4gamers.be

Hands-on preview: Sea of Thieves

Door Fredje, 07-07-2016 11:34

Sea of Thieves


Rare is terug. De studio die ons ooit GoldenEye 64 en het kleurrijke Banjo-Kazooie schonk werkt aan een nieuwe titel: het even kleurrijke Sea of Thieves. Het is tijd om voor het ruime sop te kiezen, het anker te hijsen en andere piraten om naar de bodem van de oceaan te schieten.

Sea of Thieves is het best te omschrijven als een piratensimulator. Laat het cartooneske uiterlijk je niet bedotten; Sea of Thieves is moeilijker dan je denkt. Wie verwacht zonder al te veel moeite op een schip te kunnen springen om de zeven zeeën te bevaren komt van een koude kermis thuis. Spelers zullen samen moeten werken om daadwerkelijk de zeilen te hijsen en met de wind in de rug richting de horizon te varen.

Wij spelen de game in een team van vijf man, waarvan één Rare-medewerker het zootje ongeregeld bij elkaar probeert te houden. Het begint al als we nog op land zijn. Elke piraat is voorzien van een bierpul en een accordeon. Terwijl de ene helft vrolijke liedjes speelt, zuipt de andere helft zich richting een fikse kater. Al zwalpend trekken we richting het schip dat iets verder op het eiland geankerd ligt.

We gaan op piratenjacht, zo vertelt de Rare-medewerker. Twee andere teams van vijf spelers varen ook rond in deze wateren en wij gaan ze tot zinken brengen, vertelt hij enthousiast. We moeten het nog maar eens zien met al die dronken zeerovers. Hoewel het uitvechten van zeeslagen een groot onderdeel is van Sea of Thieves is er volgens de ontwikkelaar nog veel meer te doen: zo kun je op jacht gaan naar schatten en is de wereld voorzien van andere quests, maar voorlopig moeten we het doen met een zeeslag.

Zoals gezegd, is het niet zo simpel als aan boord gaan en wegvaren. Het anker moet gehesen worden en in je eentje is dat een fikse klus. Doe het met z'n drieën en je bent drie keer zo snel weg. Terwijl het anker omhoog wordt gehaald, moeten de zeilen naar beneden. Ook dat is een actie die de spelers zelf moeten uitvoeren, maar wanneer dit eenmaal gebeurd is, zijn we eindelijk onderweg.

Er is echter één probleempje: de stuurman ziet geen hand voor ogen, want de zeilen hangen er voor. Het is dus aan de rest van het team om aan te geven welke kant we op moeten en hier komt al gelijk een probleem de hoek om kijken: ons team communiceert niet zo fantastisch. Bij het varen op open water komen we nog een heel eind, maar zodra er een ander schip (bestuurd door een ander team van vijf) in de buurt is, is het een hels karwei om onze stuurman richting het schip te loodsen, met name omdat drie medepiraten muziek staan te spelen op het voorste puntje van het schip in plaats van mee te helpen. Teamwork was ook in de piratenwereld van het uiterste belang.

Uiteindelijk zijn we toch dichtbij genoeg om een aantal kanonskogels op onze vijanden af te vuren. Het merendeel mist, maar een aantal treft doel. Helaas geldt dat ook voor de tegenstander, de kanonskogels zorgen voor gaten in het ruim en het water stroomt razendsnel naar binnen. Als we er niet snel wat aan doen zinken we als een baksteen naar de bodem, maar gelukkig gaat een goede boekanier niet op stap zonder een stapel houten planken en al snel hameren we er op los om alle gaten te dichten. Wanneer we tot ons middel in het water staan zijn eindelijk alle gaten gedicht en kunnen we ons weer gaan richten op het afvuren van de kanonnen.

Het is een chaotische onderneming, piraat zijn. De stuurman krijgt inmiddels vrijwel geen instructies meer, twee zeeschuimers zijn in het wilde weg aan het schieten, eentje staat nog vrolijk muziekjes te spelen en eentje offert zich op en blijft in het ruim om de gaten te dichten. Nog voordat we een schip tot een wrak hebben kunnen reduceren of zelf zijn gezonken is de speelsessie voorbij.

We moeten zeggen dat we best wel lol hebben gehad met Sea of Thieves, maar dat het voornamelijk kwam door de chaos. Net als bij de meeste coöperatieve games is ook hier het devies: speel deze game met vrienden. Wanneer je het met wildvreemde, niet-luisterende schobbejakken speelt, zal het spel al snel gereduceerd worden tot chaos. Hoewel dat leuk is voor een uurtje kun je ervan uitgaan dat het na een aantal uur je speelplezier doet zinken tot de bodem van de oceaan. 

Conclusie

Sea of Thieves ziet er leuk uit. Het koddige uiterlijk en de grappige kwinkslagen op het piratenleven weten je doen verlangen naar het piratenleven. Onder het cartooneske uiterlijk zit echter een piratensimulator verborgen waarin samenwerken cruciaal is. Gebeurt dit niet, dan vervalt de game in totale chaos en is de vraag hoe lang het leuk blijft.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam