4gamers.be

E3 wil Gamescom achterna

Door Jay, 17-09-2019 12:52, bron: https://gamedaily.biz/article/1215/e3-2020-planning-document-proposes-overhaul-with-queuetainment-new-floor-plan-industry-only-day

De Entertainment Software Association, die elk jaar de E3-beurs organiseert, heeft een intern document voorbereid waarin plannen staan voor een hervorming van het evenement. E3 zou zo meer gaan aanleunen bij wat Gamescom doet en meer focussen op de consumenten die er als bezoekers aanwezig zijn.

Om te beginnen zullen 10.000 extra consumenten worden toegelaten, waardoor het totale aantal toegelaten consumenten in 2020 op 25.000 komt te liggen. Bijna een verdubbeling dus. Om de pers tegemoet te komen, zou één dag enkel voor journalisten voorbehouden worden. Een aparte ruimte voor afspraken, zoals die er bij Gamescom wel is, zou er echter niet komen, waardoor de pers op de andere dagen alsnog de hinder van de gewone bezoeker zou ondervinden.

Verder wordt het vloerplan aangepast om naast traditionele booths ook speciale "experience hubs" te bevatten. Die zouden meer ademruimte moeten bieden en bezoekers richting activiteiten moeten begeleiden.

Ook het probleem van de lange wachtrijen wil men enigszins aanpakken. Zo zou er mogelijk een app komen waar bezoekers gebruik van kunnen maken om een plaats bij een booth te reserveren. Zodoende moeten ze niet meer in de wachtrij staan en kunnen ze gewoon naar de booth op het afgesproken uur. In hoeverre hiervoor betaald zal moeten worden, is nog niet bekend. Voor wie wel in de wachtrij staat, wil men extra entertainment voorzien zodat het nadeel van de wachtrijen wordt omgevormd in een voordeel voor standhouders. "Queuetainment" is de term die gehanteerd wordt.

Tot slot wil men E3 ook duidelijker profileren naar de buitenwereld toe, ook voorbij het publiek van traditionele gamers. Zo wil men er goede doelen, influencers en beroemdheden bij betrekken. Zij krijgen een aantrekkelijke ervaring voorgeschoteld en in ruil kan E3 genieten van het extra bereik dat zo wordt gecreëerd. De ESA gaat ook op zoek naar mediapartners om zo meer greep te krijgen op de wijze waarop E3 in de media verschijnt.

Of deze hervormingen iets zullen uithalen voor E3 valt natuurlijk nog af te wachten. Hoewel er enkele positieve elementen aanwezig zijn, blijven er vooral toch ook stevige uitdagingen voor het evenement. EA is al jaren niet meer aanwezig op E3 zelf, Activision stond dit jaar niet op de beursvloer, Sony was helemaal niet aanwezig en Microsoft organiseert een groot deel van de Xbox-aanwezigheid reeds elders in Los Angeles. E3 blijft weliswaar de belangrijkste beurs voor grote aankondigingen, maar de gamebedrijven zien het allerminst als een evenement voor de gewone consument en bovendien is dankzij internet aanwezigheid op E3 zelf niet eens meer nodig om een aankondiging de wereld in te sturen.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.