4gamers.be

Death Stranding

Door YoniVL, 01-11-2019 08:02

Hideo Kojima is terug. De man achter de Metal Gear Solid-games heeft die periode achter zich gelaten en komt nu op de proppen met Death Stranding, waarin hij probeert een nieuwe epische ervaring te lanceren. Met prikkelende trailers, de opvoering van Norman Reedus en het onthouden van informatie heeft Kojima er alvast voor gezorgd dat de hype ongekende hoogtes heeft bereikt. Wie hoog vliegt, kan echter ook heel diep vallen. Hopelijk heeft Kojima dus goede vleugels.

Death Stranding brengt ons naar een toekomst waarin de Verenigde Staten is vervallen in een losse groepering van steden. Van grote staten is er al lang geen sprake meer en zelfs de verschillende grote steden hebben nog weinig met elkaar te maken. Al die problemen zijn terug te brengen op de Death Stranding, een mysterieuze gebeurtenis waarbij de doden en de levenden voor het eerst echt met elkaar in contact zijn gekomen.

Die Death Stranding bracht een aantal voordelen en een flink pak nadelen met zich mee. Het grootste voordeel is chiralium, een nieuwe grondstof die het heel eenvoudig maakt om structuren te bouwen en om snelle netwerken aan te leggen. Niemand weet wat chiralium exact is, maar het is alvast een handig goedje dat verbonden is met de wereld van de doden.

De nadelen zijn echter niet min. De Death Stranding heeft ook BT’s, laten we ze kortweg spoken noemen, meegebracht. Die zorgen voor heel wat problemen, waaronder fikse ontploffingen die hele steden van de kaart kunnen vegen. Daarnaast is er ook nog Timefall, regen die de tijd doet versnellen. Kom je hierin terecht, dan vliegen de jaren zomaar weg en dat geldt ook voor je pakjes die dan vernietigd kunnen geraken. Het is iets te ingewikkeld om hier allemaal uit te leggen – of wat had je verwacht van een game van Kojima – maar wanneer je de game speelt en hier en daar ook nog wat extra lore leest, vallen de puzzelstukjes wel in elkaar. Het verhaal houdt best steek, voor zover dat mogelijk is wanneer je spreekt over mensen die terug kunnen komen van de dood enzovoort.

In die wereld ben jij Sam Porter Bridges, een koerier die werkt voor het bedrijf Bridges. Koeriers zijn bijzonder belangrijk geworden in de wereld van de game, omdat ze eigenlijk de enige mensen zijn die nog echt buiten durven komen. Al de rest heeft zich onder de grond verstopt, vanwege de BT’s en de Timefall, maar koeriers zorgen ervoor dat allerhande materialen en andere goederen toch nog kunnen verspreid worden.

Sam is bovendien niet zomaar een koerier. Hij heeft DOOMS, waardoor hij BT’s kan waarnemen en hij is een repatriate. Dat laatste geeft hem de mogelijkheid om terug te keren uit de doden. Wanneer Sam – en eigenlijk elk ander persoon – sterft, komt hij terecht op zijn Beach. Voor normale mensen is dit hun leven na de dood of toch een plek op weg naar hun afterlife. Voor Sam is het de plek waarlangs hij kan terugkeren naar de levenden, net als enkele mensen die ze dus repatriates noemen. Nogmaals, een beetje te ingewikkeld om gewoon uit te leggen, maar tijdens het spelen wordt het allemaal vrij duidelijk.

Aan het begin van de game wordt Sam opgetrommeld om de UCA, de United Cities of America, op te bouwen. Hij moet daarvoor van stad naar stad trekken om het chiral network aan te sluiten. Dat netwerk maakt het mogelijk om onderling contact te houden. Echter is niet iedereen even happig op die aansluiting en dus zal Sam soms wat extra taken moeten uitvoeren om ze te overtuigen.

Al die taken van Sam zijn bijzonder eenvoudig te catalogiseren onder ‘wees een koerier’. Death Stranding is tot op een bepaald punt dan ook een koerier simulator. Je haalt pakjes op en je brengt ze van punt A naar punt B. Ondertussen moet je ook je cargo goed managen, zodat het allemaal niet te zwaar wordt en moet je natuurlijk rekening houden met BT’s en andere vijanden. Het klinkt bijzonder saai en voor veel mensen zal dat ook zo zijn. Wij moeten echter toegeven dat we het best leuk vonden. Death Stranding is eigenlijk de ultieme fetch quest uit RPG’s, maar het werkt gewoon.

Dat heeft voor een stuk ook te maken met de manier waarop je je door de wereld begeeft. Vaak doe je dat te voet, en moet je dus het juiste pad vinden, maar soms kan je ook aan de slag met trucks of motors die je wat sneller op weg helpen. Je krijgt ook nog ladders en andere hulpmiddelen ter beschikking om je verder op weg te helpen. Je kan ook wegen of bruggen bouwen om onherbergzame gebieden beter toegankelijk te maken.

Onderweg in de wereld kan je ook nog heel wat verloren pakjes vinden, die ook op hun bestemming moeten geraken. Als speler kies je er dus zelf voor hoeveel hooi je op de vork neemt. Je kan enkel de hoofdtaken uitvoeren, maar je kan ook wat extra pakjes afleveren, om zo meer experience – hier ‘likes’ – te krijgen en sneller te stijgen in level.

