4gamers.be

Star Citizen backer wil geld terug, maar krijgt ongelijk

Door Jay, 18-07-2018 13:50, bron: https://kotaku.com/star-citizen-backer-sues-to-get-4-500-back-loses-1827666550

De Kickstarter voor Star Citizen bracht in 2012 maar liefst 2,1 miljoen dollar op voor de ontwikkeling van de game. Superfan Ken Lord wou graag zijn steentje bijdragen en doneerde 4500 dollar, maar daar heeft hij ondertussen spijt van. Vandaag is Star Citizen nog steeds in ontwikkeling terwijl de Kickstarter een release in 2014 aangaf en de opzet en stijl van de game zijn radicaal aangepast. Lord was teleurgesteld in die beslissingen en probeerde via de juridische weg zijn geld terug te krijgen.

Tot een rechtzaak kwam het echter nooit, want volgens de rechtbank stond er een clausule in de Kickstarter van de game die terugvorderingen verbood en je het recht om hen aan te klagen ontnam. De clausule is later toegevoegd en stond niet in het originele Kickstarter project vermeld, maar omdat Lord zijn donaties over een langere tijd maakte valt een groot deel van die donaties wél onder de nieuwe clausule waardoor hij geen aanspraak maakt op het ganse bedrag.

Lord, die lijdt aan de ziekte MS, liet weten blij te zijn dat hij op z’n minst geprobeerd heeft om z’n geld terug te krijgen, maar is toch teleurgesteld in het team achter Star Citizen. "Na mijn donaties waarin ik uitlegde dat ik aan MS leed en dus nooit een échte piloot zou kunnen zijn, kreeg ik een mail terug van het team achter Star Citizen. Daarin vertelden ze mij dat in de wereld die zij aan het maken waren iedereen een plaatsje zou krijgen. Ik geloof oprecht dat ze goede mensen zijn, maar dat ze de afgelopen jaren de weg zijn kwijtgeraakt."

Geschreven door Jeugd.

Reacties

  • S3RiOuS

    Wat is er dan zo drastisch veranderd?

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 14:19
  • dapura

    Tgoh, toen ik mijn eerste project gesteund heb stond er wel al op dat je Kickstarter (of de personen die het project gestart hebben) niet kan "aanvallen" om je centen terug te krijgen.

    Je moet zelf de keuze maken of het project het zal maken of niet. Heb je verkeerd gegokt heb je pech.
    In 2015 heb ik zelf een project gesteund (First modular smartwatch) en normaal moest ik de reward ontvangen in mei 2016.
    Tot op heden zit ik nog steeds op de reward te wachten & ik begin stilaan te vermoeden dat ik hem nooit zal ontvangen :'(

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 14:21
  • trakken

    "Ik geloof oprecht dat ze goede mensen zijn, maar dat ze de afgelopen jaren de weg zijn kwijtgeraakt." Hoe kan die dat nu weten? Heeft hij ervaring in game development? Hoogstwaarschijnlijk niet. Als je een kickstarter backed, dan weet je gewoon dat dat throw-away money is. Dan vind ik niet dat je nadien moet zitten klagen. Het is nu eenmaal een heel groot project die lang gaat duren tegen dat het af is. De overgrote meerderheid van de backers wil de versie die nu wordt gedeveloped en nie de original pitch. Ik hoop dat meneer z'n les geleerd heeft.

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 15:00
  • Snertie trakken

    Throwaway money? Voor zo een bedrag ben je al aan het investeren. Iets waar Kickstarter projecten met zo een hoge doelen ook op rekenen. Meeste Kickstarter projecten overleven niet op die kleine donaties, maar op de grote. Dat je dan ergens verwacht dat ze die doelen halen lijkt me meer dan normaal. Overal kan je tegenwoordig refunds krijgen dus misschien ook eens bij dit systeem aan regels denken.

    Om een of andere reden is deze game een crowdsourcing legende waar niet over geklaagd mag worden... We zijn ondertussen al 6 jaar verder.

