In Amerika krijgen games voortaan waarschuwing voor microtransacties
De ESRB, het orgaan dat een rating voorziet voor games die worden uitgebracht in de VS, Canada en Mexico, heeft aangekondigd dat het voortaan een speciaal label zal voorzien voor games die toelaten om er nog extra geld aan uit te geven na de initiƫle aanschaf ervan. Het gaat daarbij om zaken als lootboxen en een in-game munteenheid, maar ook een Season Pass of gewoon DLC die je kan kopen vallen hieronder. In de praktijk zullen dus heel wat games het nieuwe label krijgen.
Het nieuwe label, waarvan nog niet bekend is hoe het er precies zal uitzien, zal te zien zijn op de hoesjes van games en op productpagina's van online shops. Het label is natuurlijk bedoeld om ouders te informeren over de manier waarop kinderen geld kunnen uitgeven in games.
Hoewel de actie van de ESRB in het algemeen positief onthaald wordt, zijn er ook al de nodige bedenkingen geuit. Een vaak gestelde vraag is waarom meer dubieuze en gevaarlijkere praktijken, zoals lootboxen met een random inhoud, hetzelfde worden behandeld als bijvoorbeeld simpele story DLC. De ESRB zegt dat dit nieuwe label nog maar een eerste stap is, dus in de toekomst kan er mogelijk nog gediversifieerd worden. Daarnaast is het vooral de bedoeling ouders te informeren dat een game nog mogelijkheden voorziet om er geld aan uit te geven, ook na de initiƫle aankoop. Voor veel ouders is geld gewoon geld, stelt de ESRB, en dan maakt het minder uit aan wat dat geld precies uitgegeven wordt.
Ook bij PEGI, dat de ratings in Europa voorziet, wordt een gelijkaardig systeem overwogen. PEGI wijst erop dat een melding van de aanwezigheid van in-game aankoopmogelijkheden reeds voorzien is voor digitale games, bijvoorbeeld in de Google Play store of de Nintendo eShop, en dat het logisch zou zijn om een dergelijke melding ook te voorzien voor games op disc. "We zijn hier nog mee bezig," klinkt het.