Infinity Ward: "gameplay belangrijker dan engine"
Call of Duty: Modern Warfare 3 draait, zij het met enige aanpassingen, op dezelfde engine als de eerste Modern Warfare-game en daar krijgt ontwikkelaar Infinity Ward wel eens kritiek voor. De games zouden teveel op elkaar lijken en van echte grafische vooruitgang lijkt amper sprake. Toch verweert Infinity Ward zich en Mark Rubin, producer van Modern Warfare 3, laat verstaan dat de ontwikkelaar zich in de eerste plaats richt op de gameplay, en dat de technologie vervolgens wordt aangepast om die gameplay te kunnen ondersteunen. Als voorbeeld haalt hij de nieuwe locaties van Modern Warfare 3 aan.
"We konden niet gewoon Modern Warfare 2 nemen en er grote gebouwen instoppen. Daar is een hoop technologie ingekropen, en zo heb je alvast één voorbeeld van hoe het design een technische feature heeft voortgebracht die we daarvoor niet hadden. Niet noodzakelijk het nieuwste, het heetste, coole shaders, pixels of zonlicht. Die weg zijn we niet echt ingeslagen. Gameplay is het belangrijkste waar we om geven, en de technologie zal dat ondersteunen. Het gaat om het pushen van de gameplay, niet om hoe fancy je engine is."
Modern Warfare 3 ligt vanaf 8 november officieel in de winkelrekken.