Pc-problemen Rage zijn "cluster !@#$"
Rage ligt in de rekken, maar wie hem op pc speelt, zou wel eens zelf de belichaming van de titel zelf kunnen worden. Het spel wordt immers aanzienlijk geplaagd door bugs en dat ergert ook de mensen bij id Software zelf. "Iedereen bij id Software is bijzonder geërgerd door deze problemen omdat ze buiten onze controle liggen. We werken met AMD/ATI en Nvidia om ze zo snel mogelijk op te lossen en hun driverproblemen te verhelpen", zegt Tim Willits.
"We hebben bevestiging gekregen dat deze problemen worden aangepakt en dat nieuwe drivers binnenkort beschikbaar zijn", zegt hij verder nog. John Carmack is iets minder tactvol en noemt de pc-problemen een echte "cluster !@#$". "We hebben stevige interne aanpassingen moeten doen omdat AMD zei dat die de beste performance zouden toelaten met hun drivers en hardware en dus hebben we heel wat custom extensions en driver versions gedaan. We wisten da alle oudere AMD-drivers en sommige Nvidia-drivers problemen zouden hebben met Rage, maar inhouse verliep alles goed. Toen de lanceringsdag er was en de verkeerde driver werd uitgebracht, zat de helft van onze pc-klanten met een product dat dus eigenlijk niet werkte. Dat de driver ook niet werkte met andere titels, helpt niks.
Op de vraag of ze niet beter voor pc eerst hadden ontwikkeld, antwoordt Carmack negatief. "We zien de pc niet als het hoofdplatform voor games. Dat zal sommige mensen boosmaken, maar het is moeilijk om het anders uit te drukken. Beide consoleversies zullen een groter publiek aantrekken. Hoewel een goede pc zowat 10 keer krachtiger is dan een console en we er ongetwijfeld een betere ervaring op kunnen afleveren als we dat hadden gedaan en er dezelfde middelen voor hadden gekregen. De kwaliteit van een spel hangt tegenwoordig echter af van de inspanningen bij de ontwikkeling, niet van de technologie waar het is op gebouwd."