4gamers.be

Darksiders III

Door Phazon, 12-12-2018 16:01

Darksiders III

[Gespeeld op PS4 Pro, patch v 1.0.4]


Darksiders is een franchise die een vrij bescheiden begin kende, maar zich langzaam aan tot een favoriet onder heel wat gamers kon rekenen. Diens sequel Darksiders II zag het groots met een uitgestrekte wereld en heel wat AAA-productiewaarde. Helaas kon het niet op een groot succes rekenen en kende uitgever THQ reeds heel wat financiële problemen. Na het faillissement van THQ was het dan ook maar de vraag of iemand het verhaal van de Four Horsemen of the Apocalypse zou verder zetten. Intussen heeft uitgever Nordic, beter gekend als THQ Nordic, de teugels van de franchise in handen en met een heel aantal Darksiders-ontwikkelaars alsnog een nieuwe telg in de franchise klaarstaan: Darksiders III. Driemaal is scheepsrecht?

Het verhaal van Darksiders III haakt direct in op de gebeurtenissen van de vorige twee games. We hebben reeds de eer gehad om kennis te maken met War en Death en nu is het de beurt aan de enige vrouw in het gezelschap: Fury. Zoals haar naam doet vermoeden, is ze een vrij temperamentvolle Horseman en allerminst een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Haar bitterheid, sarcasme en bitchiness komt eerst misschien wat geforceerd en minder goed over, al zal ze doorheen de game in positieve zin evolueren. Haar missie, opgedragen door de Charred Council, bestaat erin om de Seven Deadly Sins op aarde op te sporen en uit te roeien. In plaats van de meer fantasievolle setting uit Darksiders II, gaan we in Darksiders III weer opnieuw de postapocalyptische wereld tegemoet.

Darksiders III screenshot

Deze wereld bestaat uit heel wat gebieden die met elkaar verbonden zijn. Gedaan dus met een zeer open en uitgestrekte wereld, al is er nog voldoende ruimte om wat zijwegen te verkennen en later terug te keren naar oude gebieden, om aan de hand van nieuw geleerde vaardigheden allerhande geheimen te ontdekken. Opvallend is dat de game geen map bevat, dus je zal je vooral met een goed geheugen door de wereld  moeten navigeren. De enige manier om je wat te kunnen oriënteren is de volgende baas die als symbool op een kompas boven aan het scherm weergegeven wordt. Helaas laat dit soort navigatie stevig te wensen over en baseerden we ons praktisch nooit op dit kompas.

Darksiders is hoofdzakelijk een actiegame waarin de combat centraal staat. De makers zijn er in geslaagd om de aanvallen zeer vloeiend te maken. Tevens vormen de vele combo's en vaardigheden van Fury tesamen een overtuigend geheel. Fury zal in de loop van het spel haar arsenaal en mogelijkheden uit kunnen breiden aan de hand van diverse elementen zoals vuur en storm. Dit is absoluut geen overbodige luxe, daar Darksiders III allerminst een gemakkelijke game is. De meeste Darksiders-games laten zich inspireren door heel wat andere series en het is zeer duidelijk dat deze telg goed gekeken heeft naar de Souls-games.

Darksiders III screenshot

Jammer genoeg werd deze inspiratie niet altijd goed uitgewerkt. Zelfs op de casual en story moeilijkheidsgraad stierven we ettelijke malen, zeker aangezien de dodge en invincibility frames zeer vreemd aanvoelen. Op moment van schrijven heeft men in de laatste patch de moeilijkheid wat teruggeschroefd en de dodge iets vergevingsgezinder gemaakt, al blijft de hele game nog steeds een stevige uitdaging. De soms heel erg vreemd geplaatste checkpoints, waardoor je je vaak door tal van kleine en vervelende vijanden moet ploegen alvorens de baas opnieuw te bereiken, vormen ook een flink punt van frustratie. Deze vijanden kunnen heel wat schade aanrichten, waardoor je regelmatig met een halve of kwart HP-balk bij een baas terecht zal komen.

Voorts kan je de Souls-invloed goed opmerken in de plaatsing van vijanden, zeker in het begin waar ze vaak achter geniepige hoekjes verstopt zitten en plots opduiken. Het doden van vijanden levert je Souls op, die je bij een oude bekende kan inruilen voor de nodige vaardigheidspunten en hierdoor kan stijgen in level. Elke stijging laat je toe je HP, power of magic toe te laten nemen. Souls zijn tevens ook de valuta om voorwerpen aan te kopen. Je kan intussen ook al raden wat er zal gebeuren indien Fury plots sterft. Juist, ze verliest al haar Souls en de game geeft je de mogelijkheid deze terug te verdienen wanneer je haar sterfplek weet te bereiken.

