4gamers.be

Valve gaat voortaan "alles" toelaten op Steam

Door Jay, 07-06-2018 09:43, bron: https://steamcommunity.com/games/593110/announcements/detail/1666776116200553082

Recent is wat ophef ontstaan rondom het beleid van Valve aangaande games die het wel en niet toelaat op Steam. Zo verwijderde Valve verschillende seksueel getinte visual novels en iets later werd ook het controversiële Active Shooter verwijderd. De visual novels werden na protest van de community weer teruggebracht, terwijl Active Shooter weg bleef, maar niet per se omdat de game je als school shooter laat spelen, wel omdat de man achter de game een troll blijkt te zijn die eerder al de regels van Steam had overtreden.

De heisa rondom dit alles draaide rond de rol die Valve zelf heeft, evenals de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Sommigen vinden dat Valve inderdaad strenger mag toezien op wat op Steam verschijnt om zo de kwaliteit en degelijkheid te bewaren, terwijl anderen vinden dat Valve zich niet te moeien heeft. Ook werd gesuggereerd dat Valve zich laat leiden door bijvoorbeeld geldschieters.

Dit alles heeft gemaakt dat Valve eens goed heeft nagedacht over het reguleren van games die op Steam verschijnen. In een blogbericht wordt ontkend dat Valve zich laat leiden door andere partijen, zoals betalingspartners of uitgevers, en dat het reguleren van games op Steam gewoon een menselijke taak is die door verschillende mensen binnen Valve wordt uitgevoerd, wat er ook voor zorgt dat er soms minder rechtlijnige beslissingen worden genomen.

Nu heeft Valve beslist om terug te keren naar de kern van Steam en gewoon alles toe te laten. Volgens Valve is het niet aan hen om te beslissen welke games gamers wel en niet kunnen spelen via het platform en is het evenmin aan Valve om te beslissen welke games ontwikkelaars wel of niet kunnen maken. Alles wordt dus gewoon toegelaten, tenzij er sprake is van illegale zaken of "straight up trolling".

Valve zal zich voortaan dus meer focussen op het ontwerpen van tools die gebruikers helpt om de content te vinden die ze willen en de content te vermijden die ze niet willen. Valve waarschuwt wel dat deze openheid van het platform er sowieso voor zorgt dat op Steam nu eenmaal ook games te vinden zullen zijn die je niet aan staan en die je zelfs haat, maar dat is de prijs van volledige open- en toegankelijkheid voor gebruikers en ontwikkelaars.

Reacties

  • JKpowned

    Dus geen verschil eigenlijk. Als je ziet hoeveel rommel er wel niet op Steam staat van de 4000 games die ik heb zijn er misschien 1000 deftig te noemen. Ze konden gewoon het al niet allemaal controleren en kiezen nu voor de makkelijkste oplossing. Zoveel early access projecten waar er niets meer mee gebeurt maar wel nog verkocht worden ongelofelijk. Maak gewoon een early access game met amper content zoals voxelized wat gewoon een asset flip is zet de prijs van 1 euro en mensen kopen het wel eens af en toe. Iedereen kan dus gewoon Steam bevuilen en er iets uithalen triestig. Als je dan nog eens vol steekt met achievements verkoop je al rap enkele 100de exemplaren en kan je Steam tradingcards er in steken en daar nog wat op verdienen. Rijk zal je er niet met worden maar als je er genoeg spam games opzet kan je er toch al iets aan hebben. Kijk maar naar de achievement hunter spam games.

    Reactie aangepast door JKpowned om 2018-06-07 om 10:31

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 10:29
  • Ge0force JKpowned

    Hier ben ik het absoluut niet mee eens. In de eerste plaats heb je die 4000 games zelf gekocht, vermoedelijk grotendeels via spotgoedkope bundels op 3rd party sites. Had je per ongeluk toch zelf zo'n asset-flip game gekocht, dan had je die gewoon kunnen refunden. Als niemand die brol koopt dan zullen devs ook niet meer de moeite doen om ze te maken. Je bent dus zelf deels de oorzaak van het probleem. Ik heb "amper" 400 games op Steam en daar zit geen enkele asset-flip game of shovelware bij.

