"CoD-engine is als een Porsche"
Call of Duty: Modern Warfare 3 krijgt wel eens wat kritiek te slikken omtrent de engine en hoe alles er volgens sommigen uit ziet als in de vorige games. Glen Schofield van Sledgehammer Games is die kritiek echter beu. "Als je Modern Warfare 2 naast Modern Warfare 3 legt, zie je een enorm verschil. Kijk naar de charactermodellen, de wapenmodellen, de reflecties, het water. Er is zoveel dat we hebben toegevoegd. Als iemand dan 'knippen en plakken' zegt, dan wil ik er gewoon niet mee praten, want ze kennen het niet. Ze kennen het gewoon niet. Ze snappen er niks van", bijt hij van zich af.
"Ik zal je 1 ding vertellen. Ik heb al aan veel engines gewerkt en veel tijd gespendeerd om er graphics in te proppen en dit ding is als een Porsche. Daarmee bedoel ik dat hij gestroomlijnd is, alles is ongelooflijk proper. Je merkt dat er jaren aan gewerkt is. Het is makkelijk om te vernieuwen. We hebben al met engines gewerkt die als ****ing spaghetti waren. Je kon niet aan 1 deel werken en het er terug in steken, zonder dat je al de rest kapot kreeg. De levels in Modern Warfare 3 zijn zoveel groter dan de oudere levels, omdat ze ook in de hoogte gaan, een hogere fidelity hebben, meer textures en veel meer detail".
Ook de audio engine en andere aanpassingen onder de motorkap verdienen volgens Schofield aandacht, ook al weten veel mensen niet wat er allemaal is aangepast. "Ik herhaal wat ik al eens gezegd heb: ik verscheep een spel, geen engine. Daarom ga ik ook over het spel praten. Je kan over de engine praten zoveel je wil, maar dat is gewoon niet leuk."