inFamous - First Light

Door rafbanaan, 15-09-2014 15:14

Infamous: First Light

In maart 2014 kregen we inFamous: Second Son voor de PlayStation 4, maar het spel wist niet iedereen te overtuigen, vooral omwille van een matig en cliché verhaal. Op E3 werd inFamous: First Light dan aangekondigd, een standalone uitbreiding van inFamous: Second Son, waarin een zijpersonage de hoofdrol op zich neemt. De vraag is of Sucker Punch deze keer onze harten weet te veroveren met een goed verhaal.

In inFamous: First Light is het Fetch, de roodharige Neon-guru, die alle aandacht naar zich toe trekt. Het verhaal speelt zich af voor de gebeurtenissen van inFamous: Second Son en onthult veel meer van wat deze rood/roze harige net allemaal heeft meegemaakt. Het verhaal gaat van start in de gevangenis van de D.U.P., genaamd Curdun Cay, waar Brooke Augustine ons vraagt om onze krachten demonstreren. Daarna mogen we via een flashback beleven hoe we opgepakt werden en hoe het leventje dat ze toen had met haar broer, Brent, helemaal fout afliep. De bedoeling was om een boot te kunnen kopen en naar Canada te vluchten, maar een goede afloop is niet vaak het begin van een gameverhaal.

Bij de allerlaatste opdracht loopt het fout af en worden we gedwongen om onze Conduitkrachten boven te halen. Zelf weten we vlotjes uit de strijd te geraken, maar Brent is spoorloos verdwenen en dat zorgt ervoor dat we meteen weten wat te doen. Via een kennis van Brent, Shane, komen we te weten dat het waarschijnlijk om ontvoering gaat. Gedurende deze vertelsessies worden we telkens gevraagd om nogmaals onze krachten te demonstreren en zo leren we telkens nieuwe vaardigheden die we dan verderop kunnen gebruiken.

Het verhaal van inFamous: First Light is (jammer genoeg) zoals dat van  inFamous: Second Son: matig en nogal cliché, waardoor we ook hier met een leeg gevoel achterbleven. De missies op zich zijn bovendien nooit echt speciaals en qua uitdaging zijn ze ook niet top. Het is allemaal deftig, maar niet uitmuntend. Als standalone krijg je zowat 50 % van de speelgrootte uit Infamous Second Son, wat zeker niet mis te noemen is. De stad is uiteraard onderverdeeld in sectoren waarin je tal van opdrachtjes kan uitvoeren, zoals Neon Lumens, Police Drones, Neon Graffiti en Lumen Races. Leuk is wel dat je steeds sneller kan lopen door zelf door "poortjes" te lopen.

Fetchs kracht is (uiteraard) Neon, maar ze gebruikt deze krachten wel anders dan dat Delsin dat deed in Infamous: Second Son. Fetch heeft namelijk een heleboel persoonlijke krachten die we voor de eerste keer kunnen ontdekken, zoals een zwerm kleine raketten die de vijand opzoeken. Deze krachten kunnen, net zoals bij inFamous: Second Son, stap voor stap verbeterd worden door SP te investeren, iets wat je kan vergaren door Challenges uit te voeren. inFamous First Light heeft namelijk zowat zestig Challenges die je moet voltooien, indien je alle upgrades wil vrijspelen natuurlijk. De Challenges variëren behoorlijk: 25 Turrets overnemen, 20 vijanden van een hoogte gooien, 100 melee kills en ga zo maar door. Een deel van de Challenges kan je gewoon doorheen het verhaal voltooien, maar een ander deel kan je gewoon in de Free Roam gaan afronden als je dat wil.

Een deel van de Challenges moet je echter voltooien in de Battle Arena. Dit is een omgeving in de gevangenis van de D.U.P. waar je kan kiezen uit drie 'standen', namelijk Alpha, Bèta en Gamma. Het type vijand verschilt per stand, dus dat is zowat je waardemeter. Bij de Alpha krijg je vooral leden van de Akurans-bende. Bij Bèta zijn dit D.U.P.-agenten en bij Gamma krijg je demonen. Bij de laatste twee standen krijg je, naarmate de moeilijkheidsgraad, met beide soorten te maken. Je kan ook sowieso nog een onderscheid maken tussen Survival en Rescue als spelmodi. In de Survival-modus moet je het zolang mogelijk uithouden tegen nieuwe golven aan vijanden die steeds moeilijker worden. Bij Rescue krijg je ook verschillende golven aan vijanden, maar als bijkomende taak moet je ook af en toe een burger redden. Sterven er 5 burgers, dan is het game over.

Tijdens de verschillende golven door krijg je af en toe te maken met kleine, gekleurde mini-turrets die rondvliegen. Slaag je erin om er eentje neer te schieten, dan krijg je een tijdelijke bonus die afhankelijk is van de kleur van de turret. Wanneer je inFamous: Second Son speelde, voorziet de ontwikkelaar ook een leuke extra. Je kan dan namelijk kiezen om met Delsin aan de slag te gaan in de Battle Arena in plaats van Fetch.

Om te beginnen is inFamous: First Light de prijs meer dan waard. Het verhaal op zich duurt ongeveer twee uur, maar hierna kan je je volledig uitleven om alles te verzamelen en/of alle Challenges te voltooien in de Free Roam en Battle Arena. Spijtig genoeg is het verhaal net zoals inFamous: Second Son nogal cliché en van matige kwaliteit. Voor sommigen kan alles ook nogal repetitief overkomen, dus het is allemaal wel goed, maar net niet goed genoeg om top te zijn.

• Neon-krachten
  • Battle Arena
76/100