4gamers.be

Hands-on preview: Overwatch

Door oike94, 10-05-2016 08:40

Overwatch

[gespeeld op PS4]


Overwatch wist al heel wat positieve reacties binnen te halen tijdens diens bèta op pc, maar men beloofde ook om deze game naar consoles te brengen. Het was dan ook voor velen bang afwachten of alles net zo goed zou draaien. Degenen die een pre-order plaatsten konden al vanaf 3 mei aan de slag met de gesloten bèta op PS4 en ook wij hebben deze kans zeker niet aan ons laten voorbijgaan. 

In een game die enkel een multiplayergedeelte bevat, is het natuurlijk nog maar de vraag hoe deze game, die makkelijk 60FPS wist te behalen op de pc, het zal doen als we enkele matches spelen op de PS4. Met veel plezier kunnen we jullie dan ook zeggen dat deze versie zeker niet moet onderdoen voor de andere. We haalden met gemak een solide 60 frames per seconde waarbij we geen enkele keer te maken kregen met framerate drops. De soepelheid waarmee je de overvloed aan personages bestuurt, is op zijn zachtst gezegd fenomenaal. Qua gameplay zit het dus eigenlijk wel snor.

Overwatch screenshot

De game draait niet alleen op 60FPS, maar oogt ook nog eens bijzonder knap. Elke map (en dat zijn er heel veel) heeft een cartoonachtige stijl die bijzonder goed past bij de sfer die de game wil uitstralen en toont weer eens wat anders dan de vele gekende shooters. De textures zijn erg gedetailleerd waardoor de game er modern en strak uitziet. Blizzard heeft bijzonder veel werk gestoken in de optimalisatie van Overwatch op consoles, maar weet daarbij ook een eigenheid te creëren die bij velen zeker zal gesmaakt worden.

Overwatch bevat naast een heleboel mappen ook een overvloed aan speelbare personages die elk hun eigen unieke kenmerken bezitten en wel degelijk anders aanvoelen en spelen. Er zijn in totaal 4 verschillende categorieën: Support, Tank, Offense en Defense waarvan elke categorie een welbepaalde rol speelt binnen je team. Het is dus aangeraden om een goed gebalanceerd team samen te stellen afhankelijk van de gamemode die je speelt.

Overwatch screenshot

Elke held bezit verschillende vaardigheden die je een extra voordeel kunnen geven als je deze goed weet te gebruiken. Bij de start van een game heb je meteen 2 verschillende vaardigheden reeds tot je beschikking die je met L1 en R1 kan activeren op het gepaste moment. Elk personage heeft ook een ultieme vaardigheid die je geleidelijk moet opladen. Dat gebeurt deels automatisch naargelang de verstreken tijd, maar de balk vult sneller als je meer kills weet te behalen.

Om spelers die in teamverband spelen geen al te groot voordeel te geven op het slagveld ten opzichte van anderen helpt de game je een handje om het perfect gebalanceerde team uit te bouwen. De keuze blijft natuurlijk wel bij de spelers, maar men vermeldt wel telkens wat er precies beter kan in jouw groep. Zo verschijnt er bijvoorbeeld op het scherm dat er te veel snipers aanwezig zijn, maar het kan ook zijn dat er te veel heroes van eenzelfde categorie spelen. Het is aangeraden de raad ter harte te nemen, want een slecht team zal 9 op de 10 keer in het zand bijten.

Er mogen dan wel een heleboel verschillende karakters ter beschikking zijn, wat de gamemodi betreft blijft het toch wat flauwtjes en moet je zeker niet rekenen op standaard modi als Team Deathmatch, Capture the Flag of Free for All. Overwatch bevat namelijk maar 3 verschillende modi: Escort, Control en Assault. In de eerste is het de bedoeling dat je een transportschip binnen een bepaalde tijd moet escorteren naar de andere kant van de map. Dat doe je door naast het schip te gaan staan waardoor deze langzaamaan verder begint te bewegen. Hoe verder je het schip kan brengen des te intenser worden de gevechten, want jouw transport moet uiteindelijk heel dicht bij de vijandelijke spawnlocatie geraken.

Control is dan weer een gamemode die iedereen wat bekender in de oren zal klinken. Hierin is het de bedoeling om meerdere gebieden zo snel mogelijk te veroveren. Dat doe je door samen met je team op het te veroveren gebied te gaan staan en deze voor de volle 100% te veroveren. Het team dat als eerste het volledige gebied weet te veroveren, behaalt een punt. Wanneer een team twee keer een gebied volledig weet te veroveren, is de overwinning binnen.

Assault lijkt in vele opzichten op Control, maar bestaat uit een team dat moet aanvallen en eentje dat moet verdedigen. Het aanvallende team moet dus proberen om de 2 gebieden van de verdedigers een voor een over te nemen. Ook hierbij wordt het moeilijker om het tweede gebeid te veroveren aangezien deze zich dichter bij de vijand bevindt.

