BlizzCon: Diablo III informatie op 1 plaats
22 oktober 2011
Geschreven door Deuces22
We proberen jullie van zoveel mogelijk informatie te voorzien over de aankomende titels van Blizzard. Nu dat BlizzCon volop aan de gang is, komt er een hele hoop nieuwe informatie vrij. Om even bij te benen, sommen we hieronder op wat de verschillende ontwikkelaars te vertellen hadden over de huidige toestand en de toekomst van Diablo III.
Jason Bender - Senior Game Designer:
-
Achievements op verschillende manieren:
- Normale vooruitgang in de game
- "Extreme Behaviour" zoals bijvoorbeeld een level 60 Hardcore Character
- "Absurd shenanigans" zoals bijvoorbeeld in Diablo2 zonder armour spelen of elke boss zonder wapens aanpakken
- Als je achievements haalt, geeft dit meer mogelijkheden voor je banner
-
Gekende informatie werd herhaald:
- Je banner dient om direct naar vrienden te teleporteren - dus mensen gaan het zien staan in het dorp
- Stone of Recall werkt als portal scroll uit Diablo 2, maar werkt enkel voor jezelf
- Cauldron of Jodran: hiermee kan je alles verkopen via je inventory. Je moet niet naar stad lopen
- Cube of Nephalem: omzetten van items naar crafting materials in je inventory. Ook weer om niet naar de stad te moeten lopen
Andrew Chambers - Senior Game Designer:
-
Extra uitleg over Crafting en item life cycles:
- De levensloop van Diablo 2 items was te simpel
- Bronnen van items zijn verkopers of loot drop
- Een typische cyclus zou zijn: ik draag het en later verkoop ik het, dus heb ik gold
- Wat doe ik er mee? Met gold kon je gokken en zo betere items krijgen
- Sommige mensen stopten snel met gokken omdat het geen resultaat gaf en zaten met veel te veel geld op zak
-
Wat doen we er dus aan?
- Mystic kan items enhancen voor geld (stats zijn class related normaal gezien)
- Enhancements zijn volledig random. Je kan dus een regeneration increase hebben van 0.63 eerste keer, als je later nog eens probeert kan het 0.80 zijn. Eingelijk werkt dit bijna op dezelfde manier als gokken.
- Hierdoor zijn wel rare builds mogelijk door je goud op te soeperen bij de Mystic. Bijvoorbeeld een Demon Hunter met shield en axe, met demon hunter stats op de items.
- De Mystic kan upgrades krijgen, net als alle andere traders
-
Er zal ook een Jeweler zijn die Gems kan combineren op dezelfde manier als de Horadric Cube werkt
- De Jeweler kan sockets toevoegen aan items
- Een nieuw feature is dat de Jeweler ook Jewels kan verwijderen uit je items. Erg handig als je bijvoorbeeld geen Experience Bonus meer nodig hebt op level 60.
- Vendor upgrades zijn account based. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met je Barbarian de BlackSmith volledig upgrade, een nieuw personage begint en dan je Mystic probeert uit te bouwen. Dat nieuwe personage kan dan gebruik maken van een volledig uitgebouwde BlackSmith
-
Wat kan de Blacksmith?
- Die kan ook legendary en unique set item recipes maken via plans. Hij dient dus niet alleen als maker van wegwerp-wapens
- Een plan voor een set geeft direct volledige set, je moet gewoon alle onderdelen hebben om de set te maken
- Kortom: de item lifecycle wordt volgens Blizzard erg uitgebreid
Korte update over Player vs Player:
- Arena was er al (1 tegen 1)
-
Team deathmatch werd geïntroduceerd en het werkt net zoals bij een First Person Shooter:
- Je sterft en bent er meteen terug.
- Het team met de meeste kills wint na 10 minuten
- Geen skills of item swapping tijdens de match
- 4v4-formaat
- Je gebruikt je PVE character (level 60) in PVP met je eigen items - Er zijn dus geen aparte characters of ladders speciaal voor PvP. Alles werkt met dezelfde personages
Jay Wilson - Game Director, over auction house:
-
Waarom het online Auction House met echt geld en ingame geld?