Het geheel van voorgaande punten, samen met nog wat andere zaken, zoals minder indrukwekkende dungeons en vrij flauwe en niet zo uitdagende puzzels, vormen toch wel een domper op de terugkeer van de franchise. Zowel I en II hadden een eigen identiteit aangevuld met de nodige inspiratie én een goede afwerking. Het is vooral de inspiratie en afwerking die een dubbel gevoel in Darksiders III kweken: bij het spelen voel je de passie en liefde van de ontwikkelaars wel, maar leiden tal van design- en implementatiekeuzes in combinatie met een allicht lager budget tot heel wat punten van frustratie.

De soundtrack van Darksiders III weet het niveau van II niet te behalen, maar is voor ons sfeervol genoeg om het geheel te ondersteunen. Op grafisch vlak mag Darksiders III er absoluut zijn. Ditmaal heeft men de postapocalyptische aarde aan de hand van Unreal Engine 4 in leven geroepen. De typische artstyle van personages is goed behouden en ook de omgevingen zijn uniek en kleurrijk genoeg om je als Darksiders-fan meteen thuis te voelen. Helaas laat het spel op technisch vlak heel wat steken vallen. De framerate van 30fps is ontzettend instabiel en gaat bovendien gepaard met heel wat stutter. Nog erger is het feit dat er regelmatige plotse laadtijden de kop opsteken. Niets is zo frustrerender dan te vechten met vijanden (en zelfs bazen) om dan plots door de stutter en random freezes van de actie onderbroken te worden. Beide consoleversies hebben hier last van, de pc-versie is gelukkig wel wat stabieler, mits je over een krachtige desktop beschikt. 

Conclusie

Darksiders III heeft heel goede bedoelingen, maar slaat de bal op heel wat vlakken mis. De Souls-inspiratie is op momenten vrij pover uitgewerkt en op tal van andere design-vlakken kent het spel zijn tekortkomingen. Fans van het eerste uur, die tevens bereid zijn een stevige uitdaging aan te gaan, zullen hun dorst naar meer Darksiders kunnen lessen. Voorlopig moet je wel nog de technische slordigheidjes zoals een wispelturige framerate en random laadtijden voor lief nemen, iets wat hopelijk in de nabije toekomst verder verbeterd zal worden. De samenhang en afwerking in Darksiders III laat te wensen over, waardoor de meeste spelers of fans met een dubbel gevoel achter zullen blijven. Hopelijk slaagt men er in het vierde en laatste avontuur wel in om iedereen te overtuigen.

Positief

  • Wereld en personages
  • Interconnected wereld
  • Degelijke combat en vaardigheden
Score
64/100

Negatief

  • Performance, ook tijdens combat
  • Plaatsing checkpoints
  • Niet overtuigende Souls-inspiratie
  • Dungeons en puzzels
Grafisch
80%
Geluid
78%
Fun
60%
Gameplay
66%

Reacties

  • AlienwareMushee

    Slechte score 4gamers.. lijkt wel of je my little pony heb gespeeld.

    Even kort hoe het daadwerkelijk beoordeeld moet worden

    Positief.
    Degelijke combat en vaardigheden
    Story line ++
    Uitdagend op niveau
    Goede en moeilijke puzzels
    Dungeons met verborgen plekken

    Negatief:
    Synchronisatie als je speed run kan hey zijn met veel loading screens
    Soul systeem kon beter in talent tree gezet worden.

    Bullshit van 4gamers.
    Dungeons en puzzels???
    Performance tijdens comat is er niet.. je reactie is waarschijnlijk slecht.
    Checkpoints? Zijn save points waarbij je dood ga loop ik liever alles opnieuw dan bij de boss spawnen en gelijk weer vechten.. je moet stoom afblazen als je apocalypse mode doet zodat je niet ga rage..

    Total 82/100

    4gamers geeft een score alsof er een aap comentaar geeft.. best triest want THQ is geen verkeerd gamers bedrijf en 1 van de weinig met dlc cost prijs en geven volledige game. Straks heb je geen laatste deel door gejank van "gamer" die er niet geschikt voor is.

    Zou zeggen: kom met een betere score af of comentaar dan invalid result en welk ps4 pro gebruik je? Eentje net volle schijf ? Je heb ruimte nodig om game goed te laten runnen

    poeefff negatief over 4gamers ik geef hun site een 10/100!

