4gamers.be

Hoe zit het met de verkoop van Xbox One consoles?

Door Jay, 11-05-2018 10:58, bron: thesixthaxis

Bij Microsoft geven ze al een tijd geen concrete verkoopcijfers meer vrij wat hun consoles betreft. Officieel is dat omdat die cijfers volgens Microsoft niet belangrijk zijn, maar vermoed wordt dat men het grote verschil met PlayStation liever niet weergeeft. In plaats daarvan strooit men liever met cijfers omtrent bijvoorbeeld Xbox Live en het percentage van gebruikers dat zich daarop geabonneerd heeft. Toch zijn concrete verkoopcijfers voor velen onder ons gewoon interessant, en dankzij EA hebben we daar nu een beter zicht op.

Tijdens de voorstelling van zijn financiƫle resultaten liet EA weten dat PS4 en Xbox One samen eind 2017 een spelersbasis hadden van 103 miljoen en dat cijfer helpt om te bepalen hoeveel Xbox One consoles tegen eind 2017 verkocht waren. Van de PS4 weten we immers, dankzij Sony zelf, dat de teller eind 2017 op 73,6 miljoen stuks stond. Dat maakt dat voor de Xbox One eind 2017 de teller op 29,4 miljoen stuks stond.

Hiermee worden de vermoedens nog eens bevestigd: de Xbox One loopt stevig achterop tegenover de PS4, toch wat verkoop betreft. Gelukkig is verkoop niet alles, al zal die achterstand Microsoft natuurlijk niet meteen deugd doen.

Reacties

  • FnaTic_H0B0

    Dat krijg je ervan als je enige exclusives oftewel niet goed genoeg zijn (Zoals Quantum Break) of gewoon vervolgen zijn van franchises die op de OG xbox zijn ontstaan (zoals Forza, Halo etc)

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 11:17
  • Mturcksin FnaTic_H0B0

    En daarboven op zijn de meeste exclusives ook gewoon te spelen op PC.

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 11:20
  • Ge0force

    Microsoft is nog nooit zo pro-consumer geweest als nu, dus ik hoop voor Xbox fans dat ze blijven achterlopen op de concurrentie :)

    Dit gezegd zijnde, er is nog steeds veel werk voor de boeg: Xbox mist vernieuwende exclusives, games worden gebrekkig of onvolledig uitgebracht (Sea of Thieves, Recore, AoE DE) en de Windows Store is nog steeds een nachtmerrie voor PC gaming. Onbegrijpelijk hoe zo'n groot en rijk bedrijf de ene blunder na de andere blijft opstapelen.

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 11:39
  • Marginal0 Ge0force

    EA blundert toch ook? T'is bijna een constante in de sector. Maar wat wil je als je klakkeloos economische principes toepast en de klant beschouwt als achterlijk? Denken ze nu echt dat het niet weergeven van verkoopscijfers hun achterstand op PS4 kan verbergen? Dat heeft iedereen ondertussen wel door.

    Ergens hebben ze wel gelijk dat het belangrijker is hoe hun service relatief gezien wordt geapprecieerd en niet het aantal consoles. Die van mij ligt ook gewoon stof te happen. En hun visie op de klant klopt deels ook aangezien blunders weinig impact lijken te hebben op verkoopscijfers (want mensen kopen het toch). Dan maakt het uiteindelijk niet echt uit wat je doet. :p

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 12:50
  • Ge0force Marginal0

    De blunders van EA zijn (zeker deze consolegeneratie) minstens even erg dan die van Microsoft. Maar EA heeft een hele reeks licenties en sterke IP's waar ze op kunnen terugvallen. Dat is dan ook de grootste reden waarom ondermaatse games zoals NFS Payback, Battlefront en ME: Andromeda toch miljoenen exemplaren verkochten. Daar kunnen Forza en Halo niet tegenop vrees ik.

