Hands-on preview: FIFA 17

Door YoniVL, 15-06-2016 00:03

Fifa 17

[Gespeeld op pc]

Dood, belastingen en elk jaar nieuwe voetbalgames: dat zijn de drie zekerheden in het leven. Wij kregen onlangs al eens de kans om een eerste blik te werpen op FIFA 17 en we moeten zeggen dat er heel wat veranderingen hebben plaats gevonden dit jaar. Met een nieuwe engine en een nieuwe mode gooit EA Sports het dan ook ietwat over een andere boeg.

Laten we beginnen bij die nieuwe engine. De FIFA-games werkten de voorbije jaren op een eigen engine, maar wie tegenwoordig EA zegt, die zegt al snel Frostbite. Ook de makers van FIFA hebben na FIFA 15 besloten om de overstap te maken naar de engine die oorspronkelijk in het leven werd geroepen voor Battlefield. Voor FIFA 16 kwam die beslissing te laat, maar bij FIFA 17 wordt er duchtig gebruik gemaakt van de nieuwe snufjes.

Dat toont zich natuurlijk onmiddellijk in de weergave van de spelers. Die zien er realistischer dan ooit uit. Vooral bij de gezichten wordt er een stevige sprong gemaakt. Zo worden voortaan niet enkel de botten in het gezicht geanimeerd, maar ook al het vlees en de spieren. Daardoor kunnen ze veel realistischere emoties tonen. Ook de belichting is een stuk beter. Speel je nu een wedstrijd ’s avonds, dan zal alles er veel sfeervoller uitzien. We krijgen ook veel meer verschillende omgevingen te zien. Voor de eerste keer krijgen we beelden uit de kleedkamers en de tunnels onder het stadion, allemaal dankzij de nieuwe engine.

Die nieuwe engine wordt ook duchtig gebruikt bij de nieuwe mode: The Journey. Daarin kruip je in de huid van ene Alex Hunter. Dat is een jong, Engels talent dat zijn eerste stappen zet in de wereld van het profvoetbal. Dat klikt vrij gelijkaardig aan de Be A Pro-mode, maar FIFA 17 gaat in The Journey nog een stapje verder. Er wordt immers een volledig verhaal gemaakt rond Alex Hunter, dat vertelt wordt in verschillende cutscenes. Voor het eerst stappen we dus een beetje weg van het voetbalveld en bekijken we ook de wereld achter de speler.

Dat wil ook zeggen dat je niet enkel voetbalwedstrijden zal moeten spelen, maar ook interviews moet geven en andere interacties hebt met de wereld rond je. Daarbij krijg je zelfs de mogelijkheid om een deel van de dialoog zelf in te vullen. Daarvoor werd duidelijk gekeken naar games als Dragon Age en Mass Effect. EA Sports geeft dan ook zelf toe dat het zijn oor te luisteren heeft gelegd bij Bioware, om dit soort zaken degelijk in de game te verwerken. Er werd ook samengewerkt met heel wat profvoetballers, die niet enkel hun stem en gelijkenis lenen aan het spel, maar die er ook voor moesten zorgen dat het verhaal realistisch is.

Doorheen de seizoenen kan je natuurlijk ook je speler upgraden. Daarvoor moet je verschillende taken afwerken tijdens de match, maar ook op training. Je kan daarbij de raad van je trainer volgen, maar je kan ook je eigen weg op gaan. Al is dat niet altijd de juiste keuze, want de trainer blijft natuurlijk wel je baas. Voorlopig is het nog even afwachten hoe The Journey zich zal ontvouwen. We hebben immers nog geen idee over hoeveel seizoenen het verhaal loopt, hoe groot je eigen impact is en of het überhaupt wel leuk om te spelen is. Wat we wel weten is dat het de grootste verandering binnen FIFA is sinds de lancering van Ultimate Team.

Natuurlijk werd er niet enkel gewerkt aan de graphics en een nieuwe mode, ook het voetbal zelf werd aangepakt en dat op drie vlakken: physical play, active intelligence system en attacking techniques. Physical play draait volledig rond de manier waarop spelers duels aangaan. Met de pushback tech is het nu mogelijk om zelf te kiezen hoe en of je duels aangaat. Zo kan je voortaan je verdediger in je rug houden, om vervolgens de bal mooi uit de lucht te prikken. Vroeger had je geen andere keuze dan vol het kopduel aan te gaan. Je kan nu ook botsingen met keepers hebben, iets wat vroeger onmogelijk was. Doelmannen zullen vooral tijdens vrije trappen en corners zo een andere impact op de game hebben.

Het active intelligence system draait volledig rond de beweging van de spelers op het veld. Dankzij het nieuwe systeem moeten die zich meer bewust zijn van de ruimtes, waardoor er meer beweging op het veld is. Spelers zullen proberen om ruimte te vinden en te creëren om zo de verdediging uit te spelen. Er wordt ook meer geanticipeerd, wat bijvoorbeeld tot minder offsides moet leiden.

Tot slot zijn er dan nog de attacking techniques. Ook daar moet je in de toekomst meer controle hebben over het spel. Zo kan je meer verschillende doorsteekpassen geven, waarbij je zelf beter de controle hebt over waar de bal naartoe gaat. Ook doelmannen doen het op vlak van passing beter. Hun intrappen en inworpen kunnen voortaan een pak strakker, om zo de tegenaanval te lanceren. Bij het afwerken op doel kan je dan weer kiezen voor een grondscherend schot of een kopbal naar de grond. Het zijn kleine zaken die het spel wel een stuk realistischer maken. Het blijft wel afwachten wat de impact op de gameplay zal zijn op de langere termijn. Wij hebben voorlopig immers nog te weinig wedstrijden kunnen spelen om daar een oordeel over te vellen.

Tot slot zijn ook de dode spelmomenten aangepakt. Bij vrije trappen die rechtstreeks op doel worden gegeven, gebeurt voortaan alles in third person, ook nadat de bal getrapt is, zodat je mooi de curve van je schot kan volgen. Bij corners kan je dan weer markeren waar de bal moet komen en kan je snel wisselen om controle te krijgen over een speler in het strafschopgebied. Dat moet er voor zorgen dat hoekschoppen minder op goed geluk gebeuren en net meer kunde vereisen. Met inworpen kan je voortaan langs de lijn bewegen om wat ruimte te maken en is de fake throw toegevoegd. Die kan je tegenstander in de val lokken, waarna je netjes de bal kan afspelen aan een ploegmaat.

Al bij al zijn er weer heel wat vernieuwingen toegevoegd aan FIFA 17, waarbij het steevast afwachten is wat ze teweeg zullen brengen. De ontwikkelaars verzekerden ons bovendien dat we helemaal nog niet alles hebben gezien. Het blijft dus niet bij de toevoeging van The Journey en aanpassingen aan de gameplay. Onze interesse is in ieder geval al gewekt.