Overwatch bezit ook een progressiesysteem waarbij je telkens een hoger level kan bereiken afhankelijk van jouw prestaties tijdens een match. Zo kan je medailles verdienen door een ontzettend hoog aantal kills te halen of teamleden te healen. Het spreekt uiteraard voor zich dat een gouden medaille meer EXP geeft dan een bronzen en je prestaties zorgen er dus zeker voor dat je sneller een level zal stijgen. Telkens je een level bent gestegen, krijg je een loot box die poses, skins, emotes, sprays, in-game currency, voice lines en player icons kan bevatten.

Conclusie

Overwatch heeft een sterke basis om uit te groeien tot een succesvolle multiplayer-game, maar heeft nog niet zijn volle potentieel weten te benutten. Waar er een overvloed aan mappen en speelbare personages is, weet de game toch een steekje te laten vallen bij het aantal beschikbare modi. Het lijkt ons dan ook een logische zet om deze nog wat uit te breiden met behulp van DLC die hopelijk gratis zal zijn. Zeker nu we weten dat deze bèta een exacte weerspiegeling zal zijn van de uiteindelijke game is het nog maar de vraag of vele gamers een genoegen nemen met het beperkte aantal modi.

Reacties

  • Uzuhl

    De beschikbare modi wil je zo houden, ze willen dit naar een e-sport niveau brengen, en dan wil je geen extra modi.
    misschien nog een fun modus, of team death match ish, maar that's it.

    Tevens als je Bastion speelt zijn wij geen vrienden meer. < 3

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 08:59
  • Maus

    Ik mis een singleplayer/storymode gedeelte!

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 09:31
  • Uzuhl Maus

    Daar is deze game niet echt omheen gebouwd. En zo boeiend kan het ook niet echt worden imho

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 10:27
  • Phoenix-

    It's hiiiiiiiiiiiiigh noon.

    Btw, over de DLC gesproken:

    https://i.gyazo.com/b8ccad83cce0ec97e0bb6ebcbcc15be5.png

    Graaaatis!

    Reactie aangepast door Phoenix- om 2016-05-10 om 12:16

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 12:11
  • Construct

    Alvast gewaarschuwd, komt een stukje text ^^.

    Een ding moge duidelijk zijn, het ziet er allemaal mooi uit.

    Met de overvloed aan karakters valt het echter wel mee (Bovendien zijn het vrijwel allemaal verschrikkelijke stereotypes). Het traditionele arsenaal van je gemiddelde shooter is verdeeld over verschillende heroes. Die hebben dan ook ieder slechts een wapen met een fire en alternate fire. Dus het gaat wel de breedte in, maar niet de diepte. Wel hebben ze allemaal nog een skill en een ultimate - die oldschool Atari 2600 stijl met een charge meter werkt - welke variëren van milde irritatie tot compleet teamwipende skills met één click. Des te sterker zijn de heroes die ook maar een beetje afwijken van de formule.

    De verdeling van de abilities lijkt nogal arbitrair en lijken de archetypes lang niet altijd te volgen. Meestal kun je bij dit soort games wel een steen-papier-schaar systeem ontdekken, maar daar is Overwatch simpelweg te oppervlakkig voor. Omdat er geen enkele vorm van progressie is tijdens een match gaat het dus voorkomen dat je terug moet naar je base om van hero te wisselen.
    Waar normaliter in een game je of een ander wapen oppikt of je inmiddels met skillpoints gespecialiseerd bent.
    Gaat nogal lastig worden dat bij mensen in te brengen, met name als ze een zeldzame skin vrijgespeeld hebben of gekocht voor het karakter dat ze liever spelen. Denk dat je dan ook de meer universele karakters blijft zien zoals Tracer en Bastion.

    De laatste van de twee is sowieso erg goed in de gameplay van Overwatch. Want vergis je niet, de maps in Overwatch zijn waanzinnig slecht. Het zijn er een stel, maar stuk voor stuk zijn het King of the Hill stijl maps. Bij elke map heb je slechts één objective en degenen die er bovenop blijven zitten en verdedigen winnen. Dat geldt zelfs voor de escort maps.

    Dat wordt verder versterkt doordat elke zijweg in de maps die niet doodloopt, allemaal naar dezelfde chokepoints leidt. Er is geen enkele motivatie voor het verdedigende team om niet te campen. Geen secundaire objectives, geen powerups, geen progressie voor het team dat wèl actief is op de map. De ruimte voor strategische en tactische beslissingen die het interessant zouden maken als Esport is er simpelweg niet. Ook de replay value gaat hier erg onder lijden. Elke map gaat gedistilleerd worden in de ideale heroes voor elke kant en dan ben je binnen een paar uur wel uitgekeken op de game. Het antwoord van Jeff Kaplan is om misschien andere rulesets te creëren voor bepaalde maps. Dat is nogal pleisterwerk.