    Reactie aangepast door Ge0force om 2018-05-11 om 13:26

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 13:26
  • jersy Marginal0

    als EA blundert heeft dat op zich geen effect op de console markt ...
    want dan blundert EA bij de PS4 ook.

    feit is gewoon dat xbox geen exclusives heeft, terwijl op de ps4 al massa exclusives van HEEL hoge kwaliteit zijn uitgekomen en nog gaan uitkomen
    vergelijk es horizon met sea of thieves .. of noemt es een game die maar een beetje aan de hielen komt van de recente god of war ...

    je mag staan stoefen de de one x beter is dan de ps4 pro, maar als je geen games hebt ervoor dan heeft het niet veel nut
    zoiang microsoft geen studio's opent en zorgt dat die exclusives maken, zullen ze blijven achterlopen

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 14:21
  • tranceguy

    Verbaasd me ook niks die achterstand want exclusives hebben ze niet meer.... Hoogstens console exclusives maar zelfs dan is er geen reden meer om een Xbox One X aan te schaffen....

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 14:28
  • Lagoa

    Iedereen heeft het altijd over die handvol exclusives... En die andere 99% van de games dan??? 'Xbox one x heeft geen games" lol? Nee klopt, behalve alle games behalve die 5 exclusives die PS dan wel heeft. Beetje rare redenering.. Ondertussen speel ik elk ander spel wel op een betere console...En wanneer TLOU 2 uitkomt, leen ik wel paar weken een ps van ne maat. Ieder zijn ding. Maar dat argument van heeft geen games... lol..

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 17:44
  • Mturcksin Lagoa

    'ondertussen speel ik elk ander spel wel op een betere console', waarom speel je dan niet op een pc? En ja je kan nu zeggen 'pc heeft toch meer exclusieve games dan ps' en ja dat is waar maar 2/3 van deze games zouden bijna onmogelijk te spelen zijn op consoles wegens te beperkte controls (ik denk nu aan bv. rts game en etc.).

    En 'ons' argument is dat Xbox deze generatie weinig tot geen exclusieve games heeft, niet dat het geen games heeft. Groot verschil. Natuurlijk gaan we het steeds hebben over de exclusieve games, want dat is nu eenmaal de reden waarom een console verkoopt en niet de hardware. (het stilzwijgen van microsoft zegt genoeg).

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 19:01
  • hatetn

    in de top 50 best verkochte ps4 games zitten er welgeteld 7 excl games. als je de remaster daar uithaalt blijven er nog 4 over. al een geluk dat er ook maar een iemand een console koopt voor excl. reken dan ook nog eens dat de best verkochte excl op ps4 10 miljoen exemplaren heeft verkocht. voor meer info moet je eens wat opzoekwerk doen. de enige consoles waar excl games de verkoop van consoles omhoog duwen zijn die van nintendo.

    geef mij maar de krachtigste console met een 4k blu ray speler.

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 19:01
  • Xtralecherus hatetn

    Zullen er toch redelijk wat mensen zijn die een console kiezen op basis van exclusieve titels zoals ik, zo zie ik weinig nut in om een X1(X) aan te schaffen op het moment. En multiplatform games kan ik gewoon ook op mijn PS4 afspelen. Geld eigenlijk hetzelfde voor Nintendo, maar na de Wii-U debacle en Nintendo de Switch op korte tijd uitbracht zie ik ook geen nut om dat ding te kopen voor 2 games op het moment..

    "geef mij maar de krachtigste console met een 4k blu ray speler." Daar komen ze helaas wel veel te laat met af imo. Misschien hadden ze beter nog wat gewacht en over een jaar of 2 en een nintendo switchke gedaan :p.

    Reactie aangepast door Xtralecherus om 2018-05-11 om 20:28

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 20:28
  • hatetn Xtralecherus

    mensen kiezen het platform waarop hun vrienden vrienden spelen en wat het beste klinkt op de release, daarbij heeft microsoft serieus gefaald.

    de cijfers zeggen trouwens dat mensen consoles kopen voor cod, fifa, gta en bf. het publiek dat sites zoals deze volgen horen dat gewoon niet graag en verzinnen het eigen redenen. net zoals het feit dat cod ondanks alles maar 1 spel heeft dat minder heeft verkocht op de ps4 dan bf. en dan kun je daar nog het punt aanhalen dat het op launch is uitgekomen en de meeste het nog op ps3 hebben gekocht. dat terwijl als je sites als deze moet geloven dat bf het van het is en cod dood aan het gaan is.

    • Geplaatst op 2018-05-11 om 20:44