Pc-versie Metro Exodus tijdelijk exclusief voor Epic Games Store
Uitgever Deep Silver heeft aangekondigd dat de pc-versie van Metro Exodus een tijdelijke exclusive wordt voor de Epic Games Store. De game, die op 15 februari verschijnt, is momenteel al niet meer te koop via Steam, maar wie een pre-order heeft geplaatst via Steam, zal de game bij release wel alsnog via Steam verkrijgen. Wie de game via Steam heeft, zal daar ook nog de expansion pass kunnen kopen. Over een jaar, op 14 februari 2020, zal Metro Exodus ook weer gewoon via Steam verkrijgbaar zijn, nadat de exclusiviteit voor de Epic Games Store is afgelopen.
Met Metro Exodus ziet Valve weer een grote titel verdwijnen naar de Epic Games Store, waar ze uitgevers een groter deel van de koek beloven. Eerder bleek ook al dat The Division 2 kiest voor de Epic Games Store in plaats van voor Steam. Bij Deep Silver en Epic Games zijn ze uiteraard lovend over de samenwerking, terwijl Valve in een reactie laat weten dat het deze actie "oneerlijk" vindt.
Schandalig ook. Laat de klant kiezen, niet de industrie. Steam vraagt 30% en Epic Games Store 12% per verkocht item Verreken dat dan door in de eindprijs. Nee, dat gaat niet, we maken het liever "exclusief". Ach ja, mijn geldbuidel is tevreden.
Geplaatst op 2019-01-29 11:45:18
het spel is 10 euro goedkoper op de epic store. dunno waar de schande is, maar het lijkt me de eerste speler die echte concurrentie is voor steam. maar blijf allemaal maar roepen om het semi monopolie op pc in stand te houden. het is zoveel beter als er enkel steam is die echt telt.
Geplaatst op 2019-01-29 12:45:11
Net gekeken en daar staat het ook voor 59,99 Euro.
Ik las gisteren ook dat het voor 49,99 stond, maar dat is nu precies anders.
Geplaatst op 2019-01-29 12:45:53, bewerkt op 2019-01-29 12:46:53
- die "10 euro goedkoper" is enkel voor de VS
- die "10 euro goedkoper" is enkel van toepassing als je het bestaan van 3rd party keystores ontkent
Geplaatst op 2019-01-29 13:24:38
Echte concurrentie = met bakken geld gooien om third party games exclusief op een veel slechtere service te krijgen? Oh boy :')
https://i.imgur.com/lteWSWo.png
geef mij die semi monopolie van Steam dan maar.
Geplaatst op 2019-01-29 19:30:37, bewerkt op 2019-01-29 19:33:33
is dat een recente prijslijst? ik zou anders zeggen koop het op console voor een stuk minder.
en denk eens goed na over die lijst die je net hebt gepost. voor steam waren pc games 10-15 euro goedkoper op release. nu is het gewoon dezelfde prijs als het fysiek exemplaar op console.
Geplaatst op 2019-01-29 20:00:36
Dus ge gaat gewoon het onderwerp veranderen? Op de Epic store kost het even goed 59.99 euro. Hoe is dat 'echte concurrentie' als het daar duurder is voor ons?
Geplaatst op 2019-01-29 20:06:12, bewerkt op 2019-01-29 20:08:03
ik verander niets. het toont enkel aan dat hoe onder steam/valve de prijzen van pc games naar de prijzen van consolegames zijn gegaan. mss eens een andere client de kans geven om te groeien en echte concurrentie te maken ipv wat je nu hebt. iedereen zit iedere andere speler vanaf de eerste dag af te schieten waardoor niemand moeite moet en kan doen om het beter te maken voor de klant.
Geplaatst op 2019-01-30 05:36:03
Dat is de schuld van de publishers. Valve beslist de prijzen niet...
En waarom zou ik iets dat geen enkel voordeel voor mij heeft een kans moeten geven? Wat Epic doet maakt het op elk vlak slechter dus dat zijn de laatste die een kans verdienen.
Geplaatst op 2019-01-30 05:51:58
Valve neemt wel een deel van de koek he. Dat deel beslissen ze wel zelf.
Geplaatst op 2019-01-30 08:15:44
Net zoals elke andere store doet? Of denk je dat Microsoft//EA/Sony/GOG/Amazon dat niet doen?
Geplaatst op 2019-01-30 08:57:47, bewerkt op 2019-01-30 09:18:57
Ja, maar je zegt dat Valve de prijzen niet beslist. Ik zeg dat dat niet waar is. Net zoals al de rest dat doet. Diegene die de monopoly heeft beslist wel iets meer dan de ander. Net zoals op consoles ja.
Geplaatst op 2019-01-30 15:07:37
Als jij zegt dat dat niet waar is, dan weet je niet waar je over spreekt. :)
Geplaatst op 2019-01-30 15:37:03, bewerkt op 2019-01-30 17:16:52
Dus elke andere store beslist de prijzen, maar Steam niet? Dat is straf.
Geplaatst op 2019-01-31 07:40:12
Op andere stores beslissen de developers/publishers dat ook..
Geplaatst op 2019-01-31 16:23:43
En die nemen daarbij geen rekening met de kosten van een bepaald platform.
Geplaatst op 2019-01-31 17:54:17
Een kost die ze altijd al hebben gehad? Op retail is/was men meer dan 30% kwijt en in andere digitale stores was het ook altijd 30%.
Kvind het wel grappig dat jij denkt dat de publishers zelf dat niet beslist hebben. :p
Geplaatst op 2019-01-31 17:58:18, bewerkt op 2019-02-01 00:19:31
De concurrentie is pas begonnen. En nee, de klant kiest niet waar iets verkocht wordt. Dat doet de uitgever.
Geplaatst op 2019-02-01 22:36:23
Kan je zelfs geen concurrentie noemen. En tuurlijk kiezen ze dat en wij kiezen of we het kopen. Als ze het enkel daar verkopen zal de gepirate versie het zeer goed doen. Er is een reden waarom piraterij zwaar gedaald is op PC, zaken als dit gaat het gewoon terug erger maken.
RE2 die waarschijnlijk dezelfde denuvo versie heeft is al cracked dus Metro zal wel een day 1 zijn. Ik wens ze geluk met hun sales :)
Geplaatst op 2019-02-02 01:17:44, bewerkt op 2019-02-02 01:21:54
Piraterij is nooit gestopt. Ik snap niet waarom dit piraterij zou doen stijgen.
Ja, het is concurrentie. Epic Games probeert promotie en aandacht te trekken op deze manier.
Dat is wat al altijd op consoles is gebeurd: exclusives of tijdelijke exclusives.
Geplaatst op 2019-02-02 12:18:49
Ik zei gedaald, niet gestopt. Kverschiet er niet van dat jij het niet snapt tho.
Geplaatst op 2019-02-02 14:19:02
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg waarom jij denkt dat het terug gaat stijgen omdat Metro op Epic 1 jaar exclusief gaat staan.
Dat ik piraterij is nooit gestopt zei, was dat ik akkoord ging met jou dat het gedaald is, maar dat het nooit gaat stoppen, tenzij men nu voluit voor streaming zou gaan.
Als ik iets niet snap (in dit geval je claim dat het gaat stijgen), is toch geen zwakte als ik daarmee uitleg vraag?
Geplaatst op 2019-02-02 15:58:35, bewerkt op 2019-02-02 15:59:38
In gaben zijn woorden: Piracy is almost always a service problem.
Epic = pak slechtere service voor de klant.
In de goedkopere landen heeft Epic ook al heeft toegegeven dat hun 12% cut niet genoeg is, dus daar krijgt men nog een dikke transactiefee bovenop de gevraagde prijs, gaat ook niet helpen :p
Geplaatst op 2019-02-02 16:36:25, bewerkt op 2019-02-02 16:44:23
Oh, ok. Dus Steam en Epic moeten beter doen ;-)
Geplaatst op 2019-02-02 16:43:35
Tkan altijd beter maar we wachten nog steeds op een store die het beter doet dan Steam.
Third party als (timed) exclusives opkopen op mensen te verplichten een slechtere store te gaan is niet de manier, zeker niet als piraterij zo gemakkelijk is.
Geplaatst op 2019-02-02 16:45:33, bewerkt op 2019-02-02 16:48:26
Ach, dan wacht ik toch gewoon een jaar.
Ik weiger ook maar iets te gebruiken waar Epic Games mee te maken heeft.
Geplaatst op 2019-01-29 12:25:21
Vanwaar de haat op epic games?
Geplaatst op 2019-01-29 23:39:38
Ten eerste, Fortnite.
Ten tweede, Paragon.
En ten derde, ze denken dat ze wat te vertellen hebben, terwijl dit niet zo is.
Ik ben zelf van mening dat Valve inderdaad eens moet gaan kijken naar hoeveel geld zij inhouden op de verkoopprijs van software, en daar is waarschijnlijk iets dergelijks voor nodig als andere online game clients.
Echter, is de Epic Games Store bijzonder slecht in gebruik en ik wil persoonlijk geen 5 verschillende clients op mijn computer hebben (Steam, Origin, UPlay, BattleNet heb ik ondertussen al).
Ook denk ik dat Deep Silver hier enorm spijt van gaat krijgen.
Ja, je krijgt 18% meer van de verkoopprijs, maar je verkoopt zo'n 10 tot waarschijnlijk 100 keer minder producten.
Dus, netto, verdienen ze nog steeds veel minder dan wanneer ze het gewoon op Steam hadden uitgegeven.
Over een jaar kan men het via Steam kopen, maar tegen die tijd zal de verkoopprijs al weer lager moeten liggen, waardoor ze een enorme hoeveelheid inkomsten verliezen.
Geplaatst op 2019-01-30 01:51:32
Je mag ook niet vergeten dat Valve 0% neemt op de verkoop van cd keys. Als je een cd key koopt via de humble store, krijgen de developers 95% (en humble 5%). Dus het verschil is zelfs kleiner dan 18%.
Geplaatst op 2019-01-30 02:42:45
Goed punt.
Die was ik even vergeten.
Geplaatst op 2019-01-30 06:08:47
Steam had/heeft misschien een monopolie maar ik heb ze nooit actief weten de markt proberen te splitsen zoals Epic nu probeert te doen. Alsof console-exclusives nog niet erg genoeg waren, hebben we nu ook PC-gamelauncher exclusives.
Net mijn Epic-account verwijderd, ik kan wel wachten tot het volgend jaar tijdens de Steam-sales nog 10 euro kost.
Geplaatst op 2019-01-29 13:07:46, bewerkt op 2019-01-30 10:13:30
Jup.
Wat Epic Games eigenlijk had moeten doen, is aan Deep Silver aanbieden om flinke promotie te maken voor de game ofzo.
In de Epic Games Store kan de totale verkoopprijs lager worden gemaakt (en een flink stuk ook), waardoor gamers een beslissing kunnen maken: Ga naar de Epic Games Store en koop je game voor een tientje minder, of blijf bij Steam en betaal meer.
18% is meer dan genoeg om gamers te laten nadenken over bij welke client zij graag hun games kopen.
Echter, door ons te forceren een andere client te gebruiken, krijgen wij die keuze niet en dus zullen velen gewoon afhaken.
Geplaatst op 2019-01-30 02:07:06
Nogal een naaistreek van Deep Silver om Metro Exodus eerst twee jaar lang te promoten via Steam, om dan vlak voor de release het spel te verwijderen vanwege een exclusiviteitsdeal met Epic.
In elk geval blijf ik bij mijn standpunt om geen games te kopen die deel uitmaken van een exclusiviteitsdeal op pc. Devs en uitgevers betalen om hun games weg te houden uit andere storefronts is voor mij onaanvaardbaar.
Geplaatst op 2019-01-29 13:29:09
ik begrijp uw standpunt, maar waarom gebruik je dan nog steam?
Geplaatst op 2019-01-29 16:10:38
Valve doet geen exclusiviteitsdeals met third party games.
De games die enkel beschikbaar zijn op Steam hebben daar zelf voor gekozen, Epic koopt ze gewoon op.
Geplaatst op 2019-01-29 16:24:18, bewerkt op 2019-01-29 16:26:45
dus iedereen is vanaf het begin vrijwillig naar steam gegaan en heeft meteen gamers zitten verplichten om het steam te installeren om hun games te kunnen spelen. dat geloof je toch zelf niet.
