4gamers.be

"Gamestoornis" wordt vanaf 2022 officieel erkend als ziekte

Door Jay, 27-05-2019 11:54

Eind 2017 al werden plannen aangekondigd om gameverslaving te erkennen als ziekte en een jaar geleden werden die plannen concreter via een ontwerptekst van van de elfde editie van de International Classification of Diseases (ICD 11) van de World Health Organisation. Nu is die nieuwste versie van de ICD goedgekeurd en dus zal ook "gaming disorder", wat zich laat vertalen naar "gamestoornis" officieel erkend worden als ziekte. Concreet gebeurt dat vanaf 1 januari 2022.

De defintie die voor gamestoornos gehanteerd wordt, luidt: "een patroon of gedrag dat gekenmerkt wordt door een verzwakte controle over gamen, het steeds meer prioriteit verlenen aan gamen over andere activiteiten, in die mate dat gamen voorrang krijgt op andere interesses en dagelijkse activiteiten, en het voortzetten of escaleren van gamen ondanks het voorvallen van negatieve gevolgen."

Om de diagnose te kunnen stellen, moet het gedragspatroon volgens de World Health Organisation voldoende ernstig zijn en resulteren in een significante afzwakking van persoonlijke, familiale, sociale, educatieve en andere belangrijke domeinen in het leven die anders, gedurende minstens de 12 maanden voorheen, nog evident waren.

Hoewel het natuurlijk geen kwaad kan om te waarschuwen voor buitensporig gamegedrag, en hoewel het misschien logisch is om gameverslaving te erkennen als ziekte, net als andere verslavingen, is niet iedereen tevreden met de erkenning van gameverslaving als ziekte door de World Health Oganisation. Tegenstanders vrezen namelijk dat fanatieke gamers onterecht gestigmatiseerd zouden kunnen worden en dat ze onterecht als verslaafd bestempeld zullen worden. Bij de World Health Organisation echter wordt benadrukt dat (veel) gamen en een gameverslaving heel andere zaken zijn. Elders vreest de game-industrie voor negatieve gevolgen wanneer "gamen" als ziekte kan worden bestempeld, maar opnieuw reageert de World Health Organisation dat een diagnose van gamestoornis niet zomaar gesteld kan worden.

Het voordeel van de erkenning van gameverslaving als ziekte is voorts ook dat de problematiek ernstiger genomen kan worden, dat er meer onderzoek naar verricht zal worden en dat hulpverleners meer middelen in handen zullen krijgen om op te treden. Op die manier hoopt men ook preventiever te werk te kunnen gaan.

Reacties

  • Xagneto

    Voordeel: nu kunnen journalisten op twitter geen gamers meer aanvallen voor de domste reden want het is daar verboden om met mentaal beperkte mensen te lachen

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 14:40
  • Skullripper Xagneto

    Nu komen al die schoolshootings niet meer door gamers die het te serieus nemen, maar door zieke mensen die er niks aan kunnen doen. Sighhh

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 15:05
  • CrazyGhost Xagneto

    The Quartering? Hij had een paar goede punten, maar de meeste waren nogal ontoepasselijk.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 17:20
  • Kiryuthedragon Xagneto

    >15 jarige dood 30 kinderen in een school
    "Sorry, ik lijd aan gamestoornis, ik kan er niets aan doen!"
    "Oh OK, effe naar de psychiater en de rest regelt zichzelf wel. Arme knul."

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 19:04
  • Construct

    Ik mag dan wel geen psycholoog zijn, maar dit lijkt me nog steeds een product van vluchtgedrag. Men krijgt schijnbaar niet genoeg voldoening uit andere activiteiten. Ik ben bang dat op het moment dat ze gameverslaving denken te zien en nu ook classificeren, dat ze slechts gaan proberen men minder aan het gamen te krijgen. Zonder daarbij de onderliggende problematiek aan te pakken, omdat daar de diagnose ophoudt.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 15:42
  • Nightfire Construct

    Niet vervelend bedoeld, maar dan weet je inderdaad weinig van psychologie en psychiatrie als het om verslavingen gaat. Geen enkele (serieuze) behandeling van verslaafden richt zich alleen op het specifieke verslavingsgedrag. Iemand die alcohol verslaafd is heeft niet alleen een probleem met alcohol. Gamen is wat dat betreft niet anders.

    Waar het wel verschilt is dat we in hoofdlijnen gedragsverslavingen kunnen onderscheiden van middelenverslavingen. Waar we bijvoorbeeld kinderen de toegang tot alcohol en drugs ontzeggen hebben ze alle vrijheid om te gamen. Met een smartphone op zak -onafhankelijk van wat we van mobile games vinden-, kan dat relatief makkelijk tot problemen leiden. Maar ook volwassenen die zich ziek melden om te kunnen gamen zijn eigenlijk probleemgevallen.