- Traden is een grote focus van diablo-reeks en moet dus juist aangepakt worden
- Loot is erg belangrijk, maar is randomized (alles), dus er is weinig controle over bepaalde items
- Er is een héél lage kans dat je krijgt wat je wilt en dan moet het nog de juiste stats hebben die je wilt
-
Daarom moet traden een duwtje in de rug krijgen van Blizzard zelf
- De oudere games (D1 en D2) hadden slechte systemen om te traden (ingame trade interface, items op de grond gooien, in chat roepen tot je iemand vindt, 3rd party websites en spelers die erin geluisd worden)
- Blizzard vindt dat ze dan beter zelf alle touwtjes in handen hebben zodat spelers niet afhankelijk moeten zijn van sites op de duistere kant van het web
-
Auction house is goed gekend ondertussen dankzij World of Warcraft. Het is veilig en makkelijk
- Het werkt voor ingame gold of voor echt geld (zoals in het voorbeeld van de oudere games eigenlijk, maar dan met controle van Blizzard)
- Alles wat je vindt, kan verkocht worden
- Je kan volledig gratis meedoen, zonder zelf geld op te hoesten in principe, zelfs zonder er zelf geld in te pompen
- Een voorbeeld: Timmy de Demon Hunter wil een bepaalde boog, maar hij vindt niets. Hij vindt echter een erg goeie Barbarian Axe. Hij zit dit bijltje op de real money auction house en krijgt er zelfs 7 echte dollars voor. Timmy kan dan kiezen om die 7 dollar op zijn paypal account te zetten en geld te verdienen of dit bedrag over te zetten naar zijn Real Auction House currency en daarmee de boog kopen die hij wou.
- Elke week kan je er (een beperkt aantal) gratis dingen op zetten, zodat je echte inkomsten kan genereren zonder echt geld op te hoesten
-
Nieuwe features :
- Smart search & filter
- Advanced search is groter dan smart search (alles wat je kan bedenken)
- Stackables kunnen verkocht worden
Final game tuning voor release:
- Moeilijkheid wordt nog getuned momenteel, vooral in de hogere moeilijkheidsgraden
- Rare Enemies en Champions zijn erg belangrijk voor loot. In plaats van Boss Runs in Diablo2, is de boodschap dus om alles te verkennen voor deze vijanden.
- Mortar is een nieuwe miniboss special ability (schiet grenades). Deze Rares en Champion units krijgen almaar meer abilities en worden slimmer en sneller naarmate je vordert in de game
-
Passive skills van classes wordt hard aan gewerkt:
- nerves of steel is nieuw voor barbarian. Zo kan je toch defensief spelen
- combination strike voor monk: Combos van verschillende Spirit Generator Spells doen je schade omhoog, om zo spelers te motiveren combo's te gebruiken
-
Barbarian ligt goed in de bèta, maar fury generation moet beter. Kleine generators zoals cleave, frenzy en bash moeten meer gebruikt worden
- Survivability moet beter voor hogere levels omdat Barbs dicht moeten staan bij de vijanden
-
Wizard ligt ook goed, hoewel de balans tussen mana opdoen en regenereren is moeilijk
- Wapens zijn belangrijk voor mage. Kleine wapens doen je toch sneller casten. Trager wapen betekent dus ook trager casten
-
Bij Witch doctor is mana regen erg belangrijk. Dat kan via talents, items of runes - de mogelijkheden zijn groot voor customisation.
- Dat gebeurt pas in late levels (niet in bèta dus)
-
Monk tuning: de monk moet meer meer survivability hebben in het begin van de game. Eens al zijn skills er zijn, heeft de klasse geen problemen, maar het begin is iets te moeilijk.
- Een eerste aanpassing zijn de Mantras: eerste 3 seconden van mantra is het effect ervan verdubbeld
-
Demon hunter wordt veranderd naar Hatred generators en Hatred spenders, gelijkaardig aan de Monk en Barbarian dus
- snares voor demon hunter zijn verbeterd
Waar ga je van dood? Hoe moeilijk is het spel?
