Sony onthult per ongeluk werkelijke spelersaantallen van PS4-games
Om allerlei redenen delen bedrijven bepaalde cijfers liever niet met de buitenwereld. Concrete spelersaantallen zijn daar een voorbeeld van. Bij Sony echter hebben ze nu per ongeluk toch die cijfers vrijgegeven, min of meer toch.
Recent is Sony begonnen met het aanbieden van gepersonaliseerde PS4 Life video's, waarin PlayStation gamers wat data krijgen omtrent hun gaming activiteiten. Leuk is dat daarbij onder meer vermeld wordt hoeveel mensen concreet een bepaalde trophy hebben gehaald. Door dit cijfer te combineren met andere info die openlijk beschikbaar is, namelijk het percentage van het totale aantal spelers dat een bepaalde trophy heeft gehaald, kan berekend worden hoeveel een bepaalde game concreet heeft of heeft gehad, zij het met enige foutenmarge die er nu eenmaal altijd is.
Voorbeeld: in een video wordt gemeld dat 15.448 spelers de platinum trophy "Andromeda's Finest" van Mass Effect Andromeda hebben gehaald. Elders is bekend dat slechts 0,7% van het totale aantal spelers die trophy heeft gehaald. Doe 0,7% komt dus overeen met 15.448 spelers, waardoor we kunnen uitrekenen dat de volle 100% overeenkomt met zo'n 2.206.857 spelers. Op dezelfde manier kan voor talloze andere games de echte spelersaantallen op PS4 bepaald worden.
Dit is natuurlijk het einde van de wereld niet, maar zoals gezegd is er een reden waarom men dergelijke cijfers doorgaans liever niet openlijk bekend wil hebben. De cijfers zijn namelijk een indicatie van hoe goed of hoe slecht je game het doet en dat is informatie die bedrijven doorgaans gecontroleerd naar buiten willen brengen of gewoon niet naar buiten willen brengen. De vraag is dan ook of Sony deze cijfers nog uit dePS4 Life video's zal halen of niet.