Geplaatst op 2019-01-29 16:27:19
Ken je het verschil tussen first party & third party games? Valve heeft nooit iemand verplicht/omgekocht om het enkel en alleen op Steam te verkopen als het over third party games gaat.
Geplaatst op 2019-01-29 16:29:42, bewerkt op 2019-01-29 16:34:30
Elke dev of publisher gaat vrijwillig naar Steam. Het klopt helemaal wat Enzime schrijft.
Ben je een beetje een pc gamer, dan kun je niet zonder Steam.
Steam heeft lang kunnen teren op dit gegeven. En nu zijn er kapers op de kust, en die spelen het vies. Maar vies is ook de enige manier om een deuk in de monopoly van Steam te slaan. Met exclusives. Anders kun je het sowieso vergeten.
Ik acht Epic kansloos in dit gevecht overigens. Ben zelf ook niet van plan om de launcher te gaan gebruiken. Tot op heden voegen ze voor mij persoonlijk helemaal niks toe. Die exclusives zijn vooralsnog geen games die hoog op mijn wensenlijst staan. En The Division 2 zou ik eerder via uPlay kopen, die launcher heb ik al geinstalleerd vanwege de Creed serie.
Ik zie liever een groot Steam dan een groot Epic. Simpelweg vanwege Tencent. Ik zie mijn game library niet graag in Chinese handen om eerlijk te zijn.
En dit linkje dat door ge0force al gepost is geeft het mooi weer:
https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/28/its-great-that-epic-is-trying-to-compete-with-steam-but-theyre-going-about-it-in-the-worst-way/
Geplaatst op 2019-01-30 09:43:30, bewerkt op 2019-01-30 09:51:25
Omdat Steam geen 3rd party devs en uitgevers betaalt om hun games weg te houden van andere platforms. Ik heb geen probleem met uitgevers of ontwikkelaars die hun games enkel in hun eigen store aanbieden. Dat is vervelend, maar daar kan ik mee leven. Je zal me dus niet horen klagen dat Epic Fortnite niet op Steam verkoopt.
Maar wat Epic doet is devs en uitgevers een grote zak geld toestoppen om te voorkomen dat games - die (bijna) volledig zijn afgewerkt en waarvan het potentieel overduidelijk is - naar concurrerende stores komen. Zoiets vind ik echt niet kunnen.
Geplaatst op 2019-01-29 16:54:12
het probleem voor epic en voor gelijk wie, is dat dit de enige manier is om het monopolie te doorbreken. als je enkel voor epic games naar hun store gaat ga je er niet veel naartoe gaan. als ze wat excl games van anderen hebben en mensen er meerdere malen gebruik van moeten maken en eventueel zien daar het daar makkelijker/beter is zullen ze in de toekomst sneller geneigd zijn om dat een game dat niet excl daar te kopen. het is helaas de enige manier voor een nieuwe speler om voet aan wal te krijgen.
want ondanks dat er meerdere zijn heeft steam nu eenmaal een monopolie en dat doorbreek je niet zomaar. tenzij je wilt dat er ergens een rechter hen dwangsommen oplegt en ondertussen alles hetzelfde blijft. op lange termijn kan dit goed uitdraaien voor de gamers. 2 grote stores die vechten voor klanten is beter dan een die wat onnozele sales doet op een moment dat je de keys extern goedkoper kan vinden.
Geplaatst op 2019-01-29 17:00:56
Ik ben daar niet van overtuigd. Exclusives hebben Microsoft ook niet geholpen om van de Windows Store een succes te maken. Epic's gratis games zijn naar mijn mening een véél betere manier om volk naar hun store te lokken. Met deze moneyhats maken ze vooral mensen kwaad.
Dit artikel op RPS geeft mijn mening perfect weer:
https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/28/its-great-that-epic-is-trying-to-compete-with-steam-but-theyre-going-about-it-in-the-worst-way/
Geplaatst op 2019-01-29 17:10:44, bewerkt op 2019-01-29 17:11:24
vechten voor klanten door een veel slechtere service aan te bieden.. gaat goed lukken op PC.
Het enige dit gaat doen is piraterij terug serieus verhogen :)
Geplaatst op 2019-01-29 17:11:25
Is misschien hun doel? Terug de piraterij verhogen om dan te kunnen zeggen "er is teveel piraterij op pc we brengen het enkel nog uit op consoles"
En wat als valve het morgen ook begint te doen?