Nog toffer wordt het wanneer een regio wordt aangesloten op het chiral network. Op dat moment krijg je immers contact met de online wereld en verschijnen er signs en hulpmiddelen van andere spelers. Zo kan je samen werk maken van het uitbouwen van het wegennetwerk, om sneller te bewegen. Of je laat wat materiaal achter in de Share Locker, om iemand anders te helpen. Het online aspect van Death Stranding steekt bijzonder goed in elkaar. Overal in de wereld zal je het bewijs vinden van de vooruitgang of de pech van andere spelers. Daar kan jij vaak van profiteren of je kan ze helpen door bijvoorbeeld hun pakjes toch nog af te leveren.

Death Stranding is wel geen echte MMO, waarbij al snel heel de wereld zou volstaan met allerhande bouwsels. Je ‘speelt’ met een beperkt aantal gamers online en door het effect van de Timefall zullen structuren na een tijdje ook weer verdwijnen. Al kan dat laatste dan weer verholpen worden als je ze repareert met de juiste materialen. Death Stranding wordt zo een onbewuste co-op ervaring, waarbij je bepaalde zaken niet enkel voor jezelf doet, maar ook voor alle anderen die met je game verbonden zijn.

Nu, we gaan niet doen alsof het ronddragen van die pakjes altijd leuk is. Soms zouden we willen dat het verhaal een beetje vooruit gaat, zeker wanneer je in een bepaalde regio steeds van hot naar her wordt gestuurd. Op zo’n moment heb je het wel gehad met het zoveelste pakketje dat naar de top van een berg moet worden gebracht.

Een ander aspect dat ons minder aanstaat is de manier waarop er wordt omgegaan met fast travel. Dat wordt op een bepaald moment mogelijk, maar wanneer je het gebruikt moet je al je cargo achterlaten op de plek waar je vertrekt. En dan bedoelen we ook echt alle cargo. We snappen dat belangrijke stukken niet zomaar overal heen getransporteerd kunnen worden, omdat dat een beetje het nut van de game zou ondermijnen. Maar we zouden het wel aangenaam vinden als een deel van onze equipment mee kon komen. Nu voelt het een beetje alsof je ‘gestraft’ wordt wanneer je even snel naar een andere regio wil reizen. Gelukkig zijn er wel nog de shared lockers waarin andere online spelers hun extra gear etcetera kunnen droppen, maar het zorgt voor een hoop extra management die eigenlijk nergens voor nodig is.

Kojima is er ook in geslaagd om van Death Stranding soms bijna een horrorgame te maken. Kom je in contact met BT’s, dan heb je eigenlijk enkel nog de optie om verder te sluipen en te hopen dat je niet gepakt wordt. Daarbij moet je meer dan eens letterlijk je adem inhouden. Word je toch gepakt, dan zal je moeten vechten voor je leven.

Gelukkig is er nog je BB, of Bridge Baby. Een BB is verbonden met beide kanten van de medaille, de doden en de levenden. Hij kan je helpen met BT’s te detecteren. Kom je in de buurt, dan brengt hij je op de hoogte en de sensor toont ook aan waar de dichtstbijzijnde BT te vinden is. De spanning is op zo’n momenten echt te snijden, vooral omdat een foutje fataal kan blijken. Word je toch gepakt door de BT’s, dan word je terug gesmeten naar een vorige locatie en krijg je een stevig monster voor de kiezen.

Wil je dat monster bevechten, dan kan dat, maar niet zonder gevolgen. Enkel wapens die gebruik maken van het bloed van Sam werken immers tegen de BT’s. Je kan dus vol in de aanval gaan, maar als je niet genoeg bloedzakjes bij je hebt, dan zal je evengoed snel het loodje leggen. Het is ook lastig dat je niet heel snel kan wisselen tussen bepaalde wapens. Het is niet bepaald handig dat je steeds naar je weapon wheel moet gaan om te wisselen tussen granaten en gewone vuurwapens. Zeker als je weet dat het een goede tactiek is om eerst een bloedgranaat te gooien en daarna gewone kogels doorheen de bloedwolk te schieten voor meer schade. Het is allemaal nogal omslachtig en het haalt het tempo uit sommige interessante gevechten. Ook laten de controls soms wat te wensen na.

Grafisch is Death Stranding een bijzonder knappe game. Zeker de cutscenes zijn heel mooi gemaakt – ook hier geldt ‘wat had je gedacht van een Koijma-game’ – maar ook de rest van de wereld steekt mooi in elkaar en er is voldoende afwisseling in de omgevingen om het allemaal interessant te houden. Het enige bizarre is de iets te overduidelijke product placement van Monster Energy Drink. Dat haalt ons toch een beetje uit de sfeer. Ook een tv-show met Norman Reedus wordt iets te duidelijk in beeld gebracht.

Aan het geluid is in de game bijzonder veel aandacht geschonken, met een unieke soundtrack en stemmenwerk van acteurs als Norman Reedus, Guillermo Del Toro en Mads Mikkelsen. Weinig games die zo’n sterrencast kunnen voorleggen.

Conclusie

Death Stranding is een game die moeilijk te plaatsen is. Langs de ene kant heb je een opzet die eigenlijk bijzonder saai hoort te zijn, maar door de invulling van de game werkt het wel. Niet iedereen zal er evenveel plezier aan beleven en er zijn aspecten van de game die gewoon niet zo handig werken, maar als Kojima verder wil werken in deze reeks, dan is deze Death Stranding een bijzonder goed begin.

Positief

  • Speciaal verhaal...
  • Interactie met BT's
  • Cargo management werkt...
  • Sterke cast en graphics
Score
86/100

Negatief

  • ...dat soms wat ingewikkeld kan worden
  • 'Straf' voor fast travel
  • ...maar pakjes leveren kan soms saai worden
  • Omslachtige combat
Grafisch
90%
Geluid
91%
Fun
87%
Gameplay
85%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.