-
De moeilijkheidsgraden zijn: Normal, Nightmare, Hell en Inferno
- Act I werkt eigenlijk als tutorial, een leerperiode dus
- De monster AI is daar slecht, ze zien je niet goed en ze zijn traag
- Ze hebben weinig abilities
- Elke act geeft je meer uitdaging
- Alle monsters worden ingedeeld in hoe moeilijk ze zijn om dood te doen en worden zo gerangschikt over de moeilijkheidsgraden
-
Er wordt overal gezegd dat normal te makkelijk is in de bèta! (community feedback). Er zijn daarbij een aantal zaken waar rekening mee moet gehouden worden:
- Mensen in de bèta nu, zijn hardcore gamers en zitten in de makkelijkste inhoud van de game
- Deze mensen krijgen hun uitdaging pas later in de game, maar die inhoud zit nog niet in de bèta
- Casual players moeten aangetrokken zijn en blijven plakken voor de hardcore inhoud
- Een bekende quote kwam naar voor: "Hardcore games for everyone is what blizzard does", waarmee ze proberen te zeggen dat hun games toegankelijk moeten zijn, maar dat spelers de overstap naar hardcore op een goeie manier moeten doormaken. Daardoor worden ook meteen de hardcore spelers (hopelijk) op hun wenken bediend.
-
Is het daarom enkel voor casuals? Nee, de bedoeling is dat ze hardcore moeten worden na de casual inhoud
- Om hun uitspraken te staven, werden enkele huidige inhouse testers van diablo3 voor de camera geroepen. Zij claimden dat de huidge bèta inhoud maar een fractie is van wat de game je uiteindelijk zal voorschotelen. De moeilijkheidsgraden liggen ook erg hoog aangezien zij nog steeds in enkele seconden kunnen sterven indien ze niet goed opletten.
- Er werd nog een feit meegegeven: 70% van alle items in de game kan je pas behalen na de normal difficulty te hebben uitgespeeld
- Inferno kan je toch alleen uitspelen. Je hoeft dus geen team te hebben om op het einde van de game te geraken.
- Co-op wordt door Blizzard gezien als fun, maar is niet noodzakelijk om alle content te zien
-
Er werd afgesloten met het nieuws dat zogenaamde "Crazy builds" in Inferno van belang gaan zijn en absoluut kunnen
- World of Warcraft focust op optimale builds. Als iemand die vindt, gebruikt iedereen die. Iemand die hem niet gebruikt, wordt uitgelachen of op zijn plaats gezet
- Diablo heeft echter geen raids, geen specifieke rollen zoals healer, tank en DPS, je hebt ook geen guild waar je verantwoording moet aan geven
- Diablo focust op builds die werken, niet op optimale builds
- Er zullen altijd "de ideale builds met beste items" zijn, maar die zullen niet zo verschillend zijn als in WoW. De percentages liggen erg dicht bij elkaar
- Bijvoorbeeld: kan een witch doctor gespeeld worden zonder pets? Ja!
- Bijvoorbeeld: kan een wizard die met een groot bijl vecht? Ja!
- Waarom werkende builds over optimale builds? Omdat Blizzard zoveel mogelijk builds wil in plaats van "één build is de beste en iedereen moet er naartoe werken"
Bèta feedback is belangrijk!
-
Tijdens combat van skill veranderen kan niet meer, omdat mensen gewoon met hun skill panel open aan het spelen waren
- Zo kan je immers niet spreken van een "build", want je kan alles tegelijk doen, mits je snel genoeg in de interface klikt
- Er komt een item in stad waar je van skills kan switchen - work in progress, kan ander systeem zijn
- In en uit combat zal het toch worden, maar het is nog niet geweten hoe juist
-
Followers (NPC's die met je mee vechten) zouden niet goed zijn na normal difficulty, wat de community spijtig vindt
- Blizzard besloot daarom meteen om followers beter te maken, zodat ze mee kunnen naar de hogere difficulties
» Reacties (0)