4gamers.be

Hands-on: Skull & Bones

Door Fredje, 26-06-2018 15:15

Skull & Bones


Als je altijd al groot fan bent geweest van de zeeslagen in Assassin’s Creed: Black Flag, dan zul je je meteen thuis voelen in Skull & Bones. Je zult kanonnen afvuren, schepen enteren en plunderen en heel veel rondvaren. We vragen ons alleen een beetje af of dit wel lang genoeg interessant blijft.

Aan het begin van onze demo mogen we kiezen uit één van de drie beschikbare schepen. Eentje was een snel en wendbaar schip dat vooral gespecialiseerd is in het rammen van andere spelers, maar wat vuurkracht mist. Daarnaast was er ook een gigantisch schip met flinke verdediging en vuurkracht, maar nogal log is. Onze keus viel op de combinatie van de twee, een perfecte allrounder die nergens echt bovenuit steekt, maar ook geen grote minpunten heeft.

Met ons gekozen schip kozen we het ruime sop en konden we zelf bepalen wat we gingen doen. De game geeft je echter wel bepaalde opdrachten mee; verzamel een bepaald aantal van materiaal X of ga op zoek naar een verloren schat op eiland Y, maar we kregen ook de optie om een afgelegen fort aan te vallen. Voordat we het wisten waren we zo verzonken in de constante zeegevechten dat dit er nooit van is gekomen.

De open wereld waar we in terecht kwamen was namelijk niet alleen bevolkt door computergestuurde schepen, maar ook door een tiental andere spelers. Je kunt eenvoudig samenwerken met andere spelers in de wereld, met een druk op de knop vorm je een team en kun je het samen opnemen tegen de vele vijanden in de oceaan. En dat zijn er nogal wat, zeker als je er één of twee tot zinken hebt gebracht. Dan krijg je naast de Portugese en Britse armada ook nog eens te maken met premiejagers die jouw schip tot zinken willen brengen.

Skull & Bones screenshot

Gelukkig waren we dankzij onze ervaringen in Assassin’s Creed: Black Flag al gelijk redelijk geoefend met het besturen van ons schip. Echter zijn er wel een paar kleine veranderingen. Zo moet je flink rekening houden met de richting van de wind. Wil je naar een punt in de verte, maar heb je wind tegen? Dan kun je beter eerst een andere opdracht uitvoeren of zul je moeten opkruisen om je doel binnen een redelijke tijd te behalen.

Ook tijdens gevechten speelt de wind een grote rol. Als jij tegen de wind in op je tegenstander afvaart, dan zul je de grootste moeite hebben jouw schip zo te positioneren om zoveel mogelijk schade aan te richten. Lukt dat je wel, dan heb je keuze uit drie verschillende wapens. De kanonnen aan de zijkanten van het schip, het geschut aan de boeg van het schip en een derde aanval die bij elk schip anders is. In ons geval konden we gigantische pijlen op andere schepen afvuren, maar het grootste schip heeft bijvoorbeeld een mortier als derde wapen. Daarnaast heeft elk schip ook een speciale aanval. In ons geval zorgde het activeren van deze aanval ervoor dat de kanonnen op de boeg extra schade deden. Bij het lichtste schip zorgt deze vaardigheid ervoor dat beuken die het schip uitdelen meer schade doen en het grootste schip kan tijdelijk zonder te hoeven herladen de kanonnen aan de zijkant laten schieten.

Skull & Bones screenshot

Het is een geweldig gevoel om je kanonnen af te vuren op een tegenstander en de houtsplinters van het vijandelijke schip te zien rondvliegen. Wanneer je een schip tot zinken brengt krijg je daarnaast ook nog eens de voorraden die dat schip met zich meedroeg. Met gevonden voorraden kun je je jouw schepen weer verder uitbouwen, zo vertelde de ontwikkelaars ons. Helaas konden we dit in de demo nog niet testen, want we zijn erg benieuwd of we ook andere wapens op ons schip kunnen plaatsen. We hadden na ongeveer twintig minuten vrijwel alle gevechten op dezelfde manier uitgevochten. Een beetje variatie kan geen kwaad.

Naast het vechten met andere schepen lijkt er overigens weinig te doen in de wereld. Je kunt schepen dermate beschadigen dat je ze kunt enteren door op een knop te drukken wanneer je naast ze vaart, maar dit resulteert in een simpele cutscene waarna je je meteen weer op de boot bevindt op zoek naar het volgende slachtoffer. Hetzelfde geldt wanneer je gaat schatzoeken. Je vaart naar een eiland, drukt op de knop, ziet een kort filmpje van hoe jouw manschappen de schat binnenhalen en kunt weer verder varen.

We zien dit dan ook als het grootste gevaar voor Skull & Bones. Hoe lang blijft het enkel voeren van zeeslagen met dezelfde vijanden leuk? We hebben ons prima vermaakt in die twintig minuten, maar we betwijfelen of dit na 6 uur van vrijwel identieke zeeslagen nog zo is.

Conclusie

Skull & Bones weet de zeeslagen uit Assassin’s Creed: Black Flag succesvol te vertalen naar een eigen game. De zeeslagen zijn spectaculair en het rondvaren voelt goed, maar de game lijkt vooralsnog weinig variatie te bieden. We hopen dat Ubisoft Singapore nog meer achter de hand heeft, anders vrezen we dat er mogelijk een gat in de romp zit van Skull & Bones die niet meer te repareren valt.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.