    Met deze WHO verklaring kunnen(moeten?) verzekeraars een behandeling gaan vergoeden, waardoor mensen makkelijker hulp kunnen krijgen voor hun probleem. Daarnaast helpt deze aandacht ook om meer professionals zover te krijgen om het probleem ook serieus te nemen. Een diagnose is daarbij een hulpmiddel voor zowel de professional als de cliënt/patiënt.

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 01:59
  • Arghtonyrgoth Construct

    Zoals nightfire zei, verslaving aanpakken zonder onderliggende problematieken te bekijken gebeurt zelden.
    De eerste stap is natuurlijk ontwenning (kan gevaarlijk zijn, delier tremens ...). voor alcohol is dit de eerste 3dagen cruciaal, bij drugs duurt dit al langer (meestal wordt er afgebouwd). Voor gamen zal dit dus volledig anders zijn, daar er gene lichamelijke gewenning is (buiten pijnlijke polsen...)
    Daarna wordt er gekeken om het probleem op te lossen. eerste stap is, vragen aan de cliënt of het effectief een probleem is (zoniet, focus op andere problemen).
    Probleem oplossend werken kan met verschillende therapievormen (o.a. Psychodynamisch -> aka freud)
    Maar meestal wordt er voor verslavingen gewerkt met herstelondersteunende zorg: kijken naar de toekomst, wat kan de client wel nog, met de cliënt in het centrum (samen met de cliënt werken aan het probleem: client centered visie).

    Erkenning van 'ziekte' is dus maar de eerste stap :)

    Reactie aangepast door Arghtonyrgoth om 2019-05-28 om 07:19

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 07:18
  • Celldweller

    Dus het WHO zegt dat transgender zijn geen ziekte meer is maar gaat nu even afkomen met te zeggen dat een gamestoornis wel een ziekte is? Wie neemt deze mensen nu nog serieus?

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 16:52
  • Tomba Celldweller

    Mensen met een basis begrijpend lezen. Een psychische probleem waarbij men alles laat vallen om te gamen, lijkt me nogal problematisch. WTF transgenders daarmee te maken hebben is mij onduidelijk.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 18:25
  • Joepiedepoepie Celldweller

    Transgender zijn is geen ziekte. Doe toch op z'n minst de moeite om je te informeren voor je zulke domme uitspraken doet.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 18:51
  • Lauwerzh Celldweller

    transgenderd en holebis(zelfde groep lgtb) zijn zieke mensen ? rarara op wie jij op onze zwarte zondag gestemd hebt....

    Reactie aangepast door Lauwerzh om 2019-05-27 om 22:24

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 22:24
  • Manderlay SkuuzMe

    Wat is er mis mee een om Vlaams belanger te zijn?

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 23:20
  • Manderlay Celldweller

    Transgender zijn is geen ziekte!

    het enige wat mij er persoonlijk aan stoort is dat we gedwongen worden om het zo snel als normaal te aanvaarden. Ik heb er geen problemen mee en ben blij dat de mogelijkheden er zijn om de personen gelukkig te maken maar heb er moeite mee dat zo uitgesmeerd moet bv zoals bo vanspilbeen.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 23:25
  • Joepiedepoepie Manderlay

    Ik begrijp je eerste reactie. Maar je moet echt wel de volledige context bekijken. Transgenders worden gemarginaliseerd, hebben constant te maken met afwijzing, met vooroordelen, enz... Hoe sneller dat de wereld uit is, of toch zo goed mogelijk de wereld uit is, des te beter voor hen. Homoseksualiteit is nog steeds een big issue voor vrij veel mensen, en die staan er beter voor dan transgenders. We gaan er niet geraken als er nu al geprotesteerd wordt dat 'het zo uitgesmeerd wordt'.

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 01:23
  • Tomba Manderlay

    1. Alles
    2. Je hebt er geen probleem mee maar het stoort dat je gedwongen wordt het normaal te vinden? Rare combinatie. Iedere scheet die een BV laat is spijtig genoeg nieuwswaardig, ik zie niet in waarom dit anders zou zijn?

    • Geplaatst op 2019-05-29 om 09:47
  • Manderlay Tomba

    Voorbeelden wat er mis is aan het Vlaams belang?
    Ik heb er geen problemen mee, maar wel veel mensen van oudere generaties, zie ik veel tijdens het werk. Maar zij moeten politiek correct blijven over die zaken of er worden tucht procedures of dergelijke opgezet. Onlangs werd er beslist om in de smisses van de technische dienst de blootkalenders te verbieden onder noemer 'vrouwonvriendelijk'. Maar heb in jaren nog nooit een vrouw zien binnen komen in een smisse. Er hingen er toch wel enkele maar waren deftige foto's. Dus zij krijgen steeds meer het gevoel dat men alles moet opgeven.

    Dan was er een grapjas die een kalender ophangde van mannen in zwembroek die heeft een week schorsing gekregen.

    Reactie aangepast door Manderlay om 2019-05-29 om 11:44

    • Geplaatst op 2019-05-29 om 11:12
  • Vanille

    Naam een beetje raar aangezien het specifiek om een gameverslaving gaat.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 17:31
  • hatetn

    dus vanaf dan is het een geldige reden om u ziek te melden op het werk/school. meer tijd om te gamen eens het vastgesteld is. ik ga eindelijk door mijn backlog raken.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 20:08
  • SkuuzMe

    Wat een beslissing... Tegen 2020 zit dus 90 procent van de jeugd in een instelling wetende hoe verslaafd die jongeren zijn de dag van vandaag.

    • Geplaatst op 2019-05-27 om 22:56
  • Mturcksin SkuuzMe

    Hoeveel jongeren zuipen zich iedere week (meerdere keren) lam? Hoeveel van deze jongeren zitten in een instelling voor een alcohol verslaving?

    Zoals in het artikel staat, er is een groot verschil tussen iets veel doen en een verslaving.

    Reactie aangepast door Mturcksin om 2019-05-28 om 11:04

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 09:57
  • Monkey.D.Luffy

    Gameverslaving aan banden leggen akkoord maar die hebben altijd een onderliggende problematiek. Zoals hierboven vermeld, kan dit een manier zijn om te vluchten uit de realiteit maar ook omdat dit de geest tot rust kan brengen. (Trust me, na een kutdag op het werk, kan dit verademend zijn).
    Mijn probleem hiermee is dat veel mensen de grens tussen een verslaving en het veelvuldig gamen hierdoor zal doen vervagen. Maar wat noem je ook specifiek een verslaving. Ik ken mensen die maar 4 à 6 uur slapen(of zelfs zonder amper te slapen) en de rest al gamend doorbrengen, geen zin om werk te zoeken of een opleiding af te maken. Het boeit hen niet meer. Dat noem ik dan al snel een verslaving terwijl ik dan weer mensen ken die een huishouden runnen en werken, en dan elk vrij moment gamen waar ze dan mogelijk het sociaal contact dan weer laten verwateren of afsluiten van de buitenwereld. Is dit ook verslaving of eerder geen zin andere bezigheden?
    Nu met mijn kids en het huishouden, mag ik al blij zijn als ik een halfuurtje tot een uurtje om de 2 dagen kan spelen, terwijl ik vroeger op mijn vrije dagen toch ook gemakkelijk van smorgens tot 's avonds doorgamende(was dan meestal om reviews tijdig af te krijgen voor een onafhankelijke website) en zelfs soms tot laat in de nacht. Soms voelde het ook aan alsof ik verslaafd was maar niet in de zin dat ik me opzettelijk thuis liet schrijven om te gamen of mijn werk ging riskeren.
    Ik kan soms echt niet uit hoe sommige mensen met een gezin erin slagen om meerdere uren per dag te gamen zonder dat dit ten koste komt van hun gezinsleven... Klagen hun partners dan ook van een verslaving?

    Ik hoor dikwijls ouders zich druk maken omdat hun kinderen "verslaafd" zijn aan gamen. Ze zitten zogenaamd uren aan een stuk op de PlayStation of achter hun pc. Als ze er iets van zeggen, is het klinkende ruzie.
    Dan stel ik mij de vraag: "heb je als eens het woord " nee" gebruikt?
    Kijk de zon schijnt en een trap onder hun kont richting de tuindeur.
    Vroeger als ik moest studeren of ik had taken in huis/tuin, kwamen mijn ouders/grootouders mijn consoles verzamelen en kreeg ik ze pas terug wanneer het hen uitkwam(nu, even een kanttekening erbij, ik was sluw genoeg om met mijn zakgeld ergens een Gameboy Advance of PSP te verstoppen voor de "dode momenten").
    Niettemin, de verslaving begint tenslotte bij de opvoeding. Als je duidelijke afspraken maakt, alternatieve activiteiten aanbiedt(ga op zoek naar de interesses van uw kind) en af en toe praat met je kids, kan je al veel voorkomen. Ik zeg niet dat je het probleem uit de weg kan gaan, zeker niet. Maar een goed begin, is half gewonnen.
    Gamen is niet altijd een verslaving, het is gewoon hoe je hen ermee leert omgaan en maak hen bewust van de risico's. Net zoals met alcohol of drugs. Een pintje moet kunnen, maar coke niet. Maak hen ook geen blaasjes wijs. Sensibiliseren mag maar wees dan niet naief.

    Reactie aangepast door Monkey.D.Luffy om 2019-05-28 om 11:35

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 11:26
  • Snertie Monkey.D.Luffy

    Daarom dat de WHO dan ook komt met een duidelijke definitie. Ik snap niet waarom mensen vrezen voor hun hobby. Als je voldoet aan die omschrijving ben je nu eenmaal verslaafd, maakt niet uit aan wat.

    Onderliggende problematiek mag zeker aangepakt worden, maar moet toch geen excuus zijn? Hoeveel mensen drinken om even te ontsnappen is zeker even groot. Het is juist dat wat problematisch wordt bij een verslaving. Los daarvan ben ik het helemaal eens met mensen een beter leven te geven zodat ze niet naar zo'n middelen moeten grijpen om gelukkig te zijn.

    • Geplaatst op 2019-05-28 om 13:06

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.