Rocksmith 2014

Door Goofus, 14-11-2013 00:05

Een betere leraar in Rocksmith 2014

[gespeeld op Xbox 360]

Wie vorig jaar Rocksmith in huis haalde, ontdekte al vrij snel dat het geen game pur sang was, maar een vernuftig ontworpen educatief programma met hier en daar wat game-elementen. Een jaar later is Ubisoft weer van de partij met Rocksmith 2014, samen met een waslijst van grote en minder grote verbeteringen die van de nieuwe titel zowel een betere game als een betere leraar maken. Dat neemt niet weg dat de franchise in de eerste plaats bedoeld blijft voor wie gitaar wil leren of beter wil worden en daar tijd in wil investeren.

Toen we vorig jaar Rocksmith voor de eerste keer in de console stopten, hadden we nog nooit een echt instrument in onze handen gehouden. Dankzij het spelen van Rocksmith (eerst ettelijke weken vrij intensief en vervolgens occasioneel) konden we tegen de release van Rocksmith 2014 toch al enkele akkoorden en enkele riffs van bekende nummers uit onze handen toveren. Toch zouden we onszelf nog steeds als absolute beginnelingen klasseren, want bijvoorbeeld de juiste frets op commando vastnemen zonder naar onze linkerhand te kijken is nog steeds een fifty fifty-kwestie.

Rocksmith 2014 screenshot Rocksmith 2014 screenshot

Vanaf het opstarten van Rocksmith 2014 is het duidelijk dat de nieuwe editie een stuk flexibeler en veelzijdiger is dan het origineel. De menu’s tonen een pak uitgebreider en minder diep, waardoor je gewoon sneller toegang krijgt tot de modi en nummers die je wil spelen. De overzichtelijkere structuur en de verschillende shortcuts zorgen ervoor dat je maar een paar selecties moet maken vooraleer je in de minigames kunt duiken of vooraleer je een heel specifieke riff in een welbepaalde song kunt spelen. Dat betekent dus dat je minder tijd met je controller in de menu’s doorbrengt en meer tijd met je gitaar, een stevig pluspunt.

De zoektocht naar meer flexibiliteit en stroomlijn is ook terug te vinden in de eigenlijke gameplay. In het bijzonder heeft men de dynamische moeilijkheidsaanpassingen onder handen genomen. Het feit dat Rocksmith zelf overschakelde van een ‘Easy’ moeilijkheidsniveau naar meer gevorderde noten en akkoorden werd vorig jaar gepromoot als een van de grootste sterke punten van de nieuwe franchise. Toch zorgde net die feature voor heel wat frustraties bij alle soorten spelers. Voor beginners ging de game vaak veel te snel over van een behapbaar tempo en haalbare vingerzettingen naar een veel te snelle opeenvolging van te moeilijke noten en akkoorden, terwijl ervaren rotten dan weer gefrustreerd raakten door de gemakkelijke stukjes waar ze eerst door moesten ploegen om bij de échte uitdaging te geraken. Rocksmith 2014 heeft nog steeds een dynamische moeilijkheidsaanpassing in zijn standaardmodus, maar deze keer kun je die wel eenvoudig manipuleren naar het niveau waarop je wil spelen of leren. Dat is nodig ook, want als je het automatische systeem zijn gang laat doen riskeer je nog steeds vrij snel gefrustreerd te raken.

De zogenaamde Riff Repeater modus, waar je zowel de moeilijkheidsgraad als de snelheid als het bereik van de riff in de song die je wil oefenen heel precies kunt instellen is de modus waar we het meeste tijd doorbrachten om onder andere R U Mine? en Knights of Cydonia van Arctic Monkeys en Muse onder de knie te krijgen. Zolang je als beginner beseft dat je niet op een kwartiertje tijd met dezelfde precisie en aan hetzelfde tempo kunt spelen als volleerde gitaristen en dus tevreden mag zijn wanneer je na enkele uren oefenen erin slaagt om iets te produceren dat door je huisgenoten wordt herkend als de song in kwestie is de oefenmodus een bijzonder dankbare manier om vrij snel bepaalde stukken uit een song te leren.

Hoewel we bijlange na nog niet op het punt zitten dat we alle songs gespeeld en geoefend hebben, is het wel duidelijk dat de soundtrack meer gericht is op songs met leuke riffs dan alleen op bekende namen. Er zijn meer songs die vereisen dat je je snaren op een andere manier stemt dan bij het origineel, maar dankzij de handige tool die Ubisoft daarvoor voorzien heeft, vergt dat een minimum aan tijd. Een belangrijk minpunt voor PS3-eigenaars in Europa is wel dat de tracklist van het origineel tot op vandaag nog steeds niet te importeren is via de store, een probleem waar Ubisoft nog steeds geen fix voor heeft aangekondigd op de officiële fora. Bij navraag bij onze Belgische Ubisoft-contacten kregen we te horen dat Sony bezig is aan het uitwerken van een fix voor het probleem.

De minigame-modus, Guitarcade genaamd, is opnieuw van de partij en laat je via een resem van 8 bit-achtige games diverse technieken inoefenen om een betere gitaarspeler te worden. De minigames leren je niet alleen iets, maar de meeste zijn ook gewoon leuk om te doen – of ze je nu laten racen tegen de politie of laten schieten in een cowboysetting. De modus waarin je nummers leert en de Guitarcade waarin je technieken leert zijn alles wat Rocksmith te bieden heeft, waarmee het zijn status als educatieve tool benadrukt. De ‘game’ geeft aan welke technieksessie of riff best geschikt is om progressie te maken en je haalt je plezier uit het oefenen en effectief beter worden. Geen scenario- of carrièremodus dus en zo is het maar best.

In onze setup speelden we op de Xbox 360 met een VGA-kabel en aparte audiokabel (wat door Ubisoft wordt aangeraden om de game vlot te spelen). Zo ondervonden we geen lag op onze inputs, noch op de output van de muziek door de tv. De realtone-kabel die je in je gitaar stopt, is nog steeds dezelfde als degene bij de originele game zat, maar deze werkte vorige jaar al naar behoren. Wanneer we de console via een HDMI-kabel aansloten op de tv was er wel wat lag te horen. Niet in die mate dat de game helemaal onspeelbaar is, maar wel storend genoeg om een negatieve invloed te hebben op de gameplay (en je humeur).

Rocksmith 2014 aanraden aan gamers blijft, net zoals bij zijn voorganger, quasi onmogelijk. Enkel wie bereid is om tijd te investeren in het gehoorzamen van deze digitale gitaarleraar en voor wie de motivatie vooral komt van het uiteindelijk kunnen naspelen van bekend klinkende riffs zal zijn plezier halen uit deze titel. Vooral de flexibelere instelmogelijkheden van de Riff Repeater zijn een godsgeschenk, al zal het meeste werk nog steeds van jezelf moeten komen. De verbeteringen tegenover het origineel, zowel in de interface als in de gameplay, zijn zo talrijk dat de 2014-editie bij iedereen die vorig jaar al een gitaar aan de console of pc koppelde in de smaak zal vallen – al is het voor PS3-eigenaars voorlopig nog afwachten of de beloofde importeringsmogelijkheid voor de songs van het origineel er ook effectief komt.

• Gebruiksvriendelijkere menu's
  • Flexibele inoefenmogelijkheden via Riff Repeater
  • Goede songselectie