Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon draagt al een tijdje de kroon van beste arcaderacer, een status die in 2016 enkel maar werd bevestigd door Forza Horizon 3. Met het vierde deel wil ontwikkelaar Playground Games bewijzen dat het nog steeds een immense voorsprong heeft op de concurrentie en het slaagt daar met verve in.
In Forza Horizon 4 laten we het zonnige Australië achter ons en trekken we naar het Verenigd Koninkrijk, dat speciaal voor de game ontdaan werd van al zijn minder interessante stukken en nu een combinatie is van een aantal opvallende landschappen die kenners van het Verenigd Koninkrijk zeker zullen herkennen, maar nog nooit eerder zo dicht bij elkaar zagen.
Die verhuis naar de Britse eilanden heeft niet enkel effect op de omgeving, maar ook op het weer in Forza Horizon 4. Het zou immers verre van realistisch zijn om steeds rond te rijden in een zonnige omgeving, terwijl we allemaal weten dat het al eens durft regenen in het Verenigd Koninkrijk. Dus zijn in Forza Horizon 4 seizoenen toegevoegd.
De vier seizoenen hebben vrijwel onmiddellijk een visueel effect op de omgeving, maar zullen ook van belang zijn tijdens het racen. Een besneeuwde weg in de winter rijdt immers niet hetzelfde als die weg in de zomer, en dat leuke pad door de heuvels ligt in de herfst vol met plassen en modder. Heel wat events zullen dan ook anders spelen, afhankelijk van het seizoen waarin het wordt gespeeld.
Over die seizoenen heb je zelf ook weinig zeggenschap, want alles hangt vast aan een online server, waarbij per week het volgende seizoen van start gaat. Het is een systeem dat we al in heel wat online games hebben gezien, maar dat door de link met het weer in Forza Horizon 4 heel letterlijk wordt genomen. Enkel in de eerste uren van de game wordt je snel doorheen alle seizoenen gejaagd, om je een idee te geven van de aanpak op dat vlak.
Forza Horizon 4 zit ook naast de seizoenen weer tjokvol content, te beginnen met een immens assortiment wagens. In de vorige game waren er dat al meer dan 300, maar nu tikt de teller een totaal aan van maar liefst 450 wagens. Onmogelijk om allemaal te verzamelen natuurlijk, maar wel de perfecte speeltuin voor autoliefhebbers die op zoek zijn naar hun favoriete wagen. Voeg daar nog een heleboel customisation aan toe en je weet dat je heel wat uren kan spenderen, enkel in het uitzoeken en uitwerken van je perfecte racebolide.
Ook het aantal events is bijzonder uitgebreid. Hier zien we oude favorieten zoals cross country, street races enzovoort terugkeren, met ook nog speed traps, speed zones en drift zones. In tegenstelling tot bij Forza Horizon 3 hangt je voortgang in een bepaald soort event ook niet meer vast aan je totale vooruitgang. Als je enkel street races wil spelen, dan zal je ook enkel daar vooruitgang maken, tot je natuurlijk alle events vrijgespeeld hebt. Het zorgt er voor dat je niet verplicht wordt om een bepaald type race te rijden, om toch maar de volgende reeks events vrij te spelen. Wil je alles unlocken, dan moet je wel alles spelen, maar in Forza Horizon 4 gebeurt dat volledig op je eigen tempo. Een leuke nieuwigheid zijn trouwens de Horizon Stories, waarin in tien hoofdstukken een bepaald verhaaltje wordt verteld, dat vasthangt aan een van de aspecten van de game. Zo kan je stuntrijder zijn voor een film, snelle wagens verhuren of even terugkijken op de beste wagens die vroeger in games zijn opgedoken. Die stories zijn een welgekomen afwisseling tussen alle gewone races.