    Valve heeft compleet gelijk dat zij niet moeten bepalen wat een goeie game is en wat niet. Er zijn voorbeelden genoeg van prima indie-games die door curated stores zoals GoG en Origin geweigerd worden. Naar mijn mening moet Valve enkel broken/fake games weigeren en games die illegaal zijn. Daarnaast moeten ze er voor zorgen dat er voldoende filters en hulpmiddelen zijn om games die jou mogelijk interesseren eruit te pikken. Op dat gebied heeft Valve nog wel wat werk, al doen ze dat zelfs nu al beter dan elke andere store op pc of console.

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 10:37
  • eXistenZ JKpowned

    lol 4000 games. je bent de belichaming van wat ze in het Engels "more money than sense" noemen.

    Ik ben een vrij zware gamer en heb er volgens steam 126 (en tel daar nog eens 30 uplay games bij ofzo). En nee, daar zijn geen LoL, Dota of CS GO bij. Ik informeer mezelf gewoon wanneer ik iets koop

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 13:16
  • Steelkenny eXistenZ

    Ik snap niet goed wat die laatste 2 zinnen met de rest van je bericht te maken hebben.

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 15:26
  • Staticated Steelkenny

    Wss mensen die hoeren op die Steam Cards en bijgevolg eender wat kopen om er* toch ma binnen te heisen.

    *Badges en cards

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 19:06
  • SkuuzMe eXistenZ

    Ik zit al 14 jaar op Steam en heb 1600 games, waarvan zeker een dikke 400 alleen al om indie developers die hun eerste game maken te steunen en ook uit curiositeit, ik heb een liefde voor indie devs omdat ze beginnen van 0 dus origineel uit de hoek moeten komen om aan een player- & fanbase te geraken bovenop de goede communicatie met de spelers, en ik heb daar ook het geld voor, ik gebruik maar 1/110e van mijn maandloon voor games gerelateerde dingen. Mr. Informer..

    edit: Ik koop alleen de Humble bundles die kwaliteitvol zijn, andere bundles niet.

    Reactie aangepast door SkuuzMe om 2018-06-07 om 20:40

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 20:38
  • eXistenZ SkuuzMe

    Het verschil met de persoon waarop ik reageerde is dat jij nog weet waar die games vandaan komen en waarom je ze gekocht hebt, ipv "ik heb 4000 games en blijkt dat er veel rommel tussenzit"

    dus doe niet zo gepikeerd en pull de stick out of your ass

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 22:22
  • JKpowned eXistenZ

    Wel ik heb ook een grote liefde voor games en verzamelen ook games vandaar dus ook een grote hoeveelheid aan games. Je doet alsof je niet mag klagen over games omdat je ze gekocht hebt echter koop ik ze niet allemaal 1 per 1 en vaak in bundels met andere betere games. Ik vind het nogal kort door te bocht om de schuld naar mij door te schuiven terwijl we allemaal wel weten dat er veel rommel tussen zit. Je afgunst voor iemand met veel games vind ik ook wel zeer bizar iedereen verzameld iets toch? Ik wou gewoon het punt maken dat er veel rommel op Steam staat. Van de 4000 games zijn er meer dan 1000 goede games dit was gewoon geschreven uit frustratie voor de vele Russische rommel games waaraan ik een duidelijke hekel heb omdat dit pijn doet als game fanaat om te zien hoe het systeem misbruikt wordt om er munt uit te slaan.