    Positief

    Updates games op site

    Negatief:
    Zijn geen gamers voor uidagende games
    Hebben de slechtste personeel die de games testen
    Kennen geen goede games want beoordelen alleen slecht


    En nee geen fanboy van deze game wel veel plezier gehad.
    Gaat voor mij om het verhaal niet kwa graphics of dergelijke.

    Lore boven alles

    Reactie aangepast door AlienwareMushee om 2018-12-12 om 18:55

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 17:59
  • christophebraem AlienwareMushee

    fanboy triggered. Als je 4gamers zo slecht vind, ga dan ergens anders reviews lezen.

    Waarom lees je zelfs een review als je zelf al een menig erover hebt gevormd?

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 18:06
  • Moloch AlienwareMushee

    Precies een vertaling van google translate xD

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 18:30
  • Phazon AlienwareMushee

    - Qua lore en verhaal vind ik deze toch ook wel flink tekort schieten tov DS I en II. Deze teert meer op oude bekenden dan wel echt veel nieuwkomers en uitdieping van personages of gebeurtenissen. Dat helemaal in detail verantwoorden zou de pret van velen bederven, vandaar dat ik wat oppervlakkig gebleven ben.

    - Ik heb het spel pre-patch en post-patch zowel op een gewone PS4 bij een vriendin als mijn eigen PS4 Pro gespeeld. Bij de slechte performance in het eerste uur dacht ik onmiddellijk aan het feit dat mijn PS4 nog data aan het downloaden/installeren was, maar zelfs nadien bleef het even erg. De patch gaf lichte beterschap, maar het is dus op console allesbehalve wat het moet zijn. Een volle harde schijf die niet performant zou zijn, is ook zever imo. Het wissen van games of data om je schijf leeg te maken resulteert gewoon in fictieve ruimte die je harde schijf kan overschrijven, niet in effectieve lege ruimte. Basis computerkennis lijkt me.
    Er tevens nog eens speciaal bij gezet dat mensen op pc niet veel last hebben van de technische problemen omdat ze er met hun hardware door kunnen brute forcen. Een actiegame die niet alleen er voor kiest om 30fps als target te hebben, maar nog eens miserabel faalt deze target te behalen, zal van mij altijd op een afrekening in de score kunnen rekenen. En zoals eerder gezet, beslist het spel op soms heel random momenten te laden en freezet de hele actie (ook dus mid boss fight)

    - Je commentaar wat betreft DLC kan ik niet ontcijferen. Darksiders III krijgt weldra DLC, maar dat zal dan apart beoordeeld worden.

    - Dungeons en puzzels: Deze waren zeer prominent aanwezig in DS I en II (vandaar dat velen het met Zelda vergeleken). In beide games waren de dungeons vaak zeer sterk en complex genoeg ontworpen met heel wat leuke, doch genoeg uitdagende puzzels om op te lossen. In III moet je je bijvoorbeeld vaak een weg zien te banen door hordes vijanden en wordt je dan beloond met een zwaar. Verzamel er drie en hoera, 'dungeon' uitgespeeld en op naar het volgende. De bomb bug puzzels wijzen zichzelf ook steeds uit. Dit terwijl je in Darksiders I met tal van leuke items puzzels met onder portals en dergelijke diende op te lossen. Een flinke stap terug wat dat betreft.

    - Checkpoints zijn vaak heel erg willekeurig geïmplementeerd. Nogmaals, het feit dat je je eerst een heel lange weg tjokvol vervelend geplaatste vijanden moet banen (bijv. naar de Sloth boss), houdt niet zo veel steek wanneer bepaalde andere bosses hun save/check points vlak voor (of door het ontgrendelen van een shortcut) zeer nabij hebben. Een voorbeeld van vrij willekeurig (naar mijn mening slecht) game design.

    Ik ben zelf een heel grote fan van Darksiders (je mag @YoniVL vragen hoe zeer ik naar deze uitkeek), maar wanneer een spel teleurstelt moet ik dat ook kunnen toegeven en op een goede manier verantwoorden. Er zullen zeker heel wat meer mensen zijn die ook in III teleurgesteld zullen zijn, terwijl anderen het best allemaal ok en aangenaam vinden. Over smaken en kleuren valt niet te twisten.

    Bon, ik heb gezegd wat er te zeggen valt.

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 20:03
  • AlienwareMushee Phazon

    Phazon. Bedankt :) mooie reactie en goed verwoord.

    Is duidelijkere en meer verdiept hoe je er overna denkt.
    Meeste reacties zijn neerbuigend en teleurstelling omdat ze alles kopie en paste van andere posts dat terzijde.
    Mensen zien ren trilogie van games en waren blij met 1 en 2 darksiders.

    Iedere darksiders heeft zijn eigen 4 horseman character en een persoonlijk twist. THQ wist niet wat ze wilden met strife en furry.. omdat spelers dan toch een nieuwe darksiders wilden hebben deden ze hun best.

    Onwillig omdat je 6 jaar verder ben wil het oog tegenwoordig meer dan een simpel puzzle fight game en een simpel boss fights etc etc.

    Ik vind persoonlijk je kan niet klagen op de uitkomst. Spelers wilden een nieuwe darksiders maar THQ dacht er anders over. Voor mij mag deel 4 het zelfde uitkomst draaien zoals 3. Het met uitdagend zijn en checkpoints mogen nog meer verdwijnen. Je leert zo het spel op zijn best spelen. Ook kan je niet alsmaar zelfde maken kijk naar COD klagen mensen ook alleen over skin en overlay layout.. krijg je ook gezeik


    Verder, wat gezegd neem ik terug over 4gamers , natuurlijke geweldige website en comunity. Maar was in teleurstelling van score en reactie leek op copy paste. Mensen willen tegenwoordig zoveel eisen dat het niet redable wordt. We mogen blij zijn dat er nog geweldige games worden gemaakt.

    Merci en bedankt, tis duidslijker dat je er toch zelf kver nadacht en niet over namen deed van andere mensen.

    Reactie aangepast door AlienwareMushee om 2018-12-12 om 23:07

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 23:01
  • Lauwerzh Phazon

    Eerlijk gezegd hoef je jouw score/mening niet te verdedigen tegenover gelijk wie. De score die jij geeft is nooit fout aangezien er een deel eigen voorkeur in zit. Games die je bijvoorbeeld voor het verhaal (lees : "de verhaal") speelt ga je milder op performance spelen. Mij stoort het gebrek aan inspiratie in de levels t.o.v. ds2 bv enorm. u minder. elk zijn voorkeur ;)

    • Geplaatst op 2018-12-14 om 00:42
  • Lauwerzh AlienwareMushee

    Oei wij nie school naar lang genoeg voor geweest zijn de nederlands schrijf ?

    • Geplaatst op 2018-12-14 om 00:44
  • Devastate AlienwareMushee

    Uit welk klagershol kom jij plots gekropen man. Je hebt een andere ervaring dan de reviewer, mij best. Is de reviewer daarom verkeerd? Uiteraard niet.

    Niet iedereen deelt altijd uw mening. Leer ermee leven.

    In ieder geval, ik rate uw reactie een 3/10, omdat ik rekening houd met het feit dat je mits je beperkte kennis van het Nederlands toch je best hebt proberen doen.

    • Geplaatst op 2018-12-14 om 09:25
  • Construct

    Ik kan me wel vinden in de review, al had ik graag gelezen wat iets bijvoorbeeld minder indrukwekkend maakt, buiten het alleen te zeggen. Wat meer onderbouwing dus.

    Wat voor mij echt funest was in het spel waren de controls. Niet alleen het twitchy dodge systeem, maar ook het springen, klimmen en in een animation lock terecht komen vergen onnodig veel finesse. Koppel het met een slecht camera systeem en het is net alsof je tussen het vechten door ook nog een slechte platformer moet spelen.

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 18:58
  • Phazon Construct

    Het probleem van reviews en heel wat gamers tegenwoordig is het feit dat men de laatste maanden/jaren veel gevoeliger is geworden aan spoilers. Daar waar ik vroeger wel eens meer concrete voorbeelden zou aanhalen wat het verhaal, de omgevingen en het design van puzzels betreft, laat ik het nu vaak zijn omdat er anders lezers zijn die daar over zouden klagen en het liever zelf ontdekt hadden. Sowieso zal ik het in het achterhoofd houden naar toekomstige reviews toe en een wat betere balans proberen te zoeken (bijv. kijken naar hetgeen in de marketing en trailers reeds getoond is, iets wat bij Darksiders III helaas niet al te veel was)

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 19:41
  • Construct Phazon

    Hmm dat is inderdaad een lastige afweging om te maken. Is het site-technisch mogelijk om wel concrete voorbeelden te geven, maar onder een spoiler tag te verbergen? Dan kun je zeggen milde spoiler, of "bevat (niet) kritieke verhaalelementen." Dan kunnen mensen die op het randje zitten kiezen voor een milde spoiler als dat een beter geinformeerde koop kan zijn. Of mensen die het zelf ook hebben gespeeld kunnen het beamen/tegenspreken.

    • Geplaatst op 2018-12-12 om 23:22
  • Lauwerzh

    ik vind het nog een hoge score voor deze onafgewerkte game.

    • Geplaatst op 2018-12-14 om 00:39

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.