maand. En het feit dat dat de games ook altijd beschikbaar zullen zijn. En het merendeel van die games speel je ook niet zo heel veel, eenmaal je de SP uitgespeeld hebt dan ga je verder naar andere games. Idem voor MP als je die beu zijt dan stopt het ook. Maar heb toch veel liever een disc versie dan digitaal. Veel games, vooral multiplatform games verkoop ik terug waardoor je toch weer wat geld kunt recupereren. Ik zou nooit games digitaal aan de volle pot aankopen alé zeker als de prijs boven de €40 is.

    Nu ja iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur hoe vreemd het ook mag zijn :'). Mijn keuze was al in steen gezet voordat beiden officieel beschikbaar waren. En ook allicht omdat Sony net iet meer interessantere exclusvies had dan MS.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 10:19
  • Hara-Kiri littlewolvie

    Oh, iets als GUI en controller is idd subjectief. Het is niet dat ik die van de PS4 slecht vond, ze kunnen allebei nog veel beter aangepakt worden. Maar die van Xbox vond ik gewoon aangenamer, en met de veranderingen onlangs vind ik het zeker nog beter. En ik kan me niet herinneren dat Sony hun UI al veel heeft aangepast sinds launch.
    Qua batterijen bij de Xbox One, geef ik je deels gelijk, al vind ik vervangbare batterijen veel beter dan ingebouwde batterij. Ze hadden standaard met een battery pack kunnen komen, en een extra die je kon kopen. Nu, bij de PS4 moest ik om de 2 dagen opladen als ik eens iets aan het spelen was, bij Xbox was dat totaal niet nodig.

    Bij mij was de Xbox One er eerst, dan PS4. Fable was een argument, omdat het toen nog niet gecancelled was (als ik me niet vergis). Dan is het uiteindelijk in de vuilbak beland. Spijtige zaak.

    Installeren was een ramp op de Xbox One. Kan niet klagen van de X, maar ik heb die installs ook niet op de voet gevolgd, ik hield me dan bezig met wat series bekijken of nvidia streaming van mijn pc. Dat is dan wel een éénmalig gegeven, dlc/patches downloaden is iets wat je meer doet bij een game dan het installeren, en dat vond ik dan weer veel sneller op xbox. Beetje lame dat ze het niet gewoon allebei deftig kunnen.

    SP speel ik het liefst, maar ik doe het meeste van mijn gamen dan ook op een pc. Ja, Sony heeft meer SP exclusives, maar dat maakt me weinig uit als ik ze niet tof vind. God of War is goed voor eventjes, maar vind het niets speciaal, Last of Us is prachtig, maar speel het gewoon niet graag (heb die op ps3 gespeeld), Uncharted was aanvankelijk aangenaam, maar was ik ook al serieus beu voor de ps4 op de markt kwam.

    Old fashioned zijn is geen probleem, maar 't is niet omdat jij van de oude stempel bent, dat ze niet mogen vooruit gaan. Zolang aan uw noden voldaan wordt. Abo service heb jij misschien geen behoefte aan, er zullen er heel wat zijn die er wel genot vaan hebben. Je bent ook niet verplicht Netflix te nemen om naar tv te kijken, maar het is heel populair. Ik zie niet in waarom het bij games anders zou zijn.
    Veel mensen zitten nog in de boot van fysieke games kopen (en ik ga ook sneller opteren om fysiek te kopen). Maar dat is de huidige trend niet. Voor pc komen er zelden nog games boxed op de markt. Ik zie dat voor console ook in de nabije toekomst afnemen. Die fysieke media zal gewoon te klein beginnen worden. Spijtig, maar jij zal het niet kunnen tegen houden. Of het zal ten koste van de games komen.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 13:01
  • Enzime Hara-Kiri

    Minecraft was al uit op PS4 voor MS eigenaar was tho. Twas ne nipte maar tzou veel te laat zijn geweest om het nog te annuleren.

    Als MS EA ooit in handen krijgt kun je er zeker van zijn dat sommige exclusive worden (als het niet direct is, dan is het op de volgende xbox console). Als er iets is wat MS net nodig heeft is, dan zijn het systemsellers

    Reactie aangepast door Enzime om 2018-01-30 om 23:59

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 23:54
  • dapura

    I certainly hope not!
    Ik ga me er in elk geval geen Xbox voor kopen!

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 10:17
  • uzimaki dapura

    R.I.P. Origin, daar vrees ik het ergste ervoor. :c

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 15:01
  • demon326

    Dit zou perfect in het 'Games as services' model van MS passen, zeker gezien hun net gelanceerde 'Xbox Pass'..

