4gamers.be

Billy Mitchell is recordscores Donkey Kong definitief kwijt

Door Jay, 12-04-2018 15:54, bron: https://www.twingalaxies.com/feed_details.php/1047/billy-mitchells-donkey-kong-and-all-other-records-removed/4

Update

Twin Galaxies heeft zijn onderzoek van de hele kwestie afgerond en is tot de conclusie gekomen dat Billy Mitchell zoals vermoed werd inderdaad geen gebruik heeft gemaakt van originele arcade hardware voor het behalen van zijn Donkey Kong scores. De scores die in het verleden door Twin Galaxies erkend werden, worden weer ingetrokken en Billy Mitchell wordt uit de community verbannen. Twin Galaxies zal zijn bevindingen ook overmaken aan Guinness World Records.


Origineel (06-02-2018, 12:51)

Er is ophef ontstaan rond de scores die voormalig wereldrecordhouder Billy Mitchell heeft gehaald in de arcadegames Donkey Kong en Donkey Kong Jr. De scores (1.270.900 en 1.062.800) dateren van in 2010 en zijn inmiddels al achterhaald, maar recent is het aangeleverde bewijsmateriaal voor de scores nog eens bekeken en de conclusie is dat de scores niet erkend kunnen worden omdat er veel onduidelijkheid over de echtheid ervan bestaat.

Het bewijs voor de scores werd opnieuw bekeken door Twin Galaxies, een organisatie die wereldrecords voor arcadegames bijhoudt. De organisatie wordt erkend door de community en eigenlijk telt een score pas echt als Twin Galaxies de score erkent.

Nu is het zo dat de scores van Mitchell om te beginnen al via dubieus bewijsmateriaal aangeleverd werden. Men vraagt namelijk beeldmateriaal waarop duidelijk te zien is wie er speelt en hoe er gespeeld wordt. Twin Galaxies erkent enkel records die op een echte arcadekast gevestigd werden. Bij de scores van Mitchell werd weliswaar beeldmateriaal aangeleverd, maar het is niet te zien dat hij zelf speelt en ook is niet duidelijk of er wel op een arcadekast wordt gespeeld. Nader onderzoek heeft nu uitgewezen dat de kans groot is dat er niet op een arcadekast werd gespeeld, maar wel op een simulator.

De simulator in kwestie zou de Multiple Arcade Machine Emulator (MAME) zijn geweest. Dit valt af te leiden uit de manier waarop het beeld wordt gecreëerd. Bij een echte arcadekast wordt het beeld van links naar rechts gevormd, maar bij de MAME wordt het beeld in verschillende grote blokken op het scherm getoverd. Dat lijkt het geval te zijn bij de scores van Mitchell.

Dat Mitchell mogelijk op een emulator speelde, is kwalijk, omdat dit de deur op verschillende manieren openzet voor valsspelen. Of dat ook echt gebeurd is en hoe dan precies, is niet bekend, maar het loutere feit dat het kon, betekent dat de scores in principe niet erkend kunnen worden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat gebruik werd gemaakt van een optie om bepaalde segmenten van een game opnieuw te spelen, om zo een aaneenschakeling te krijgen die op één game lijkt, met een hoge score. Ook heeft Mitchell volgens sommigen wel erg veel geluk gehad met sommige RNG-scores die hij kreeg, wat doet vermoeden dat via de emulator misschien geknoeid werd met de code van de game.

Bij Twin Galaxies worden de scores van Mitchell voorlopig dus niet meer erkend, al wordt de zaak wel nog verder onderzocht. Recent schrapte Twin Galaxies trouwens ook al de recordscore van Todd Rogers in de Atari 2600 game Dragster. Zijn score, die jarenlang stand kon houden, zou volgens Twin Galaxies onmogelijk behaald kunnen worden omdat de game zo niet geprogrammeerd is. Het toeval wil dat Rogers ooit "scheidsrechter" was bij een recordpoging van Mitchell om de score te verifiëren, zoals vereist is voor de erkenning ervan.

Billy Mitchell

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.