Killzone 3 bèta multiplayer
Met Killzone 3 heeft het Nederlandse Guerrilla Games een vervolg gebreid aan de Killzone franchise. Net als bij zijn voorganger, liggen ook de verwachtingen voor Killzone 3 aan de hoge kant. Onlangs ging er een closed beta van start van het multiplayer-gedeelte en 4Gamers wist hier een tweetal plaatsen in te bemachtigen. Sterk benieuwd of de ontwikkelaar het roer volledig heeft omgegooid, of de multiplayer een gepolijste versie is geworden van de vorige, hebben we de beta aan een flinke test onderworpen. Het resultaat hiervan, lees je in deze preview.
In Killzone 3 is er keuze uit vijf verschillende carrières, deze zijn alle vijf meteen beschikbaar van begin af aan in de bèta. De Engineer, Tactician en Medic kenden we al uit Killzone 2, hier werden nog de Marksman en de Infiltrator aan toegevoegd. Elke klasse heeft een primaire en een secundaire capaciteit en kan tot twee wapens met zich meedragen. Ook kan er ook gekozen worden uit een explosief, zoals een mijn of een granaat. Zo is de M194 Frag Grenade weer van de partij. Net als in de vorige games kan je de granaat even laten koken, voordat je hem richting de vijand gooit. Wacht je echter te lang, dan ben je eraan voor de moeite. Ten slotte kan er nog een skill gekozen worden zoals extra gezondheid of extra ammo.
De Marksman kan beschouwd worden als de Scout uit Killzone 2. Hij gaat gewaad in een cloak suit en probeert zo onopgemerkt zijn gang te gaan. Nieuweling Infiltrator kan zichzelf vermommen als de tegenstander en zo het vertrouwen winnen van de vijand om hem daarna een mes in de rug te steken. Een dergelijke klasse bestond ook reeds in Killzone 2, maar ging toen als Saboteur door het leven. De Engineer is de handige Harry van het hoopje. Hij kan onder meer munitiekisten repareren en turrets bouwen. De Tactician brengt orde in de chaos, want hij kan spawn punten vrijgeven, vijanden spotten doorheen muren en sentry drones op het oorlogsveld inzetten. Deze Sentry Drones blijven ongeveer rond hetzelfde punt circuleren en vuren kogels af wanneer er een tegenstander in de buurt loopt. Om de gewonden te verzorgen is er ten slotte de Field Medic. Hij kan gevallen teamgenoten terug de nodige dosis energie geven om terug in actie te schieten. Getrainde medics kunnen zelfs wat munitie meegeven en krijgen een sidekick aan hun zijde onder de vorm van een Medi Droid.
De klassen zijn zeer verscheiden en brengen net als in de vorige game voor elk wat wils. In Killzone 2 kon men echter een klasse een bepaalde skill van een andere klasse geven. Zo kon bijvoorbeeld een Medic ook een Sentry Drone oproepen en een Tactician zijn handigheid uitoefenen met Engineer skills. In deze bètaversie voor Killzone 3 kan er niet onderling gewisseld worden, maar het lijkt niet echt een gemis.
Gekende wapens?
Bij elke klasse kunnen er drie primaire en drie secundaire wapens worden vrijgespeeld. Van de eerste tot de laatste gaat het om wapens die we reeds zagen in de vorige Killzone games.
Voor close combat zijn er onder meer de LS13 Shotgun, de STA 11 Submachine Gun die snel herlaadt en de STA3 Light Machine Gun die heel wat kogels kan spuwen voor je moet herladen. Voor middellange afstand kan er gebruik gemaakt worden van de M82 Assault Rifle, het standaardwapen van de ISA-soldaat, de STA14 Rifle en de M224-1A Light Machine Gun. De laatstgenoemde is een pareltje, maar neemt heel wat tijd in beslag voor het herladen. Een wapen dat handig kan worden ingezet voor lange afstand is de VC32 Sniper Rifle. Als laatste maakte ook de STA52 Assault Rifle zijn opwachting en deze kan zowat in alle situaties handig uit de hoek komen.
Naast de grote wapens zijn er ook heel wat secundaire wapens ter beschikking. Er zijn heel wat revolvers, waaronder de meest gekende M4 Revolver, maar ook enkele specialere wapens waaronder de VC9 Missile Launcher, waarmee je met één welgemikt schot heel wat vijandelijk gespuis de lucht kan inblazen.
Het wapenarsenaal in de beta brengt voorlopig niet veel nieuws onder de zon. Zo zien we allemaal grote namen terugkomen die zich reeds hebben bewezen in de vorige titels van de franchise. Op zich niet slecht, want de verscheidenheid was zeer te pruimen. Toch merkten we op dat er nog wat bijgesteld moet worden aan de wapens. Zo is er niet altijd een duidelijk verschil van de mogelijke afstand tussen close combat en lange-afstandswapens, is er nagenoeg geen terugslag te voelen bij het vuren en merk je niet altijd het verschil in vuurkracht op. Aangezien het een bèta is, gaan we er van uit dat Guerrilla Games hier wel de nodige bijsturing voor zal verzorgen, zodat we een meer gedifferentieerd wapenarsenaal aangeboden zullen krijgen in de finale game.