Geplaatst op 2019-01-29 20:58:04
lol
Geplaatst op 2019-01-29 21:10:09
Ik begrijp de commotie niet rond meerdere launchers.
Geplaatst op 2019-01-29 13:57:51
het grote deel wil dat enkel steam bestaat zodat ze alles op dezelfde plaats kunnen kopen/spelen.
je zou denken dat in het geval van dit spel dat mensen het links laten liggen omdat ze in het vorige deel de moeilijkheidgraad, die volgens de devs degene was waarop het spel gespeeld moest worden, achter een paywall zat. dat zou reden genoeg moeten zijn om deze niet te kopen, maar nee steam krijgt hem later laten we wat wenen.
Geplaatst op 2019-01-29 16:10:08
De commotie gaat er over dat ze third party games opkopen als exclusive voor hun store.
Geplaatst op 2019-01-29 16:29:09
Ja maar je kan ze dan toch gewoon op die store kopen?
Geplaatst op 2019-01-29 16:43:31
Dus jij snapt het probleem gewoon niet met third party games als exclusive op te kopen? Aight.
Geplaatst op 2019-01-29 16:44:07, bewerkt op 2019-01-29 16:44:29
Toch niet voor op PC, aangezien jij als gebruiker niets moet investeren (in hardware).
Geplaatst op 2019-01-29 17:38:42
Pak slechtere client met minder features en geen concurrentie van third party sellers. Gaat me meer geld dan nu kosten ja :)
Geplaatst op 2019-01-29 17:45:04, bewerkt op 2019-01-29 17:46:43
Dat de client minder features heeft etc daar kan ik inkomen. Steam bestaat nu eenmaal al langer dus die zijn meer geëvolueerd en hebben meer ervaring daar is geen twijfel aan.
Maar hoe dat de gebruiker meer geld gaat kosten omdat ze exclusiviteit afkopen? De gebruiker koopt of op steam spel X aan 40 euro of hij koopt het op de Epic launcher aan 40 euro.
Epic zou natuurlijk spel X kunnen verkopen aan 50 euro omdat steam spel X niet op zijn store kan aanbieden. Dan zitten we natuurlijk weer in een andere situatie. Maar die keuze ligt bij de gebruiker als hij dat spel heel graag wil hebben.
Zoals de kaarten er nu voorliggen zal epic de prijs niet omhoogduwen door exclusiviteit omdat ze niet dezelfde features kunnen geven als steam.
Maar al dit is volledig speculatie van mijn kant natuurlijk :) We zullen zien hoe de kaarten verder verdeeld worden ^^
Geplaatst op 2019-01-29 18:31:50
Steam laat developers toe cd keys te verkopen via andere sites (humble bundle, amazon, greenmangaming etc), en daar zijn de prijzen bijna altijd lager dan op Steam.
Geplaatst op 2019-01-29 18:40:26
Deze afbeelding zal ongetwijfeld helpen om dit te begrijpen:
https://abload.de/img/stores5kkfy.png
Geplaatst op 2019-01-29 16:57:28
Die 3de kolom lijkt mij het meest interessant, niets negatief aan :p.
Geplaatst op 2019-01-29 17:35:47
er ontbreekt nog een lijn met drm.
Geplaatst op 2019-01-29 17:45:19
Klopt :).
Geplaatst op 2019-01-29 18:44:46
De helft van die features zijn ook buiten Steam te gebruiken. Gebruik je ze allemaal? Broadcast of stream je echt elke game? Ik dacht altijd dat PC zo goed was omdat het een open-platform was waar je kon kiezen tussen services maar nu doe je alsof je niets liever hebt dan een alles omvattende app store.
Geplaatst op 2019-01-30 08:27:03
Je zegt het zelf: pc is een platform waarbij je kan KIEZEN tussen verschillende services. Epic's moneyhats nemen deze keuze juist weg.
Geplaatst op 2019-01-30 10:47:18
Maar je kiest enkel voor Steam?
Geplaatst op 2019-01-30 15:05:50
Als Epic het alternatief is moet je al dom zijn om voor iet anders te kiezen ja.
