4gamers.be

Google onthult indrukwekkende cloud game streaming service

Door Jay, 20-03-2019 09:50

Google heeft zijn toekomstvisie voor gaming uit de doeken gedaan. Het heeft namelijk Stadia voorgesteld als zijn cloud game streaming platform. De service brengt de gigantische data centra van Google, YouTube en cloud streaming samen in één geheel.

Op elk scherm, zonder gaming pc of console

Stadia, dat dit jaar nog gelanceerd wordt, kan in principe op elk toestel draaien dat videodata kan decoderen. In de praktijk betekent dit dat de service voornamelijk gebruikt kan worden op pc's, laptops, smartphones, tablets en tv's (via Chrome, Chromecast, Pixel toestellen ...). Hoewel er wel minimum systeemvereisten zijn, liggen die erg laag en kunnen heel wat toestellen via een degelijke internetverbinding "high-end" games op het scherm toveren. Geen high-end gaming pc of console meer nodig dus. Omdat het op elk toestel om dezelfde service gaat, kan ook zonder problemen van het ene naar het andere toestel gewisseld worden dankzij save data die eveneens in de cloud zit. Bovendien blijven ook langere laadtijden, downloads en installaties achterwege.

Specs

Hoewel niet alles specificaties van Stadia bekend zijn, is wel duidelijk dat de service over een enorme kracht beschikt om in de data centra van Google de games te draaien, om vervolgens het beeld door te sturen naar de gebruiker en dat met een beperkte latency. Ook is schaalbaarheid voorzien, waardoor niet alleen 4K 60fps mogelijk is, maar ook 720p voor de minder sterkte internetverbindingen. Later wil men ook nog 8K 120fps introduceren.

De bekende specs:

GPU

10.7 teraflops of power
56 compute units
HMB2 Memory

CPU

Custom x86 Processor
2.7 GHz
Hyperthreaded
AVX 2

Memory

16GB of total RAM
Up to 484GB/s transfer speed
L2+L3 Cache of 9.5MB

De grafische kracht van Stadia alleen is voldoende om van een nieuwe generatie te spreken. Waar Stadia over 10.7 teraflops beschikt, heeft de PS4 Pro er bijvoorbeeld maar 4.2, terwijl de Xbox One X beschikt over 6.0 teraflops.

Natuurlijk zijn deze stevige specs noodzakelijk om high-end games naar toestellen van gebruikers gestreamed te krijgen, maar los daarvan bieden deze specs ook nieuwe mogelijkheden. Los van het feit dat heel wat games op deze manier een stuk toegankelijker worden voor heel wat mensen, kunnen ook nieuwe mijlpalen bereikt worden. Spelwerelden kunnen nog groter worden, een battle royale game zou tot 1000 spelers kunnen tellen, en meer, enkel en alleen omdat de limieten van de lokale hardware wegvallen en ontwikkelaars standaard beschikken over de kracht van Stadia.

Controller

Google voorziet ook een eigen controller voor Stadia. Die wordt via Wi-Fi verbonden met de data centra van Google, om zo gekoppeld te worden aan je gamesessie, hetgeen overschakelen van het ene naar het andere toestel ook makkelijk maakt. Naast standaard controller features heeft deze Google controller ook een knop die gebruikers hun gameplay laat delen via YouTube, en een Assistent knop die gebruikers om hulp laat vragen via een ingebouwde microfoon. Leuk detail: op de controller staat de Konami code. De controller van Google zal los te koop zijn en komt aanvankelijk in drie kleurtjes: wit, zwart en lichtblauw.

Gebruikers zullen overigens ook gebruik kunnen maken van een controllers die ze reeds hebben.

 

Games

Voorlopig heeft Google het vooral gehad over de technische en praktische kant van Stadia als platform op zich, maar natuurlijk moeten er wel games zijn om Stadia te ondersteunen. Daarom heeft Google een eigen first-party studio opgericht, geleid door Jade Raymond, die high-end AAA-games voor het platform ontwikkelt. Ook wordt second-party support voorzien, waarbij Google indie developers ondersteunt. Deze titels zullen exclusief zijn voor Stadia.

Uiteraard zullen ook een hoop third-party games van de partij zijn. Assassin's Creed Odyssey werd al gebruikt in de Project Stream test van Google en ook DOOM Eternal werd al bevestigd. Verder werden ook grote titels als Skyrim, Metal Gear Solid V en Red Dead Redemption 2 geteased.

Alles komt samen

Zoals eerder gezegd, brengt Stadia de gigantische data centra van Google, YouTube en cloud streaming samen in één geheel. Google wil het makkelijk maken om op nagenoeg elk beeldscherm snel en goed te kunnen gamen. Dat betekent niet alleen dat installaties wegvallen en dat je binnen slechts enkele seconden kan spelen, maar ook dat het makkelijker wordt gemaakt om de games te spelen die je wil spelen. Concreet kan je op YouTube naar een video of livestream van een game kijken en meteen de optie krijgen om die specifieke game te gaan spelen via Stadia.

Ook ziet Google mogelijkheden om kijkers en YouTubers dichter bij elkaar te brengen, door ze via Stadia mogelijkheden aan te bieden om samen te spelen. Ook het delen van gameplay wordt makkelijker, want ook die live uitzendingen verlopen via de data centra van Google. Je eigen pc of console moet dus niet meer in staat zijn om én de game te draaien én een livestream te verzorgen. Bovendien is het mogelijk dat je zelf de game in 720p speelt, terwijl je kijkers toch kunnen genieten van een hogere resolutie, omwille van de schaalbaarheid van alles die rekening houdt met ieders internetverbinding.

Met Stadia heeft Google dus zijn toekomstvisie voor gaming uit de doeken gedaan en die toekomst is ambitieus. Hoewel alles op papier erg indrukwekkend oogt, valt het natuurlijk nog af te wachten hoe alles in de praktijk zal werken. Voor sommige games zal een lokale installatie aangewezen blijven voor de optimale prestaties, maar het moet ook gezegd worden dat de kracht van Stadia niet min is en dat het grootste struikelblok, de latency, in praktijktesten niet veel hoger ligt dan bij huidige consoles.

In een tijd waarin lokale hardware meer en meer zijn nadelen begint te tonen en streaming services meer en meer de standaard worden, lijkt Stadia van Google een grote stap te zijn om streaming ook voor games een solide optie op grote schaal te maken.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.