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 11:37
  • Xtralecherus

    EA lijkt mij toch een vrij dure aankoop. Nu zou mij enerzijds verbazen mocht EA verdwijnen. RIP Battlefield enige reeks van EA Dat ik überhaupt nog wil aanschaffen.. En nee ik zie het niet graag in de handen van MS. Mss tijd voor DICE om zich los te kopen van EA?:D

    Reactie aangepast door Xtralecherus om 2018-01-30 om 12:05

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 12:03
  • Ge0force

    Ik denk niet dat een overname van EA door Microsoft een goeie zaak zou zijn voor de gamesindustrie. Al vraag ik me af of Microsoft het slechter zou doen dan EA momenteel zelf bezig is.

    Ik hoop wel dat Microsoft er nooit in slaagt om Steam over te nemen. Dit zou een ramp zijn voor het open karakter van PC gaming!

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 13:58
  • uzimaki Ge0force

    Steam en GOG, de 2 laatste true bastions op gebied van PC Freedom!
    En indeed, ik hoop het ook niet, want dan is Origin ook al R.I.P. :c
    En zo bad is Origin ook nog niet, ik heb er immers nooit problemen ermee gehad so far.

    Reactie aangepast door uzimaki om 2018-01-30 om 15:04

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 15:04
  • omegahealer uzimaki

    steam... pc freedom... kek

    gog is de enigste nog

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 18:48
  • uzimaki omegahealer

    Sure, wanneer het op DRM aankomt wel ja, daar heb je punt, want daar gebruiken ze geen DRM, heck, je bent zelfs niet eens verplicht om hun programma te draaien, je kan het zo van hun website gebruiken.

    Maar Steam is nog steeds een pak vrijer dan Windows Store, wat ook niet betekend dat ik Valve of Steam hélemaal goed spreekt, want ik ben nog steeds vergeten de allerlei stuntjes dat Valve al geprobeerd heeft, maar gelukkig met boycot en tegenspraak al tegen gehouden is.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 15:47
  • Marginal0 Ge0force

    K'zou ook denken: verkoop maar want uw rep is toch helemaal naar de zak, en daar komen ze nooit boven. Iedereen wint. Vandaar dat ik dit nieuws ook nog enigszins serieus neem. Het zou een optie kunnen zijn.

    Van exclusiviteit zou ik geen schrik hebben, maar als de volgende generatie consoles eraan komt zou het wel eens kunnen. Nu zou het hen gewoon inkomsten ontnemen.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 16:24
  • THOR VL Marginal0

    Van de reputatie van een firma liggen enkel enkelingen wakker. Zolang ze goede games maken die het massapubliek kan smaken blijft het geld binnenstromen. Uiteindelijk gaat het daarom.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:44
  • uzimaki Link-Vs.-Ganon

    Met Episode 1, 2 and 3 erbij van HL3! :P :3

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 15:34
  • Construct

    Valve gaat nooit gebeuren. Iedereen die Valve kent weet dat het een holacracy is en helemaal niet vatbaar voor overnames is. Dat is even afgezien van de gigantische omzet van Valve die het veel te duur zou maken, zelfs voor Microsoft.

    • Geplaatst op 2018-01-30 om 22:04
  • SkuuzMe

    Denk dat iedere ervaren gamer ermee eens is als ik zeg dat het toch niet slechter kan.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 04:57
  • Ge0force SkuuzMe

    Het kan altijd slechter. Alle games van EA zouden Windows Store exclusief kunnen worden bijvoorbeeld.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:09
  • THOR VL

    Simpel. MS weet dat het qua exclusives achterop hinkt en wil daar verandering in brengen. Sinds Phil Spencer in de beheerraad zit, weet men er dat gaming een miljardenbusiness is. Dus gaat men op zoek naar bedrijven die AAA games afleveren. Dan kan men exclusives bij de vleet lanceren. Een grote speler als EA heeft voor de standaard gamer zowat alles in zijn portfolio. Racers, shooters, sportgames,... Het is dus een zeer verlokkelijke bruid.
    Ik voorspel dat de concurrentie binnen de vijf jaar een pak voor de broek zal krijgen. De nieuwe consolegamer zal dan kiezen voor xbox.
    Desnoods zal men opteren voor een tijdelijk exclusieve contract met de uitgevers. Vergelijk het met wat ze doen met PUBG. De deal met die uitgever heeft hen ontegensprekelijk geen windeieren gelegd. Men kan het aantal consoles die hierdoor werden verkocht niet schatten, maar het zullen er een pak zijn.
    Voorts zullen ze blijven investeren in een zo sterk mogelijke console die qua specs en pure power de concullega's de loef af steekt.
    Een vriend van mij had de xbox de rug toegekeerd maar heeft nu met black friday toch een one S gekocht. Voor 175 euro en een game erbij kan je je moeilijk bekocht voelen.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:42
  • Xtralecherus THOR VL

    Ik voorspel dat de concurrentie binnen de vijf jaar een pak voor de broek zal krijgen. De nieuwe consolegamer zal dan kiezen voor xbox.

