Diablo III: Ultimate Evil Edition

Door GuerrillaDawg, 28-08-2014 09:15

Helse verslaving in Diablo III: Ultimate Evil Edition

Het is ondertussen al zo'n twee jaar geleden dat Diablo III op pc verscheen, maar dat weerhoudt de titel er niet van om nog steeds relevant te blijven. Zo verscheen vorig jaar nog een console-versie op PlayStation 3 en Xbox 360 en die versie werd best wel geappreciëerd. Begin dit jaar kregen we dan de langverwachte expansie, Reaper of Souls. Die wist de problemen van het origineel grotendeels op te lossen en werd dan ook met open armen ontvangen. Nu krijgen we te maken met een vierde versie, Diablo III: Ultimate Evil Edition, oftewel het basisspel en de expansie samen in één pakket. Een totaalpakket dat zeker niet onderschat mag worden.

Naast het feit dat dit de eerste keer is dat de expansie op console verschijnt, zit het grootste verschil natuurlijk in die nieuwe consoles: de PlayStation 4 en Xbox One. De nieuwe hardware zorgt er meteen voor dat het spel opgekrikt wordt naar een 1080p-resolutie, aan een vrij stabiele 60 frames per seconde. We zeggen hier specifiek vrij stabiel, want het durft wel eens te gebeuren dat Diablo III er onder duikt. Dit gebeurt wel enkel tijdens grootschalige gevechten, wanneer er meestal een boel effecten tegelijkertijd moeten worden ingeladen. Het zorgt ervoor dat de ervaring te vergelijken valt met een redelijk deftige gaming pc.

Diablo III: Reaper of Souls screenshot

Qua inhoud bevat de Ultimate Evil Edition alles van Diablo III en Reaper of Souls, inclusief de befaamde Adventure Mode. Gamers die het voorgaande deel op PlayStation 3 en/of Xbox 360 hebben gespeeld, die mogen een verhoogde level-cap, een nieuwe klasse (de Crusader), nieuwe skills en een vierde passief slot verwachten. Erg handig: voor diezelfde gamers is er een import-optie zodat ze hun personage van de vorige generatie consoles kunnen meenemen naar de Ultimate Evil Edition. Dat betekent ook dat je, mits je ver genoeg bent geraakt, meteen aan Act V kan beginnen.

Mocht je echter één van de (weinige?) nieuwelingen zijn die het spel nog nooit hebben gespeeld, dan vertellen we je even kort hoe de game precies in mekaar zit. Je missie bestaat grotendeels uit het verslaan van Diablo. Dat is zowat de hoofdmissie in het spel, uitgezonderd de expansie Reaper of Souls dan. Daar moet je Malthael verslaan, een gevallen engel die de wereld wil verhelpen van alle corruptie, wat volgens hem de gehele mensheid inhoudt. Naast deze bad guys is de primaire functie van het spel vrij simpel: een oneindig aantal vijanden naar het hiernamaals sturen zodat je meer ervaring en [betere] loot krijgt. Die jacht naar steeds betere loot kan een beetje omschreven worden als een obsessie en het is ook daardoor dat de game zo'n grote verslavingsfactor heeft. Je wilt steeds meer en betere loot. De game focust zich daar op, wat jammer genoeg wel resulteert in een minder verhaal met vooral erg veel clichés.

Diablo III: Reaper of Souls screenshot

In co-op is deze versie van het spel werkelijk een droom. De originele consoleversie kreeg sowieso al veel positieve commentaar omdat je met z'n vieren op één scherm kon samenspelen, maar deze Ultimate Evil Edition maakt het helemaal af. Een goed voorbeeld daarvan is de Apprentice Mode. Als je wilt spelen met een vriend wiens personage een lager level betreft, dan kan je via deze modus toch perfect samenspelen. De stats van je vriend worden simpelweg opgekrikt naar jouw eigen level. Daardoor moet je bijvoorbeeld niet wachten tot je vriend ook het hele verhaal heeft uitgespeeld en een deftig aantal legendarische items bezit. Mocht je trouwens moeite hebben om je eigen personage te vinden in al dat grafisch geweld, dan kan je op eender welk moment de rechter joystick indrukken zodat je meteen even opvalt.

Daarnaast zijn er ook enkele leuke toevoegingen die exclusief zijn aan deze versie van Diablo III. Zo heb je een in-game mailsysteem waarmee je bijvoorbeeld legendarische items naar je vrienden kan sturen. Ook is er een Nemesis-systeem waar een vijand die jouw personage doodt, naar het spel van iemand op je vriendenlijst springt en steeds sterker wordt als hij een vriend verslaat. Toegegeven, het is niet echt iets baanbrekend, maar het heeft wel iets speciaals als je plotseling oog in oog komt te staan met een monster dat al twintig van je vrienden op zijn teller heeft staan. Exclusief voor de PlayStation-versie is er trouwens een speciale uitrustingset in de stijl van Shadow of the Colossus en zijn er bepaalde dungeons waarin je zal terugdenken aan The Last of Us.

Diablo III: Reaper of Souls screenshot

Al bij al is Diablo III: Ultimate Evil Edition vrij gelijkaardig aan zijn pc-broertje. Het wordt dus moeilijk om deze versie aan te raden als je de pc-versie al hebt gespeeld - zeker gezien de vraagprijs - tenzij je natuurlijk een echte die-hard fan bent. Voor PlayStation 3 en/of Xbox 360-spelers (die hun PS3- en Xbox 360-game voor 39,99 euro op de kop kunnen tikken) blijft het een dure zaak gezien je voor deze Ultimate Evil Edition €59,99 betaalt - voor wat voor hen een expansie en verbeterde graphics is. Nieuwelingen hebben echter niet te klagen: dit is qua inhoud een immens totaalpakket waar je makkelijk honderden uren aan kan verslijten. Het is simpelweg de beste manier om Diablo III te spelen op een console.

Diablo III: Ultimate Evil Edition is door de verbeterde graphics en de toevoeging van de nieuwe expansie, Reaper of Souls, nagenoeg exact aan zijn pc-broertje. Het verschil zit vooral in de controls, de manier waarop co-op werkt en enkele minieme toevoegingen her en der. Ben je dus een nieuwe speler en wil je Diablo III liefst op je PlayStation 4 of Xbox One spelen, dan kunnen we deze versie niet hard genoeg aanraden. Heb je de pc-versie of de vorige consoleversie al gespeeld, dan wordt het al wat moeilijker, maar zelfs dan blijft dit gewoon een erg leuk totaalpakket.

• Grafische upgrade
  • Erg leuk in co-op
  • Nog steeds erg verslavend