4gamers.be

Resident Evil 2 Remake

Door Phazon, 24-01-2019 13:55

Na het lange wachten wist Capcom de voorbije E3-beurs dan eindelijk de remake van Resident Evil 2 te onthullen. Deze onthulling kon op een zeer positief onthaal rekenen en naar goede gewoonte kunnen we nu, een dik half jaar later, al aan de slag met de volledige game.

[Gespeeld op PS4 Pro en pc]

Tegenwoordig wordt terminologie als remake soms ook losjes gebruikt voor een remaster en pleiten sommigen onder ons dan ook eerder voor de term 'volledige herziening' of 'reimagination'. Wat het ook moge zijn, voor deze versie van Resident Evil 2 is Capcom volledig vanaf nul begonnen met het ontwikkelen van de game. Vrijwel meteen zal je merken dat de statische camerastandpunten uit het origineel niet meer van tel zijn en we een typische over-the-shoulder view krijgen. Games als Resident Evil 4, 5, 6 en Revelations wisten dit eerder succesvol uit te voeren en deze versie is dan ook geen uitzondering op de regel. De camera is net ietsjes meer geoptimaliseerd en laat je zelfs toe om vrij nostalgische camerastandpunten uit te voeren indien gewenst. Naast de camera zullen ook de vertrouwde Resident Evil-besturing, inventory management en meeste gameplay-aspecten net dat tikkeltje moderner aanvoelen.

Resident Evil 2 Remake screenshot

Het verhaal zal anno 2018 voor de meeste fans geen verrassing meer zijn. Desalniettemin probeert Capcom de ervaring als nieuw aan te doen voelen door enkele gebeurtenissen te herschikken en tevens de nodige cutscènes en dialoog uit te breiden. Twee maanden na de gebeurtenissen uit de eerste game is de gehele populatie van de fictieve stad Raccoon City in een zombie veranderd dankzij het T-virus . Leon S. Kennedy en Claire Redfield worden deze stad in gestuurd en komen er al snel achter dat er daadwerkelijk weinig tot geen overlevenden zijn. Al snel wordt duidelijk dat er nog meer gevaar in het donker loert: een nieuw G-virus en tal van biowapens dreigen de wereld naar de verdoemenis te leiden. Aan onze helden om de horror te trotseren en in eerste instantie vooral te overleven.

Daar waar het origineel vaak hordes zombies op je afstuurde, zijn de vlezige kadevers in de remake veel minder talrijk. Hierdoor zijn ze wel veel moeilijker te doden en vormen ze ook echt een uitdaging. Eén enkele goed gemikte headshot zal het zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad niet meer doen, met als gevolg dat je toch vrij spaarzaam met je kogels dient om te gaan. De zombies kunnen ook heel slim uit de hoek komen, zullen je gemakkelijker vastgrijpen en zich een weg doorheen de vele nauwe gangetjes en kamers banen. En ook al lijkt het alsof ze dood zijn, dan nog kunnen ze later in het spel plots tot leven komen. Op dat vlak ben je nooit veilig in deze remake en dat komt het survival horror gevoel zeker ten goede.

Resident Evil 2 Remake screenshot

Zij die dachten om in deze remake snel door het spel te rushen omdat alle puzzels nog vers in het hoofd zitten, zijn er ook aan voor de moeite. Capcom heeft de puzzels toch wel stevig herwerkt en zelfs de vele voorwerpen en wapens van plaats veranderd. De omgeving van het politiestation of de riolering zal ontzettend vertrouwd aanvoelen qua layout, maar biedt dus heel wat nieuwigheden en uitdaging voor veteranen en nieuwkomers. Er zijn ook een paar nieuwe kamers en scènes aan het geheel toegevoegd, al laten we het aan jullie over om die te ontdekken.

Het gehele verhaal van Resident Evil 2 zou om en bij de 15 à 20 uren duren en is hoofdzakelijk verdeeld over twee aparte campaigns. Eentje zal voornamelijk focussen op Leon, terwijl het ander het perspectief van Claire toont. Bijkomende replay value zal ook in de vorm van twee unlockable modes beschikbaar zijn, waarin je als Tofu en Hunk aan de slag kan.

Resident Evil 2 Remake screenshot

Resident Evil 2 gebruikt de alomgeprezen RE Engine als motor om de visuele kant neer te zetten. We kennen deze engine reeds van Resident Evil 7, daar Capcom nieuwe technologie nodig had om al het grafisch geweld en de horror aan hoge framerates in VR weer te geven. Vermits deze game geen compatibiliteit met VR heeft, kan men zich volledig focussen op detail en hoge framerates. De wereld van Resident Evil 2 is ongelooflijk gedetailleerd en indrukwekkend tot leven geroepen, dankzij een zeer goed gebalanceerde combinatie van zeer donkere kamers, onheilspellende gangen en wat meer lichtere gebieden die even wat rust en kalmte brengen. 

