4gamers.be

Technische specs PS5 onthuld

Door Jay, 18-03-2020 17:15

Sony heeft de technische specs van de PS5 onthuld. Dat gebeurde via een livestream (die momenteel nog aan de gang is, maar na afloop hieronder te herbekijken is). Het gaat om een op voorhand opgenomen technische uiteenzetting van de console, met een focus op de interne specs. Games of de console zelf werden niet getoond. Eerder deze week werden trouwens ook al de Xbox Series X specs onthuld.

De PS5 specs:

CPU 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU Architecture Custom RDNA 2
Memory/Interface 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth 448GB/s
Internal Storage Custom 825GB SSD
IO Throughput 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage NVMe SSD Slot
External Storage USB HDD Support
Optical Drive 4K UHD Blu-ray Drive

 

Tijdens de uiteenzetting kwamen heel wat zaken aan bod, zoals de SSD en de Tempest Engine voor 3D-audio, of de manier waarop de PS5 backwards compatibility aanpakt. Een van de grootste pronkstukken van de PS5 echter is de speciale aanpak van de CPU en GPU. Daarbij introduceert Sony een zogenaamd "boost" systeem met variabele frequenties. Traditioneel hebben computer- en consolesystemen een vaste frequentie waarop ze draaien, maar wordt de energieconsumptie gekoppeld aan de workload. Daardoor kan een systeem in "overdrive" gaan indien nodig, maar enkel indien de omstandigheden dit toelaten. Concreet kan een systeem bijvoorbeeld moeilijk in "overdrive" gaan indien de temperaturen dan te hoog zouden oplopen. Is het in de zomer bijvoorbeeld sowieso al warm, dan kan een systeem beginnen sputteren en kunnen de prestaties daaronder lijden, simpelweg omdat het te warm is. De PS5 zou dit probleem niet hebben, omdat de CPU en GPU wat dat betreft op een compleet andere, niet traditionele manier werken.

Bij de PS5 "boost" feature zal de console een constante in plaats van variabele stroomtoevoer hebben, en zijn het de frequenties die worden aangepast op basis van de workload. De console zal dus niet in "overdrive" gaan op het niveau van de energieconsumptie, maar beter gereguleerd worden op het niveau van de frequenties van de CPU en GPU. Hierdoor zouden constantere, beter gebalanceerde prestaties geleverd kunnen worden. De console zou als dusdanig niet plots veel slechter gaan presteren bij warm weer, wat momenteel bij veel systemen wel het geval is indien er onvoldoende koeling is. De koeling van de PS5 echter zou dan uitermate geoptimaliseerd zijn specifiek voor de constante stroomtoevoer die men heeft, waarbij meteen ook het "worst case" scenario bekend is en dus een onzekere factor wegvalt.

Op papier heel mooi dus, maar uiteindelijk blijft het vooral afwachten om te zien wat dit precies betekent voor de games van de PS5. Wat die boost feature betreft, gaat Sony ook een andere richting uit dan Microsoft met de nieuwe Xbox, die wat dat betreft traditioneler in elkaar steekt. Dit is iets waar ontwikkelaars rekening mee moeten houden indien ze bij elke console het onderste uit de kan willen halen.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.