Net als in de vorige Forza Horizon zal je ook in deze game perks moeten verzamelen, maar dat steekt nu helemaal anders in elkaar. Je zal je punten niet meer kunnen verdelen in één perk tree, want elke auto heeft zijn eigen versie. Je kan wel nog met elke wagen perk points verzamelen, maar je zal ze dus enkel kunnen gebruiken voor een wagen. Die perks draaien vooral rond het verkrijgen van meer punten bij je skill chains, dus het is niet helemaal een ramp wanneer je van wagen wisselt. Bovendien kan je eerder verdiende perk points gewoon direct inzetten voor je nieuwe auto. De echt grote perks, zoals die gekend zijn uit de vorige game, zitten nu verstopt in huizen die je kan aankopen. Dat zal je een flinke duit kosten, maar de extraatjes die je dan vrijspeelt, zijn dan ook bijzonder nuttig. Toch zijn we niet helemaal fan van dit systeem en vonden we dat in Forza Horizon 3 beter gebalanceerd.
Het online aspect is ook een stuk belangrijker geworden en dat uit zich op verschillende manieren. Als speler word je in principe altijd in een online wereld gedropt met maximaal 72 spelers, die je kan uitnodigen om samen of tegen elkaar te racen, en je krijgt ook opnieuw de mogelijkheid om konvooien te organiseren. Zo kan je gemakkelijker samen beslissen welke events er worden gehouden. Het leuke hieraan is dat echte racers natuurlijk meer uitdaging bieden dan de Drivatars. Als speler heb je wel de keuze om gewoon volledig offline te spelen en kan je natuurlijk voor sterkere tegenstand zorgen, door flink te spelen met de instellingen.
Ook de Forzathon maakt zijn terugkeer, maar ditmaal met een ietwat andere invulling. De Forzathon wordt opgedeeld in uitdagingen per uur, dag of week. Die eerste zijn korte online events, waar je samen met andere spelers bepaalde doelstellingen moet halen. Zo moet je bijvoorbeeld samen een bepaalde totaalsnelheid behalen aan een speed trap. Al die events zijn opgedeeld in drie stukken en als je er als groep in slaagt om de drie delen tot een goed einde te brengen, is je beloning groter. De dagelijkse uitdagingen ga je meestal halen terwijl je gewoon aan het racen bent, want het draait daarbij om bepaalde skills die een aantal keer moeten worden uitgevoerd. De wekelijkse uitdaging draait dan weer rond een bepaalde auto, die je dan wel in je bezit moet hebben. Dat is een beetje jammer, want het houdt in dat wanneer je niet genoeg geld op de bank hebt, je niet kan deelnemen.
Met de Forzathon verdien je geld dat je kan uitgeven in de Forzathon Shop, waar elke week andere aanbiedingen te vinden zijn. De prijs die daar wordt gevraagd, is trouwens niet van die grootorde dat je honderden events moet uitvoeren. Dat is maar goed ook, want vooral de korte events kunnen na een tijdje gaan vervelen.
Op visueel vlak levert Forza Horizon 4 weer bijzonder knap werk, met prachtige auto’s en mooie omgevingen. Vooral de veranderende seizoenen zorgen er voor dat je altijd wel op een andere manier naar een bepaald gebied kijkt. Op vlak van soundtrack heb je als speler ook nu weer de keuze uit een aantal radiozenders, maar om de een of andere reden waren we daar deze keer iets minder van onder de indruk. Misschien worden we gewoon oud.
Joepiedepoepie
Wow, jij hebt de laatste weken veel moeten gamen :-)
Dus je moet minstens 4 weken spelen om de verschillende seizoenen echt te ervaren? Ik weet niet of ik dat een goed idee vind. Waarom niet bv om de 2 dagen? Lijkt me toch meer afwisselend...
Reactie aangepast door Joepiedepoepie om 2018-09-25 om 17:32
Manderlay Joepiedepoepie
Vind het goed zo kan je even wennen aan de ondergrond en de volgende keer weer wennen omdat je nieuwe wagen hebt en er is sowieso al afwisseling genoeg.
YoniVL Manderlay
Plus, het geeft je tijd om de veranderingen te zien. Stel dat het elke 2 dagen is, dan is dat al minder het geval. Maar ze willen vooral binnen het idee van seizoenen blijven zoals dat bij andere online games is. Anders is het moeilijker om bepaalde challenges te houden
Joepiedepoepie YoniVL
Heeft elk seizoen aparte challenges?
YoniVL Joepiedepoepie
In het systeem per week worden er per seizoen een aantal nieuwe challenges gelanceerd.