Personages en animaties zijn uitstekend, de zombies verdienen ook een pluim daar je ze letterlijk aan flarden kan schieten. Met een standaard geweer zie je kleine stukken zombievlees in het rond vliegen, terwijl het zwaardere werk zoals een shotgun daadwerkelijk een enorm vlezig gat in het monsterlijk kadaver op beeld kan toveren. Deze schade blijft ook doorheen het gehele spel aanwezig, ook wanneer zombies opnieuw tot leven komen. Na wat uurtjes zombies afknallen, heb je je cursus anatomie voor het jaar 2019 er weer op zitten.

Resident Evil 2 Remake screenshot

Qua performance kan het resultaat erg varieren. De basis PS4 en Xbox One kennen beiden een resolutie van 1080p, maar een zeer wispelturige framerate die om en bij de 40fps ligt. Eigenaars van een PS4 Pro of Xbox One X kunnen niet alleen van een hogere resolutie van ongeveer 1620p genieten, ook liggen de framerates van beide versies bijna altijd tegen de 60 aan. Heel af en toe zijn er wat lichte dipjes en ook de cutscenes kennen een halvering van de framerate. Pc-eigenaars hebben een resem aan keuzes wat grafische opties betreft, met zelfs de mogelijkheid om heel wat post-processing effecten aan te passen. Blijf wel voorlopig uit de buurt van de DirectX12-optie, daar het spelen van de game met deze API op moment van schrijven een vrij povere bedoening is door de vrij lage framerates. Op zich kan een degelijke Intel Quad Core met een GTX 1060 de game zonder problemen aan 60fps met een resolutie van 1080p en de meeste opties gemaximaliseerd afspelen. Hier en daar merkten we wel een paar probleemtjes of onvolmaaktheden in de reflecties of textures op, maar deze waren allerminst storend en kwamen gelukkig niet zo frequent voor.

Naast sterke visuals weet Resident Evil bijna altijd op vlak van audio de juiste sfeer neer te zetten. Dit is met de RE 2 Remake dan ook niet anders. Er is een perfecte balans tussen stille momenten en zeer onheilspellende muziek, die de spanning op de juiste momenten weet op te bouwen. Bovendien zijn de geluidseffecten ook het vermelden waard. De voetstappen van de Tyrant kan je al van enkele kamers verderop horen en weten meteen je tikker qua slagen de hoogte in te jagen. Een houten onderlaag kraakt stevig mee, geweerschoten klinken genadeloos hard waardoor heel wat monsterlijk gespuis met een verminderd zicht alsnog tot je aangetrokken wordt. Tot slot vinden we de voice acting het vermelden waard. Daar waar de originele voice acting in het PSX-tijdperk zwaar te wensen overliet en vaak vrij amateuristisch over kwam, hebben we nu te maken met AAA voice acting die de sfeer en het verhaal ten goede komt.

Heden ten dage worden games ook na release ondersteund met al dan niet betalende content. Resident Evil 2 is hier geen uitzondering op. Ten eerste zijn er een paar exclusieve skins (een zeer klassiek low polygon look voor Leon en Claire) die met bepaalde PSN-kaarten in bepaalde regio's meegeleverd worden, al zal Capcom deze vanaf eind maart voor iedereen gratis ter beschikking stellen. Voorts staat er ook nog een volledig nieuwe modus in drie releases ons op te wachten: Ghost Survivors. Heel veel concrete info hebben we niet, doch zou deze modus ons op een nieuw bijverhaal trakteren waarin Robert Kendor en Katherine speelbare personages zullen zijn. Het is een soort van rogue-lite modus met de nodige herspeelbaarheid en een ingame shop om allerhande voorwerpen aan te schaffen.

Conclusie

Resident Evil 2 is zonder twijfel één van de betere remakes ooit gemaakt. Capcom heeft kosten noch moeite gespaard om praktisch ieder aspect van het spel te herzien, met als eindresultaat een game die zowel voor nieuwkomers als veteranen smullen zal zijn. Herschikte puzzels, extra scènes en de nodige nieuwe content zorgen voor heel veel uren griezelplezier. Dit is Resident Evil en survival horror op zijn best.

Positief

  • Audiovisueel indrukwekkende upgrade
  • Vertrouwde, verbeterde RE gameplay
  • Verbeteringen verhaal en puzzels
  • Zombies
Score
91/100

Negatief

  • Enkele visuele probleempjes
Grafisch
94%
Geluid
90%
Fun
91%
Gameplay
88%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.