    Reactie aangepast door JKpowned om 2018-06-07 om 23:31

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 23:29
  • eXistenZ JKpowned

    Koop dan geen bundels als de inhoud voor 80% troep is? De inhoud van de bundels is bekend, en je hebt er zelf voor gekozen. Dat is letterlijk 1 van de oudste winkeltechnieken die er zijn. Dus nee je mag er niet over klagen als je zelf onderdeel bent van een probleem dat je wilt aankaarten

    In elke winkel staat veel rommel, of dat nu een digitale is of niet. Oplossing? niet naar de rommel kijken, en ze zeker niet kopen. Of verzamelen. En als je dan toch wilt verzamelen, klaag dan niet dat het troep is

    En waarom zou ik jaloers zijn op een hoop games n die ik niet wil en de helft van de tijd niet eens terugvindt in je lijst van 4000.... Ik heb liever 100 goede games waar ik gekozen voor heb dan 3000 die staan te stinken in mijn library

    Reactie aangepast door eXistenZ om 2018-06-08 om 00:05

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 00:04
  • JKpowned eXistenZ

    Ik heb nooit gezegd dat je jaloers bent je verdraait mijn woorden. 80% is geen troep het gaat om misschien 3% op heel Steam dat je echt troep zou kunnen noemen. De rommel games zitten zoals ik al aanhaalde vaak damen met andere betere games je koopt dan voor 1 of 2 euro een bundel met meerdere goede games dus wat je zegt van niet aankopen is vaak onmogelijk en glipt dan toch de library tussen. Ik gaf gewoon mijn mening dat er iets zou moeten gedaan worden aan sommige troep games. Jou mening is dat het allemaal wel oké is om dat te hebben op Steam want de consument kiest. Wel dat is jou reden beide zijn bedt verstaanbaar. Trouwens moest ik playmobil verzamelen en ze komen af met een set van een ventje dat in verschillende kleuren uitgevoerd is maar uiteindelijk altijd hetzelfde is mag ik dan ook niet klagen? Hierdoor ben je als verzamelaar als je een complete collectie wil wel verplicht om dit te kopen ook als vind je het echt maar brol (dit doe ik dan weer wel niet met de games maar is om aan te tonen dat andere die fanatieker zijn dit wel zo doen. Bij mij zitten ze vaak in bundels praktisch gratis bij betere games of Ze worden gratis uitgedeeld omdat niemand het wilt) Uw redenering daaromtrent is nogal kort door de bocht mijn inziens.

    Reactie aangepast door JKpowned om 2018-06-08 om 07:49

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 06:52
  • Ge0force JKpowned

    Als slechts 3% van de games op Steam compleet troep is, dan is dat absoluut niet meer dan de hoeveelheid crapgames op gemodereerde stores zoals PSN en Xbox Live. Wat is dus nu uiteindelijk het probleem?

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 10:25
  • Staticated Ge0force

    Het probleem is dat een mens een plaats moet vinden om zen frustraties te lossen.

    Pre-internettijdperk was dat de lokale kroeg. ^-^

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 19:09
  • Smannesman

    Ach ja, tegenwoordig is het toch damned if you do, damned if you don't dus kan je het jezelf net zo goed makkelijk maken.
    Ik snap beide kanten wel, maar op zich is het overal zo dat de klant zelf kiest wat hij/zij koopt. Of het nou Homeshopping/Tel Sell is of een A-merk product.
    En voor streamers zijn de echte bagger games soms ook goed.

    Reactie aangepast door Smannesman om 2018-06-07 om 10:41

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 10:38
  • SirRobinII

    Nice nu zal de supply van absurde steam backgrounds niet gestopt worden.

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 11:55
  • Enzime

    Tja en vroeger kregen games die het dik verdiende gewoon de kans niet om op Steam te komen. Kheb dan toch liever dit.

    • Geplaatst op 2018-06-07 om 21:43
  • Staticated Enzime

    Waren ze dan zo streng?
    Ik herinner me alleen begindagen dat ik een fysieke game kocht (Half-Life Anthology box) en gefrustreerd was dat ik men fysieke CD-game nog moest downloaden... -_-

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 19:10
  • Enzime Staticated

    Als onbekende dev moest je belachelijk veel geluk hebben ja.

    • Geplaatst op 2018-06-08 om 20:49
  • Staticated Enzime

    A ma ja, daar zeg.je zo iets
    'Game gelijk Darwania dat ik daar plots zag staan waar ik absoluut nooit iets van gehoord hard op 'net en magazines.
    Indeed....

    • Geplaatst op 2018-06-09 om 08:51