4gamers.be

Hands-on: Final Fantasy VII Remake

Door YoniVL, 02-03-2020 14:40

Final Fantasy VII Remake

Gespeeld door Mine


De Final Fantasy reeks klinkt bij velen waarschijnlijk bekend in de oren. Developer en publisher Square Enix steekt momenteel nummer zeven in de reeks in een nieuw jasje. Wij kregen de kans om in Parijs alvast enkele levels van de game te testen.

Final Fantasy VII speelt zich af in de stad Midgar, een belangrijk deel in het verhaal. Mako is de levensader van de planeet en voorziet de stad van brandstoffen. De Shinra Electric Power Company buit deze bron uit om zo hun reactoren draaiende te houden. Een groepje idealisten, genaamd Avalanche, is de laatste vorm van verzet tegen Shinra.

Final Fantasy VII Remake screenshot

Je staat tijdens de game voornamelijk in de schoenen van Cloud Strife, een ex-elitesoldaat die nu een huurling is. Het eerste hoofdstuk start met Cloud die deelneemt aan een missie van Avalanche om Mako reactor 1 te vernietigen. Tijdens de eerste momenten van de game ontmoet je een aantal leden van Avalanche waaronder Barret Wallace, een van de leiders van de groep. Hij wordt toegevoegd aan de party en zal helpen de reactor uit te schakelen.

Na de ontploffing van de reactor zal Cloud opnieuw kennismaken met een oude vijand, waarna het verhaal in Final Fantasy VII pas echt op gang komt.

Naast de intro, mochten we ook hoofdstuk 7 en 10 spelen. In hoofdstuk 7 zal Tifa Lockheart, martial artist, lid van Avalanche en jeugdvriendin van Cloud, beschikbaar zijn in een party om samen met Cloud en Barret een andere Mako reactor uit te schakelen. In hoofdstuk 10 kan je spelen als Aerith Gainsborough, een bloemenverkoopster die Cloud na de ontploffing van Mako reactor 1 leert kennen. Ze zal Cloud en Tifa helpen met een boss fight.

Final Fantasy VII heeft heel wat veranderingen ondergaan, maar blijft anderzijds ook trouw aan de originele versie. Er worden nieuwe personages en verhaalelementen toegevoegd en Square Enix gaat veel dieper in op de twee dan bij het origineel.

De pixels worden vervangen door de technologie van Unreal engine. De remake zal Midgar beter in beeld brengen dan in 1997 ooit mogelijk was. Het is niet alleen grafisch dag en nacht verschil met de originele versie, maar ook de combat kreeg een make-over. Deze Final Fantasy is nu een mix van traditionele command-based combat  en real-time action. Het gevechtssysteem legt nu meer de focus op actie.

Een nieuwe optie is de tactical mode. In deze mode kan je je commando menu openen waardoor de tijd rondom de speler vertraagt. Hierdoor krijg je meer tijd om een aanvalsplan voor te bereiden. De remake maakt nog altijd gebruik van active time battle (ATB), maar dan wel op een andere manier. Gewone aanvallen met het vierkantje en het blokkeren van tegenaanvallen, laten de balk vollopen. Zodra de meter gevuld is, kan je vaardigheden zoals magie, voorwerpen en speciale aanvallen activeren. Je moet nu dus zelf de touwtjes in handen nemen, omdat de balk (bijna) niet automatisch vult.

Tijdens het gevecht kan je de controle nemen over een van de drie personages in je party. Met hun skillset kan je de zwakke plekken van vijanden handmatig verslaan, maar je kan ook nog altijd commando’s geven aan de andere partyleden. Daarnaast kan je je favoriete vaardigheden snel selecteren via shortcuts, zodat je zonder onderbreking in het gevecht blijft.

Vanaf nu is er ook de mogelijkheid om vijanden te laten wankelen (stagger). Onder de levensbalk staat een focus balk. Zodra deze geactiveerd wordt, zal deze stilaan leeglopen terwijl de vijand tijdelijk verdoofd is. De tegenstander is immobiel en is kwetsbaarder voor aanvallen.

Gaandeweg worden de gevechten uitdagender, dus moet de party zichzelf verbeteren. De remake zal ook weer het systeem van materia uit de kast halen. Om nieuwe vaardigheden te krijgen, moet je materia toevoegen aan wapens en uitrustingen. Sommige soorten kunnen toegang geven tot nieuwe spreuken en anderen geven de mogelijkheid om krachtige wezens tijdelijk op te roepen die naast je zijde zullen vechten tijdens een gevecht. De fans van het origineel zullen dus opnieuw kennis kunnen maken met hun favoriete summons.

Moest deze action-oriented gameplay niet aanspreken, is er voor de liefhebbers van het oude combatsysteem nog altijd een classic mode die terugkeert naar de turn-based combat. Square Enix hoopt zo voor iedereen wat aan te bieden.

De remake zal in verschillende episodes uitgebracht worden, maar de makers beloven genoeg inhoud voor een volledige Final Fantasy. Het eerste deel zal zelfs al uit twee blue-ray discs bestaan.

Conclusie

Het is een groot risico om van een van de bekendste games uit de reeks een remake te maken, maar de makers deinzen er niet voor terug. De graphics zijn van goede kwaliteit. De gameplay is verfrissend, maar houdt ook nog vast aan de traditionele gameplay. De remake zal niet de volledige verhaallijn van de originele versie volgen, maar de drie hoofdstukken die we mochten spelen, zagen er goed uit, toonden veel meer van de wereld en hielden ons alvast enkele uren bezig.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2020 door 4Entertainment bvba.