    Dan nog over naar wat beleids-dingetjes:
    - De balans in deze game is nog ver te zoeken. Traditioneel Blizzard, wordt veel terechte kritiek weggewuifd.
    - De netcode is echt verschrikkelijk. Een tickrate van 20Hz kan anno 2016 gewoon niet meer. Geheel volgens verwachting gaan mensen dood aan schoten terwijl ze al achter de muur staan, om vervolgens op de killcam zichzelf nog 3 meter in visie te zien staan. Een gebruikte skill blijkt nooit geregistreerd te zijn behalve op eigen scherm. Iemand die je nog net dood hebt geschoten voordat je zelf doodging blijkt op weinig health nog gewoon rond te lopen. Tracers en Reapers met blink en teleport verschijnen soms helemaal niet meer op je scherm en als dat wel zo is wordt je op de killcam al minstens twee keer zo lang beschoten als op je eigen scherm.

    Om even beeldvorming te creëren: 20Hz is dat er elke 0,05 seconden tussen jou en de server wordt gecommuniceerd, en dan 0,05 naar anderen. Je latency even helemaal buiten beschouwing gelaten, uitgaande van 0ms; Als je 60 FPS speelt dan heb je 20 frames met informatie en de overige 40 frames zijn interpolatie van je client. De tickrate moet minimaal verzesvoudigd worden, al helemaal als ze serieus genomen willen worden in de pro scene en competitive.
    - Over de pro scene en competitive gesproken. Nu al zijn er hacks en aimbots. En in het eerste Overkill tournamentje is een speler van Cloud9 op heterdaad betrapt met een aimbot. Blizzard houdt zich vooralsnog stil. Dit soort dingen kunnen een game doodmaken voordat het überhaupt uitgegeven wordt. Als Blizzard hetzelfde beleid als bij de andere games hanteert kunnen deze spelers lang ongestraft doorspelen.

    Voorlopig oordeel: RUIM ONVOLDOENDE.

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 12:42
  • skywarior Construct

    Ik werd gister zelfs vermoord terwijl ik al een paar minuten achter een muur stond door een kogel die deflected werd vanuit een hoek waar die me nog niet had kunnen raken...

    Ik moet nog maar eens zien dat ze dit duurzaam competetive gaan krijgen though, ze hebben nog veel werk te doen.

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 16:29
  • Enzime Construct

    yup die tickrate is echt afschuwelijk. En in CS GO klagen ze al over 64 tick... :p

    Met projectielen is ook iet mis, meest duidelijk met Hanzo vind ik, je kan je er hard naast schieten terwijl het toch nog raak is (heeft niets met lag te maken, kan je testen op die testmap met die bots). Dikke kans dat het de bedoeling is omdat het anders op console onmogelijk is maar dan moeten ze het maar apart balanceren, zoals Ubisoft nu met Siege gaat doen omdat de winrate een pak hoger ligt op PC :p

    Heb me er wel met kunnen amuseren maar is zeker en vast geen 40 euro waard, zelfs als het al die problemen niet zou hebben dan is het nog teveel imo. Komt waarschijnlijk ooit wel in huis maar meer dan 20 euro ga ik er niet aan geven (tenzij ze met microtransactions afkomen, dan is het max 10 euro) :p

    Reactie aangepast door Enzime om 2016-05-11 om 00:37

    • Geplaatst op 2016-05-11 om 00:26
  • nks157

    Lekker grenades spammen met Junkrat :P

    • Geplaatst op 2016-05-10 om 14:11
  • Tempest_at_dawn

    Ik heb bijzonder veel genoten van de Beta, voornamelijk als Reinhardt (waarvoor ik per toeval als een van de eerste unlocks één van zijn zeldzamere skins, Bloodhardt, had gekregen). Ik vind het defenden van anderen en van points echt leuk, en hou er echt van als er ook nog eens een healer bij aanwezig is.
    Maar het aantal modes is inderdaad beperkt, en het feit dat dit alles is dat aanwezig zal zijn bij release doet me er toch nog eens over nadenken om deze al dan niet op termijn te kopen. E-sports, E-schmortz, maakt mij niks uit, ik wil mij gewoon amuseren. TDM daarentegen zou hier volledig uit z'n plaats zijn, maar wat meer TF2-gebaseerde modes zouden welkom zijn. Qua personages vind ik het wel goed zitten, enkele kleine tweaks qua balance mogen nog wel, vooral Reaper en Bastion schieten er wat uit in mijn mening.

    • Geplaatst op 2016-05-11 om 00:14
  • cavieke

    Overwatch is samegevat more or less wat ik zou verwachten van Team fortress 3

    • Geplaatst op 2016-05-11 om 13:54

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.