    • Geplaatst op 2018-07-19 om 00:15
  • trakken Snertie

    Crowdsourcing is iets helemaal anders dan investering. Investeren wil zeggen dat je return krijgt op je invested money. Bij crowdsourcing is het gewoon een gift zonder winstoogmerk, net zoals bij 11.11.11 bvb. Dat was op voorhand geweten dus moet die backer imo niet komen klagen. Je weet gewoon op voorhand dat een kickstarter kan fout lopen. Het is z'n eigen fout dat ie dat niet heeft ingecalculeerd.

    Niemand die zegt dat deze game geen kritiek mag krijgen hé, integendeel (ik heb zelf ook al kritiek gegeven), maar als het over backing gaat van een kickstarter, dan weet de persoon in kwestie perfect dat het een risico is. Ik zeg dit al van bij het begin, als je niet kan leven met het risico dat de game het levenslicht niet zal zien, back dan gewoon niet, laat het dan over aan anderen die dat wel kunnen. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

    • Geplaatst op 2018-07-19 om 16:14
  • Snertie trakken

    Het tweede deel van je reactie beschrijft perfect een investering. Het is gewoon een riskante investering. Lijkt me nogal straf dat iedereen die op crowdsourcing doneert het niet erg zou vinden dat het er niet komt. Dan is het gewoon geld in een put gooien. Die projecten beloven nog steeds iets en het is bij sommige een raadsel of het er ooit komt. Hij verwacht voor 4500 euro een game die hij voor dat geld zelf niet kan maken. Er is dus wel degelijk een return. Meeste doelen worden bij crouwdfunding juist zo opgesteld dat er altijd wel een return is.

    Bij goede doelen zoals 11.11.11 weet je zelfs met meer zekerheid dat er iets gedaan wordt. Er is daar een controleorgaan voor. Het is ook geen GoFundMe of dergelijke. Dat zijn wel giften zoals een goed doel. Maar je hebt gelijk, net zoals bij investeringen, moet je het niet doen als je het risico niet aan kan.

    • Geplaatst op 2018-07-20 om 09:49
  • trakken Snertie

    Ik begrijp wel waarom je het ziet als investering hoor, maar juridisch gezien is een investering toch iets anders. We hanteren elk dus een iets andere definitie van wat een "investering" inhoudt. Dus juridisch gezien hebben wij als backers helemaal geen poot om op te staan. Is ook de reden waarom de vermelde persoon z'n geld niet gaat terug zien. Je krijgt in wezen helemaal niks terug (ook de game is niet van de backer, (enkel een gebruiksrecht), dus is het een gift.

    Uiteraard wil je als backer een game op het einde van de rit zien, maar dat is geen zekerheid. Die zekerheid is er gewoonweg niet bij crowdsourcing. Ik was mij bewust van het risico dat ik helemaal geen game zou kunnen zien. Ik kan hiermee leven, maar der zijn andere mensen die dat niet kunnen (wat ik wel kan begrijpen). Ik zijn geval had ie al genoeg met €60 om de game in z'n bezit te hebben. Ik kan alleen maar mijn verwachting hebben tav de game, maar meer kan ik niet doen. Ik kan een beetje klagen op reddit of op hun forum, maar voor de rest sta ik machteloos en kan ik enkel op mijn geloof in het project steunen. Nature of the beast I guess :p.

    • Geplaatst op 2018-07-20 om 12:53
  • Construct

    Ik vermoed dat Ken Lord uit de VS komt? Die rechten kunnen ze je namelijk in de EU niet ontnemen. Uiteindelijk moet je wel beseffen dat het een enorm risicovolle investering is en er eigenlijk al vanuit gaan dat je het kwijt bent. Dat je onder valse voorwendselen bent gaan backen is iets van te zeggen, maar in zekere zin steun je de creatieve visie van een studio, niet zozeer het product.

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 16:31
  • Celldweller

    4500 dollar voor een game waarvan je niet weet wanneer hij uitkomt en of hij goed zal zijn...

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 17:38
  • Fenumeher Celldweller

    Weet gij wel hoeveel jpg's hij daarvoor heeft gehad!!!!?

    • Geplaatst op 2018-07-18 om 19:53