De enige store met third party games dat bestaansrecht heeft is GOG, de rest is allemaal brol dat niets uniek te bieden heeft/veel slechter is voor de klant.
Geplaatst op 2019-01-30 15:51:41
Maar neen, hoe komt ge daar toch bij? Ik heb tientallen games op GoG, Battle.net, Origin en uPlay. En als de nieuwe Doom exclusief is voor Bethesda's Launcher dan zal ik die ook wel downloaden. Ik weiger enkel om stores te gebruiken die pc gaming in een richting drijven die mij niet aan staat. En moneyhatting (Epic) of games die verkocht worden in geencrypteerde containers (Windows Store) staan mij niet aan.
Geplaatst op 2019-01-30 20:30:57
Hebben ze de DRM er dan ook uitgehaald of maken ze het de klant gewoon graag ongemakkelijk?
Geplaatst op 2019-01-29 14:36:31
Ze zullen iig wel een doelwit zijn voor de crackers na deze zever. Ik wens ze geluk met hun denuvo en hun tegenvallende sales op de Epic store, hopelijk was die zak geld van Epic genoeg :p
Geplaatst op 2019-01-29 16:37:11, bewerkt op 2019-01-29 16:39:06
De Epic Store page vermeldt DeNuVo.
Geplaatst op 2019-01-29 16:57:55
Ik begrijp hun langs een kant wel maar langs de andere kant is het een dick move om dit een paar weken voor launch te doen en de Steam gebruikers in de kou te laten staan.
Deze schrap ik van mijn wenslijst en ik wacht wel tot volgend jaar als hij nog €5 kost.
Geplaatst op 2019-01-29 17:51:58
Hopelijk was die zak geld groot genoeg om de tegenvallende verkoop te compenseren, vond de metro games wel leuk.
Geplaatst op 2019-01-29 19:21:59
Zolang de game het goed doet op consoles gaan ze er wsl niet van wakker liggen denk ik.. Games verkopen over het algemeen beter op console dan PC, just sayin'.
En ja zal wel een pakse geld met gemoeid zijn :x.
Geplaatst op 2019-01-29 19:50:08
Niet de metro reeks. Er is een reden waarom Epic juist die game heeft uitgekozen hoor.
Geplaatst op 2019-01-30 10:48:06
Hier gaat Epic nog wel een dikke optater door krijgen door dit beleid. Als ze denken klanten af te kunnen pakken van Valve, zeg ik nu alvast dat ze dat kunnen vergeten. Epic Store is gewoon een kansloos/onnodig platform.
Geplaatst op 2019-01-29 19:56:42
Well f* you too Deep silver.
Heb meteen m'n pre order weggehaald toen ik dit leesde.
Al moet ik een jaar wachten om niet via de epic store te gaan, maakt mij niet uit.
Ik game wel iets anders ondertussen. Games genoeg.
Geplaatst op 2019-01-29 20:56:57
Je beseft toch dat als je je pre order had laten staan je gewoon op Steam kon spelen over 2 weken?
Geplaatst op 2019-01-30 08:28:49
Als de pre order op Steam is wel maar ik had de pre order retail geplaatst..
Maar het is voor mij gewoon kwestie van principe.
Al een geluk komen er nog heel wat awesome games uit om ondertussen mee bezig te houden.
DMC 5 bijvoorbeeld :P
Geplaatst op 2019-02-01 20:39:32
Well done. Alleen op die manier kunnen we andere uitgevers en ontwikkelaars ontmoedigen om exclusiviteitsdeals te maken op PC.
Geplaatst op 2019-01-30 10:49:13
Preorder staat op Steam, dus daar speel ik het op met release :)
Geplaatst op 2019-01-30 07:49:22
Maar maar maar.. je mag niet preorderen! :(
Geplaatst op 2019-01-30 08:28:11
De pre-orders die al geplaatst waren voor de beslissing, blijven geldig op Steam.
Geplaatst op 2019-02-02 17:47:28
Dat weet ik en heb ik reeds gemeld hierboven :) Het was eerder een verwijzing naar de grote groep gamers die tegen pre-orders zijn.
Geplaatst op 2019-02-02 19:33:22
Oh. Ik was niet mee.
Geplaatst op 2019-02-02 20:31:24