Narco Terror

Door rafbanaan, 15-08-2013 17:00

Middelmaat in Narco Terror

[Gespeeld op pc]

De zomermaanden brengen ons enige rust qua grotere releases, waardoor we eens kunnen kijken naar de kleinere titels die op de markt komen. Narco Terror is zo'n titel - van uitgever Deep Silver - die het eenvoudig, 'over-the-top' en actievol wil brengen.

Het hoofdpersonage in Narco Terror is Rick Quinn, een voormalige Special Agent. Rick Quinn werkte aan geheime technologie om het de drugskartels moeilijk te maken hun drugs te verplaatsen. De drugskartels gebruiken namelijk onderzeeërs om hun broodwinning op een veilige manier te transporteren. Dat ze gedwarsboomd worden, is natuurlijk niet naar de zin van het drugskartel waarbij zijn voormalige partner, Jay Delgado, werkt. Om ons hoofdpersonage te stoppen, gebruikt Jay Delgado de enige persoon waarmee men Rick Quinn klein kan krijgen: zijn dochter Zoey. Als vader achtervolg je je dochter Zoey om haar te redden uit de klauwen van Jay Delgado om hem daarna hopelijk een lesje te leren.

Narco Terror screenshot

Je kan afleiden dat je geen denderend verhaal moet verwachten dat je van begin tot einde in spanning houdt. Het verhaal is er vooral om een samenhang tussen de verschillende levels te creëren, want echt meer biedt het niet. Qua speelstijl mag je verwachten aan een twin-stick shooter zoals Renegade Ops waarbij je vanaf een bovenaanzicht controle krijgt over het personage. In de levels zelfs is het vooral van punt A naar punt B lopen, terwijl je verschillende hordes aan vijanden moet verschalken. Sommige levels bieden enige afwisseling door je in een vliegtuig te plaatsen, al moet je daar hetzelfde doen, maar dan met vliegtuigen, luchtafweer en helikopters.

Om je van je taak te kwijten, heb je keuze uit vier verschillende wapens, namelijk een pistool, shotgun, machinegeweer en een minigun. De eerste drie hebben een oneindige munitievoorraad, dus je moet niet spaarzaam zijn. De minigun kan wel oververhit geraken, dus hier moet je wel wat voorzichtig mee omspringen. Doorheen de levels verdien je geld door onder meer wagens en vaten op te blazen. Met het verkregen geld kan je upgrades kopen voor je wapens, die over drie niveaus beschikken.

Narco Terror screenshot Narco Terror screenshot

De vijanden kan je een kopje kleiner maken met je gewone arsenaal, maar doorheen de levels krijg je met momenten ook de mogelijkheid om speciale wapens op te pikken. Deze worden meestal op de grond achtergelaten door vijanden en brengen grote schade toe. Zo heb je bijvoorbeeld de bazooka, vlammenwerper of een elektrisch geladen wapen. Munitie voor deze wapens is zeer beperkt, dus je zal er voorzichtig mee moeten omspringen om er maximaal van te genieten.

Speciale munitie kan je dan weer verkrijgen door vijanden af te slachten, waardoor je keuzemogelijkheden weer vergroten. Zo kan je vijanden elektrocuteren, in vuur en vlam zetten en meer. Net zoals de speciale wapens is er hier slecht een beperkte voorraad van en moet je sparen door weer horden vijanden te doden, al kan je altijd met je vriend in co-op spelen om het allemaal wat leuker te maken.

Narco Terror screenshot

Grafisch ziet Narco Terror er niet echt spectaculair uit, al doet het visueel gelijkaardige zaken als wat je van dit soort downloadable titels verwacht. De omgevingen zijn allemaal mooi afgewerkt en bieden ook enige afwisseling. Zo beginnen we op de straten van Miami om rustig door te reizen naar de rivieren van Zuid-Amerika. De animaties zijn jammer genoeg wat gebrekkig en voelen houterig aan. Dit voel je vooral wanneer een dialoog tussen twee personages wordt opgestart. Ook de gesprekken zelf zijn van matige kwaliteit en daardoor wordt alles wat naar omlaag gehaald.

De pc-versie van Narco Terror heeft wel te kampen met wat mankementjes. De overdracht van de Xbox 360-versie is niet helemaal tot een goed einde gebracht, aangezien je bij sommige tips enkel de Xbox 360-knoppen te zien krijgt in plaats van wat je op pc zou moeten induwen. Ook verdwijnt de muis soms en moet je dus gissen waar op je zit te mikken, wat de precisie danig omlaag haalt. Als dan de vijanden plots ook nog door muren kunnen knallen, is het bijzonder frustrerend.

Het idee achter Narco Terror is goed, maar de uitwerking valt in het water. Grafisch springt de titel er ook niet uit en op vlak van dialogen en verhaal is het ondermaats. Al bij al beleef je wel plezier door hersenloos te kunnen knallen, maar of dat het prijskaartje waard is? Nee, wij vinden van niet.

• Explosies
  • Speciale munitie
  • Afwisseling