    Op basis van wat? Gezien het feit dat de PS4 dubbel zoveel trek heeft als Xbox lijkt mij dat nogal een onrealistische voorspelling.

    Desnoods zal men opteren voor een tijdelijk exclusieve contract met de uitgevers. Vergelijk het met wat ze doen met PUBG.

    Zal iig niet veel uitmaken, als het maar tijdelijk is dan wacht men gewoon af. Net zoals Tomb Raider, die verkocht evengoed of zelfs meer dan op Xbox. Maar de concurrentie krijgt dan wel weer een game die af is en volledig is. Terwijl Xbox zogezegd de beta versie is (imo). En ja die vergelijking kun je nu perfect leggen met PUBG, de Xboxers zijn in feite betatesters voor de PS4 versie zeg maar. Want als je het spel nu bekijkt is het imo ook maar een matige optimized game. Nu ja ik verwacht geen wonderen als die nu op PS4 uitkomt een brakke game in zijn kern blijft een brakke game. PUGB komt niet op zijn recht, op consoles dan toch.. Als je exclusiviteit wilt dan moet het effectief exclusief zijn en niet tijdelijk.. -> reden is genoeg andere games om je bezig te houden op dat moment. Ik lag niet wakker dat ik een jaar op de nieuwste Tomb Raider moest wachten, hell hij ligt hier zelf al sinds vorig jaar en nog steeds niet aangeraakt. I know ik moet het eens opstarten maar ik koop ook redelijk wat nieuwe games. Gisteren nog maar net Wolfenstein II Platinum behaald en straks eens aan de DLC beginnen voor de 100%. Had die nog maar vorige week opgestart.

    Voorts zullen ze blijven investeren in een zo sterk mogelijke console die qua specs en pure power de concullega's de loef af steekt.

    Hier zal het een probleem worden de chips die nu in ontwikkeling zijn zullen echter nog niet geschikt zijn voor de volgende generatie consoles. En dan nog beide consolemakers kopen hun chips bij dezelfde fabrikant.. Ik verwacht over de komende 2 jaar nog geen nieuwe console. Mss dat 2021 realistischer zal zijn maar dat gaat ook weer afhangen van de evolutie van chips en dergelijke zaken. Als je denkt dat de volgende Xbox veel krachtiger dan de volgende PlayStation zal worden, dan vrees ik dat je een droomwereld leeft :p. Nu goed er kan nog van alles gebeuren. Maar men moet wel een beetje sceptisch blijven ;).

    Reactie aangepast door Xtralecherus om 2018-01-31 om 10:45

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 10:40
  • THOR VL Xtralecherus

    Kan allemaal best zijn...
    Ik heb het gehad over de instappers. De nieuwkomers in de consolewereld. Die kijken, mits ze enig verstand hebben, naar de specs van de console. En naar de games die ze echt willen spelen, zeg maar de hype van de dag. Zoals PUBG, die inmiddels 4.000.000 exemplaren verkocht op het platform. Die wachten geen 6 maand of een jaar tot hun game op een andere console uitkomt. Kunnen ze de X niet betalen, dan kopen ze een S.
    Bij Sony rusten ze op hun lauweren. Uiteindelijk zal het ze zuur opbreken.
    Beroepshalve ben ik dagelijks bezig met de jeugd van nu. Er zijn twee dingen die me opvallen: ze willen het beste en ze kunnen niet wachten om die hype van de dag te spelen.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 12:01
  • Marginal0

    "Tijdelijke exclusives" heb ik altijd een dom idee gevonden aangezien je helemaal geen extras krijgt, maar het blijkt in de praktijk dezer dagen net wél een effectieve deal. Als je kijkt hoe er sommigen al geld neertellen om een game een week vroeger te kunnen spelen weet je genoeg. Mensen hebben steeds meer moeite om te wachten. :p

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 09:57
  • THOR VL Marginal0

    Jij hebt het perfect begrepen. Zeker de jeugd wacht niet meer. Als pa en ma betalen is zoon /dochter ( X ) content. Ik heb zelf een zoon van 14. Verbazend hoe die games verslindt. En het moet steeds weer de game zijn waar gamemeneer of een andere vlogger wat reclame voor maakt.

    • Geplaatst op 2018-01-31 om 12:15