BlizzCon: SC2 Multiplayer toekomst
De voorstelling over de toekomst van Starcraft II multiplayer is net begonnen. Het balancing team had het volgende te zeggen over de volgende uitbreiding, Heart of the Swarm, en de huidige status.
(Ter referentie: T staat voor Terran, Z voor Zerg en P voor Protoss)
Huidige Multiplayer:
- Over alle leagues: TvZ, PvZ en TvP is een gelijke strijd
- Masters League balans ligt anders: TvZ is gelijk, voor PvZ ligt Zerg voor - alleen in Europa (10%) en het is gelijk in de rest van de wereld. TvP: Terran wint veel te veel in Korea (10-12% meer wins)
- PvT voor de 1.4 patch: Europa en Korea hadden meer verlies voor Protoss. Community zei dat P geen kans had tegen Terran, vooral tegen 1-1-1 builds (Barracks, Factory, Starport)
- Blizzard geeft toe dat 1-1-1 te sterk is, tot groot jolijt van het publiek
- EMP zou ook te sterk zijn tegen Protoss
- Na 1.4 Patch met enkele Protoss tweaks, was de community erg positief. 1-1-1 zou geen probleem meer zijn met extra range van Immortal
- MLG Orlando met patch 1.4 had 2 Protoss in de finale, wat toeval kon zijn of de tweaks van de patch
- Toekomst? EMP Radius wordt kleiner omdat schade te groot is (1000dmg per EMP)
- Upgrade kost voor level 2 en 3 van Protoss zou veranderen (lager)
Algemene problemen:
- Sommige saaie matchups zoals PvP en ZvZ zijn niet leuk om naar te kijken en om te spelen
- Sommige units worden niet genoeg gebruikt
- Wat wordt er aan gedaan? Units worden gefixt en/of vervangen (Mothership, Raven en andere), matchups worden aangepakt
Expansion nieuws voor Terran:
- Thor dient als counter voor Mass Mutalisk, maar is te groot en kost te veel - wordt aangepakt
- Mass Speed Zealots zijn een probleem in late game - wordt aangepakt
- Hellion transformer dient om hellion nuttig te maken in late game
- Warhound (nieuwe mech unit) is sneller, kleiner en dient als anti-mech
- Thor krijgt nieuwe rol - vergelijkbaar met mothership
- Shredder unit werkt als stationary defense. Moet alleen gezet worden, want als je dichter komt met je eigen units, werkt het niet meer. Doet denken aan spider mines uit Starcraft I.
Expansion voor Zerg:
- Zerg heeft problemen met Siege tanks en fortified positions. Zerg kan alleen reageren door meer bases en betere economy - Dit moet veranderen
- OverSeer spell wordt te weinig gebruikt. Corrupter spell ook en Corrupter is nutteloos in veel gevallen
- Ultralisk is te groot en ze doen soms niets daardoor (sterven zonder iets te bereiken)
- Splash damage van Ultralisk moet omhoog
- Ultralisk krijgt burrowed charge spell om sneller bij enemy groups te geraken
- Viper is een nieuwe spellcaster. Overseer gaat weg, Viper neemt zijn plek in. Heeft AE spell om chokes en fortified positions over te nemen.
- Attack range wordt 1 binnen blinding cloud van viper
- Viper trekt met tweede spell bijvoorbeeld aan colossus om hem naar frontlinie te brengen
- Swarm host geeft map control (zerg artillery). Swarm host zit in de grond en stuurt regelmatig wegwerp-units naar fortified positions
Expansion voor Protoss:
- Death ball is sowieso al erg sterk en mag niet uitbreiden
- Raiding en Harass is moeilijker voor Protoss en daar wordt aan gewerkt. Worker killing is van belang voor alle rassen
- AOE Anti-Air is moeilijk voor Protoss. Een zerg Mutalisk Ball is bijna niet dood te krijgen. Phoenix is goed voor kleine groepen, maar moet het snel afleggen tegen te veel mutalisks
- Tempest is nieuwe unit. Het is een schip, dat alleen kan gebouwd worden met fleet beacon. Carrier is out. Tempest neemt zijn plaats in. Deze unit is speciaal gemaakt voor AOE Anti-Air
- Replicant komt uit robotics facility. Kan niet aanvallen, maar transformeert in gelijk welke unit op het speelveld, zoals bijvoorbeeld siege tanks of ghosts (met al hun upgrades). Nadeel is kostprijs (200-200-4).
- Protoss schip: Oracle, een raiding/harass caster. Doet workers niet dood, maar neutraliseert gebouwen en kan mineral patches blokkeren. Mothership wordt eruit gegooid voor deze.
Extra weetjes over Heart of the Swarm:
- Ghost cloak wordt fixed cost en bepaalde duration
- Reaper regenerate health out of combat
- Battlecruiser krijg speed boost op cooldown
- Baneling burrow move upgrade op hive
- hydralisk speed upgrade op hive
- corruptor krijgt syphon - resource steal op vijandige gebouwen
- Nexus krijgt defensieve spell: een building wordt tijdelijke een soort photon cannon
- Nexus recall ability ter verdediging van basis en ook voor terugtrekken als je uit een bepaalde situatie wil met je leger
Het is erg duidelijk dat deze units nog under construction zijn. Sommige ideeën lijken een beetje over the top en dat geeft het balancing team grif toe. Veel ideeën worden dan ook te sterk in het spel gegooid, om ze later af te stellen in plaats van onbelangrijke changes door te voeren. Een nieuwe uitbreiding wordt ook gezien als de enige kans om grote veranderingen door te voeren.
Op de vraag van een MLG-medewerker of de veranderingen niet te sterk zijn en hoe ze gaan ontvangen worden door de community bleef Blizzard het antwoord schuldig. Ze vonden wel dat, net zoals bij Brood War en hun vorige uitbreidingen, dat de beslissing bij de community ligt om changes en zelfs volledige uitbreidingen te accepteren of af te keuren voor competitieve toernooien.