GOG introduceert nieuw, genereus refund policy
GOG, het online platform van CD Projekt voor digitale pc-games, heeft een nieuw en vrij genereus refund policy geïntroduceerd. Voorheen kregen klanten tot 30 dagen na aankoop hun geld terug indien de gekochte game niet werkte op de pc van de klant, maar voortaan wordt een refund binnen de 30 dagen mogelijk om wat voor reden dan ook. De game downloaden en spelen is ook geen belemmering voor een refund, ongeacht het aantal uren dat gespeeld werd.
Natuurlijk kan dit nieuwe beleid massaal misbruikt worden, niet in het minst omdat GOG DRM-vrije games aanbiedt. Een gebruiker kan dus bijvoorbeeld een game kopen, lokaal een kopie bewaren, en een refund aanvragen.
Bij GOG zijn ze zich bewust van het risico en men vraagt klanten dan ook er geen misbruik van te maken. GOG zal het nieuwe beleid ook nauwgezet opvolgen en daarnaast is het zo dat wie een refund wil nog steeds rechtstreeks contact zal moeten opnemen met de klantendienst. Het is dus geen automatische dienstverlening die klanten zelf kunnen doorvoeren. Elke aanvraag zal apart bekeken worden en zodoende kan men ook refunds weigeren, bijvoorbeeld wanneer iemand duidelijk misbruik maakt van het systeem en consistent grote hoeveelheden games aanmeldt voor een refund.