4gamers.be

Unity past voorwaarden aan, Epic lokt ontwikkelaars met geld - update #2

Door Jay, 11-01-2019 10:24

Update #2 (16/01/2019, 16:15)

Unity heeft zijn gebruikersvoorwaarden nu effectief aangepast, maar met respect voor bezorgdheden van de community. Die vreesde namelijk dat Unity een meer gesloten platform zou worden, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Unity zal namelijk nog steeds toelaten dat ontwikkelaars de engine integreren met third-party applicaties. De licenties van Improbable worden ook weer hersteld.

Update #1

Unity heeft gereageerd op de kwestie en stelt dat Improbable verkeerde informatie heeft verspreid. Volgens Unity is Improbable als third-party in overtreding wat het gebruik van Unity licenties betreft en gesprekken daaromtrent zouden zijn afgesprongen, waardoor Unity niet anders kon dan elke samenwerking stop te zetten en verdere ondersteuning niet langer toe te laten. De gebruikersvoorwaarden zijn in dat kader dan ook aangepast, maar enkel om te vermijden dat in de toekomst onduidelijkheid zou bestaan zodat andere partijen niet dezelfde fouten zouden maken als Improbable. Unity benadrukt ook dat bestaande Unity projecten met SpatialOS gewoon kunnen doorgaan, omdat het niet vindt dat ontwikkelaars gestraft moeten worden voor fouten van een andere partij.


Unity heeft zijn gebruikersvoorwaarden aangepast, waardoor het voor ontwikkelaars die Unity gebruiken voortaan verboden zou zijn om nog gebruik te maken van SpatialOS, een development platform voor online multiplayer. Deze beslissing van Unity is waarschijnlijk ingegeven door onderhandelingen die zijn afgesprongen met Improbable, het bedrijf achter SpatialOS. Het platform zou namelijk toelaten om met één Unity licentie meerdere games te maken, waardoor Unity inkomsten misloopt.

Het duurde niet lang of Epic Games kwam op de proppen met een plan om Unity developers naar de Unreal Engine te lokken. Samen met Improbable richt het namelijk een fonds op van 25 miljoen dollar om ontwikkelaars te helpen bij hun overstap van Unity naar een "andere" engine. In de praktijk zal dit natuurlijk veelal de Unreal Engine van Epic zelf zijn.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.