Hands-on preview: Skyworld

Door YoniVL, 13-09-2017 17:20

Skyworld

Er zijn heel wat ontwikkelaars die zich op VR-games hebben gestort en dat met wisselend succes. Een van die studio’s die op vlak van VR lijkt te weten wat ze doen, is het Nederlandse Vertigo Games. Dat had eerder al een kaskraker met Arizona Sunshine en komt nu op de proppen met de strategy game Skyworld.

Skyworld is een turn-based strategy game zoals we er doorheen de jaren al honderden hebben gezien. Je onderhoudt je economie, bouwt een leger uit en zet vervolgens de aanval in op de tegenpartij. Dat kan zowel tegen de AI als tegen een andere speler. Als dat het enige zou zijn waar Vertigo Games mee op de proppen zou komen, dan is Skyworld een game waar er dertien van in een dozijn te vinden zijn.

Skyworld screenshot

Gelukkig doen ze dat niet en gieten ze er een VR-sausje overheen. Nu, dat wordt wel meer gedaan en vaak gaat het dan over een gimmick die er voor moet zorgen dat de game even wat indrukwekkender lijkt en misschien ietsje beter verkoopt. Ook aan die val gaat Vertigo Games voorbij, want de toevoeging van virtual reality in Skyworld is echt wel een meerwaarde.

In de game sta of zit je aan een ronde tafel, met bij de start van een match jouw basis aan de ene kant en die van de tegenpartij aan de andere kant. Je kan met je handen over de map bewegen en zelfs heel wat zaken aanraken om te laten bewegen. Het is geen vorm van gameplay, maar het zorgt er wel voor dat het echt voelt alsof je aan de tafel staat.

Omdat het niet voor iedereen even gemakkelijk is om rond de tafel te lopen, kan je in Skyworld de tafel vastgrijpen en rond draaien, zodat je het slagveld van alle kanten kan bekijken.

Skyworld screenshot

In een eerste fase is het de bedoeling om op de stukken grond die je bezit de typische gebouwen te plaatsen om grondstoffen te verzamelen. Die grondstoffen kan je gebruiken om nieuwe gebouwen te plaatsen of om je units te upgraden. Die units zijn verdeeld over verschillende kaarten, die je tijdens een gevecht in de hand zal hebben.

Denk je klaar te zijn voor de strijd, dan val je met jouw generaal de generaal van de tegenpartij aan, in de hoop meer grond te veroveren. Zodra je dat doet, keert de tafel zich om en kom je terecht op een slagveld. Daar kan je units naar de andere kant van het veld sturen, om de generaal aan te vallen. Natuurlijk kan ook je tegenstander dat en dus moet je tactisch te werk gaan. Het leuke is dat je ook hier de tafel kan draaien om zo een beter overzicht te houden.

Nu hebben we al heel wat over de game verteld en nog maar weinig over het gebruik van VR. Het lijkt alsof die toch niet zo belangrijk is voor de game, maar het is die VR die ervoor zorgt dat je volledig in het spel wordt gezogen.

Om te beginnen moet je de menu’s niet de hele tijd openen en sluiten, maar kan je die gewoon rondom je plaatsen waar je dat wil. Zo kan je indien gewenst steeds een volledig overzicht hebben over je opties. Staan ze toch in je weg, dan pak je ze gewoon even vast en zet je ze ergens anders neer. Daarnaast zijn er ook kleine interacties die het gebruik van VR amusant maken: een hendel overhalen om een kaart te upgraden, echt op een knop duwen om je beurt te beëindigen en ga zo maar door. Het zijn details, maar wel details die het allemaal net dat tikkeltje leuker maken. Het is ook altijd fijn om te zien hoe de tafel zich omkeert om een ander speelveld te tonen.

Grafisch ziet Skyworld er trouwens bijzonder fijn uit. De makers hebben gekozen voor een eenvoudige, kleurrijke stijl die er voor zorgt dat de game er ook in VR bijzonder goed uitziet.

Skyworld maakt gebruik van VR op een manier die wij vanaf het begin al graag hadden gezien, namelijk door het mogelijk te maken om dit soort games langs alle kanten te bekijken, terwijl je de gamer ook meer in het spel zuigt. De opzet van de game mag dan niet vernieuwend zijn, dat is de toevoeging van VR wel en dat is wat van Skyworld een game maakt die je zeker eens een keertje moet gespeeld hebben.

Skyworld

• Release: TBA
  • Ontwikkelaar: