Microsoft mikt niet langer op twee next-gen consoles
Afgelopen E3 kwam Microsoft voor het eerst met officiële details omtrent de next-gen Xbox, alleen had men het over slechts één console terwijl op basis van betrouwbare bronnen werd verwacht dat het om twee consoles zou gaan: één ultieme Xbox console en een tweede, goedkopere maar ook minder krachtige versie. Nieuwe informatie suggereert nu dat die plannen zijn gewijzigd.
Verschillende bronnen melden dat Microsoft de plannen voor een tweede console heeft geschrapt, wat op zich natuurlijk kan gebeuren. De vraag is echter waarom. Wat dat betreft, doen er twee aannemelijke redenen de ronde.
Om te beginnen zouden ontwikkelaars moeite hebben met de twee aparte consoles, die ook allebei andere specs zouden hebben. Ontwikkelaars zouden hun games eerst vlot willen laten draaien op de minder krachtige console om vervolgens via scaling dezelfde game naar de krachtigste van de twee te brengen. Daat heeft voordelen maar ook nadelen. De kracht van de sterkste console zou immers niet ten volle benut worden omdat men altijd ook de minder krachtige versie in het achterhoofd heeft.
De tweede reden heeft te maken met het doel van de tweede console. Die moest namelijk een goedkope manier vormen voor mensen om toe te treden tot het Xbox-ecosysteem. Het success van de Xbox Game Pass echter en de komst van xCloud, de game streaming service van Microsoft, zouden hetzelfde doel reeds dienen. In die zin zou een tweede console eerder ruis op de lijn betekenen en zou Microsoft zichzelf voor de voeten lopen.
Hoewel het natuurlijk wel vaker gebeurt dat plannen wijzigen, is er in dit geval toch ook een eigenaardigheid te bespeuren. De goedkopere console werd immers voorgesteld als een streaming box zonder disc drive, dus vooral bedoeld voor xCloud, terwijl ook digitale games te spelen zouden zijn. Als die tweede console er inderdaad niet meer van komt, is het de vraag of er nog aparte hardware voorzien zal worden voor xCloud. De kans is reëel dat hier op een gelijkaardige manier als bij Google Stadia gewerkt zal worden, in die zin dat de service via verschillende soft- en hardware gedraaid kan worden. In dat geval zou het kunnen dat van de tweede console uiteindelijk alleen nog maar een kleine stick overblijft om in je tv te pluggen.
"In dat geval zou het kunnen dat van de tweede console uiteindelijk alleen nog maar een kleine stick overblijft om in je tv te pluggen."
Dat juich ik alleen maar toe. Microsoft can stick it wherever.
Geplaatst op 2019-06-21 14:50:41
het zou me niet verbazen dat het mogelijk gaat zijn om de next gen games via streaming op pc en xbone te spelen. zolang je in hun ecosysteem speelt zijn ze al tevreden.
Geplaatst op 2019-06-21 16:11:59
Voor streaming werken ze nu samen met Sony.
Geplaatst op 2019-06-21 17:19:48
Laat ons dat gerust omdraaien. Microsoft heeft weinig tot niets te leren van Sony op dat gebied.
Sony's eigen oplossing is gewoon niet goed genoeg en daarom zochten ze een partner die hun wel de nodige infrastructuur kan bieden. Project Xcloud daarentegen blijkt wel vrij degelijk te lopen als je de reports van E3 mag geloven.
Geplaatst op 2019-06-22 12:15:14
Samenwerken is wederzijds. Bij jou blijkbaar niet :-)
Geplaatst op 2019-06-22 14:17:36
sony gaat hun streaming via de azure servers van ms doen. hij heeft dus wel degelijk een punt. en wederzijds: ms stelt hun servers ter beschiking, sony geeft geld aan ms. wederzijds dus.
Geplaatst op 2019-06-22 15:03:01
:-)
Geplaatst op 2019-06-22 15:36:07
De minder krachtige next gen zou 4tf hebben ( bron Digital Foundry ) terwijl X1X 6tf heeft. Beetje raar om de goedkopere te releasen terwijl je gewoon verder kan met X1X als de goedkopere versie van Scarlet. Wss ook daarom geschrapt, was gewoon simpel weg niet logisch. Zou anders zijn geweest als de X1X 4tf had en de minder krachtige next gen 6 tf..
Geplaatst op 2019-06-22 02:48:25, bewerkt op 2019-06-25 10:13:34