[valies]
De multiplayer modes onder de loep
Killzone 3 bevat drie multiplayer modes, namelijk Guerrilla Warfare, Operations en Warzone. Guerrilla Warfare is een andere naam voor de immer bekende team deathmatch. Elke tegenstander die je doodt, brengt jouw team een stapje dichter bij de overwinning. Nieuw in deze mode is dat je controlepunten kan innemen op de maps. Dit is zeer handig, want met deze leuke extra kan je meteen terug ten strijde trekken en jouw team uit de nood helpen.
Operations heeft meer het gevoel van een online co-op gameplay. De ronde start met een introductiefilmpje waarin het doel wordt aangegeven. Wanneer het doel wordt behaald, krijg je een nieuw filmpje te zien met het nieuwe doel. Niet alleen zien deze filmpjes er goed uit, maar ze zijn ook nog eens leuk omdat de personages in de filmpjes vertolkt worden door je teamspelers. Zo wordt de naam boven de personages gezet en herken je hen ook aan het specifieke wapenarsenaal. Bij het spelen van Operations is een goede samenwerking van belang. Guerrilla liet al weten dat ze een soort chat gaan inbrengen zodat je kan communiceren met de andere spelers.
Tenslotte hebben we nog Warzone, een mode die we kennen vanuit Killzone 2. Warzone richt zich vooral op veel afwisseling in één ronde, wat de verveling zeker een halte toeroept. Je zal dynamisch moeten wisselen tussen bijvoorbeeld Bodycount en Search & Destroy, waardoor het speelveld zich verplaatst en campers niet de kans krijgen om punten te sprokkelen. Alle speltypes in deze mode zijn Bodycount, Search & Destroy, Capture and Hold, Capture & Retrieve en als laatste Assassination. Bodycount is de aanhanger van Guerrilla Warfare - Search & Destroy richt zich op het vernietigen van objecten - bij Capture and Hold is het van belang strategische punten te veroveren - Capture & Retrieve komt neer op het vinden van een propagandaluidspreker en deze naar de vijand te brengen en Assassination is het doden van een willekeurig geselecteerde vijand.
Het voelt dit nu allemaal aan ?
Verrassend in Killzone 3 is de inbreng van voertuigen. Zo heb je de Jetpack, waarbij je met een machinegeweer in de hand van de ene vijand naar de andere vliegt met een dodelijk gevolg. De Exoskeletons, die overgekomen zijn van Killzone 2, treden ook in de multiplayer binnen. Dit ultieme stukje wapentuig brengt een grote meerwaarde aan het slagveld, al is deze meerwaarde een beetje teveel van het goede. Met twee raketten en een zware mitrailleur dood je elke vijand zonder dat ze enige kans krijgen. Guerrilla zal eens moeten stilstaan bij deze iets te grote kracht.
Maar dat is niet het enig punt waar ze eens moeten naar kijken. Zo heb je dat sommige wapens veel te sterk zijn voor hun type. Zo heb je de Light Machine Gun die even dodelijk is als een VC32 Sniper Rifle van op afstand. Hierdoor komt het dat bijna helft van je team rondloopt met dit wapen, wat niet de bedoeling is.
Aan de controls is ook flink gesleuteld. Spelers die Killzone 2 hebben gespeeld, kennen het nogal "zware" gevoel dat ze hadden in het begin. Guerrilla had enige tijd na de release een patch naar buiten gebracht die dit moest verhelpen. Echter werd het nog steeds niet gesmaakt door iedereen. In deze versie merk je een verschil op. De controls voelen niet meer zo zwaar, maar ook niet licht aan. Je hebt dus niet het Modern Warfare gevoel als je ronddraait, maar je voelt nog wel steeds aan dat je personage de nodige kilo's met zich meedraagt.
Knallen op prachtige decors
In de bèta heb je drie mappen die - afhankelijk van het speltype - toch groot kunnen uitvallen. Dit is toch nieuw, aangezien je in Killzone 2 vooral op kleinschalige mappen de oorlog zat uit te vechten. Ten eerste heb je Frozen Dam. De naam spreekt voor zich, aangezien de map het speelveld positioneert op een bevroren dam. Aangezien deze map bijna hetzelfde is als Radec Academy vanuit Killzone 2, mag je je verwachten aan intense gevechten in kleine gangetjes of op de open middenplaats. De vallende vlokjes sneeuw maken deze map uniek en zorgen voor een intense ervaring.
Ten tweede heb je Corinth Highway, een kapotgeschoten laan die in vuur en vlam staat. Op deze map kan je gebruik maken van de nieuwe Exoskeletons, die voor een totale wending kunnen zorgen. Het gevoel van brandende brokstukken en het beschadigde gebouw geeft iets speciaal aan deze map. Hier heb je ook een speciaal statief wapen. Wanneer je deze gebruikt, valt er als het ware een mortierinslag op de vijand. Dit biedt overigens ook enige tegenstand tegen de Exoskeletons.
Ten slotte heb je Turbine Concourse SE-6 dat gespeeld wordt in een zeer donkere setting. Hier kan je aan de slag gaan met de jetpacks. Maak je dan ook klaar om vliegende Helgasts of ISA's te zien. Een leuk detail is dat er in het midden van de map een immense EMP generator staat. Deze zal op bepaalde momenten starten en alle elektronica uitschakelen. Dit zorgt ervoor dat je geen gebruik meer kan maken van de mini map en turrets.
[rafbanaan]