Manderlay YoniVL
Idd. Zo kan je toevallig terug op plaatsen komen terwijl het een ander seizoen is. Gaat de overgang geleidelijk naar een ander seizoen of is het direct?
YoniVL Manderlay
Direct
Manderlay YoniVL
Jammer, zou nog leuker zijn geweest met overgang, bv een cyclus van 4 weken.
YoniVL Manderlay
Ja, maar technisch wel heel zwaar, denk ik
Manderlay YoniVL
Ja zal voor fh5 zijn op de volgende Xbox :)
Xagneto Joepiedepoepie
In het begin speel je alle vier seizoen kort achtereen, als een soort introductie. Pas na enkele uren speel je "vast" in een seizoen
Reactie aangepast door Xagneto om 2018-09-25 om 18:47
Xtralecherus Xagneto
Vergeet niet de day one dlc te kopen die direct beschikbaar is ;p.
Manderlay Xtralecherus
Ja en bij welke game is dit nog niet het geval?
Xtralecherus Manderlay
Niet heel veel games die op D1 DLC ontvangen: BF, CoD, RDR2, Spider-man, God of War, AC: O + de nieuwe, Shadow of the tomb raider, Detroit, etc.
Dus ja welke games dan wel?
Reactie aangepast door Xtralecherus om 2018-09-28 om 23:41
Manderlay Xtralecherus
Alle games waar er pre order bonussen inzitten die op day one kunnen gekocht worden
Naradia Manderlay
Shht, een ps fanboy, niet wakker maken
Joepiedepoepie
Ik kan het nergens terugvinden, maar wat is eigenlijk de end-game van Horizon 4. Ik heb intussen al een paar dagen gespeeld, en zit aan level 40 ofzo. In Horizon 3 was het uitspelen van de festivals de end-game, maar hier heb ik geen idee hoe het werkt. Het voelt een beetje doelloos als je niet weet wat het uiteindelijke doel is.
Joepiedepoepie Joepiedepoepie
Intussen heb ik het spel zo goed als uitgespeeld. Ik heb er volgens het spel zelf 20 uur over gedaan, maar dat kan niet kloppen. Het moet meer geweest zijn.
De endgame is zwak in vergelijking met FH3. Per race type is er gewoon 1 grote race die geldt als het winnen van het kampioenschap. Er is geen viering, gewoon iemand die zegt: you're the new champion of ... (eg street racing) via de radio. En als je die grote races gedaan hebt, schieten er nog kleine races over die eigenlijk niet meer uitmaken.
En dan per seizoen krijg je 3 of 4 races (dus elke week).
Het lijkt alsof er gigantisch veel races op zijn, maar dat is een verkeerde perceptie omdat ze voor 80% vanaf het begin op de map staan, terwijl dat in FH3 per festival gradueel werd toegevoegd. Ik weet dat ik meer tijd in FH3 hebt gestoken dan in FH4.
Het House-systeem is idioot. Je verliest er enkel credits mee. Somlige hebben een boost, maar tussen 300000 en 15 miljoen credits voor een simpele boost is zinloos.
Ja, er zijn veel wagens, en dat kan interessant zijn voor iemand die graag virtuele wagens verzamelt, maar uiteindelijk speel je toch maar met de beste die je hebt.
Het reward systeem is ook idioot. Voor een gewonnen race krijg je zo belachelijk weinig (Ik had de VIP bonus), dat de uiteindelijke rewards verkregen worden via wheelspins, waar de kans dat je nutteloze kleding krijgt vele malen groter is dan een bruikbare beloning.
De Forzathon events zijn plezant, maar daar hebben ze na een week de prijs voor een gewone wheelspin verhoogd met een factor 4. De weekly challenges zijn gebaseerd op grinding en de beloning voor de tijd die je nodig hebt is zo laag, dat ik ook die events niet meer doe. Multiplayer bestaat uit rammen ipv eerlijk racen.
Ik vind het een verkeerde richting die Turn 10 is ingeslaan. Het is gebaseerd op grinding met veel doelloos opvulsel.
FH3 was een veel leukere ervaring voor mij.
Nu is het voor mij wachten op de 2 uitbreidingen, want ik heb geen zin om verder te grinden ipv leuke races te doen met goede rewards.