4gamers.be

Planetary Annihilation

Door Tomba, 08-10-2014 00:02

Planetary Annihilation


Planetary Annihilation kon het levenslicht zien dankzij een Kickstartercampagne die fans van Total Annihilation en Supreme Commander een nog grotere schaal van oorlogvoering beloofde. Na een lange bèta hebben de ontwikkelaars bij Uber Entertainment besloten dat het spel nu klaar is voor het grote publiek. De vraag is of het publiek klaar is voor Planetary Annihilation.

Wie bekend is met de gameplay van Total Annihilation- en Supreme Commander-games zal zich in eerste instantie direct thuisvoelen in dit spel. Anders dan in klassieke RTS-games is het geen kwestie van een economie op te bouwen die resources verzamelt en oppot tot je nieuwe eenheden kan kopen. Het is de bedoeling dat je een constante stroom van energie en metaal aanlevert die de al even constante productielijnen voedt. Je bouwt in Planetary Annihilation niet enkele gebouwen om heel wat eenheden te produceren; je bouwt hele continenten vol gebouwen om gigantische zwermen aan eenheden te produceren. De enorme schaal waarop je dus werkt, maakt het begrijpelijk dat het er grafisch allemaal nogal zwakjes uitziet. Van dichtbij zien eenheden er uit alsof ze van een andere generatie games komen, van iets verder lijkt het al snel een onoverzichtelijke knoeiboel waar je individuele types van eenheden niet meer kan herkennen. Gelukkig krijgen ze nog verder uitgezoomt symbolen toegekend zodat je ze toch uit elkaar kan houden.

Planetary Annihilation screenshot Planetary Annihilation screenshot

Wat in andere games een voordeel is, een zeer grote verscheidenheid aan eenheden, is in PA eerder een minpunt. Niet alleen omdat het moeilijk wordt om voor alle verschillende types het symbool te leren kennen, maar ook omdat er te veel onduidelijke overlappingen zijn in hun functie of er zelfs soms geen enkele reden is om ze ooit te gebruiken. Wie gaat zich bezig houden met het bouwen van scheepswerven en schepen in een spel waarbij het grootste deel van het gevaar van laserschietende satellieten, kernwapens of bommenwerpers komt? Waarom heeft men in plaats van tientallen lichtjes verschillende eenheden niet wat tijd gestoken in bijvoorbeeld verschillende facties die elk een andere manier van spelen nodig hebben?

Daarmee komen we ineens bij één van de grootste problemen van dit spel. In een toch vrij complex spel word je volledig aan je lot overgelaten. De enige hulp komt in de vorm van links naar YouTube-filmpjes en fansites. Dit zal ervoor zorgen dat je heel wat gevechten zal verliezen zonder dat je echt een idee hebt wat je fout deed of waarom de AI tientallen keren meer eenheden kon bouwen op dezelfde tijd. Door te experimenteren of FAQ’s te lezen leer je langzaam hoe je je workflow kan verbeteren en je micromanagement tot een minimum kan beperken. Er zijn zeker wel goede interface ideeën te vinden, maar zelf zal het spel je er niet op wijzen. Voor andere problemen lijkt het spel helemaal geen oplossing te hebben. Navigeren over één planeet of tussen verschillende planeten komt neer op wat willekeurig klikken en slepen in de hoop dat je juist uitkomt. Zeker omdat planeten bijzonder saaie gebieden zijn zonder duidelijke ijkpunten, alle eenheden van ver op elkaar lijken en het grootste deel van de oppervlakte vol grijze gebouwen zal staan.

Planetary Annihilation screenshot Planetary Annihilation screenshot

Andere RTS-games leren spelers omgaan met alle gameplayconcepten door in een singleplayercampagne langzaam meer opties toe te voegen. Planetary Annihilation heeft naar eigen zeggen wel een singleplayer deel, maar dit lijkt meer op iets dat er in zeven haasten is aan toegevoegd omdat het beloofd was bij de Kickstartercampagne. Het is een serie van skirmishes zonder enig verhaal die aan elkaar gekoppeld zijn via een eenvoudige map waarin je na winst een willekeurige technologie kan verdienen. In plaats van je dus een goede manier van spelen aan te leren, zal je het hier met upgrades moeten rooien die compleet niet complementair zijn of zelfs maar geschikt om sommige gevechten mee te winnen.

Gevechten waarbij tegenstanders op verschillende planeten starten, leiden door het gebrek aan mogelijkheden ook onvermijdelijk naar de titulaire Planetary Annihilation. Eens een planeet namelijk volledig onder controle is van een factie, is het vrijwel onmogelijk om er met klassieke oorlogsvoering nog een voet aan de grond te krijgen. De enige optie is om dan op een nog niet gekoloniseerde planeet een handvol uit de kluiten gewassen motors te bouwen die de planeet op een ramkoers sturen met die van je vijand. De eerste keer zal je hier wel van onder de indruk zijn. De tweede keer is het een leuke gimmick, maar daarna zal het al snel gaan vervelen. Zeker omdat er in essentie weinig strategisch is aan het gewoon overwoekeren van de vijand door een grotere troep vijanden te produceren.

Als spel stelt Planetary Annihilation dus al teleur, maar daar stopt het slechte nieuws niet. Het aantal bugs en problemen benadert bijna het aantal eenheden in je leger. Crashes (zelfs tot driver-vernietigende blauwe schermen toe), camerastandpunten die vast komen te zitten ergens in de ruimte en met geen manier meer los te krijgen zijn, de AI die halverwege een gevecht blijkbaar in sleepmode gaat en stopt met verder werken tot je hem aanvalt,... zijn maar enkele van de vele bugs die ons het spel meermaals in frustratie deden afsluiten. Hoewel we het eerder wel over een singleplayercampagne hadden, zal je wel altijd verbonden moeten zijn met de servers van Uber, ook al speel je dus enkel tegen de AI. Deze laatste draait om een onbegrijpelijk reden uitsluitend op die servers. Onbegrijpelijkerwijs dacht men dat problemen die grote uitgevers als Electronic Arts niet konden voorkomen, wèl opgelost zouden kunnen worden door deze kleine onafhankelijke studio.

Planetary Annihilation screenshot 

Het resultaat daarvan is dat je het spel soms niet kan spelen; dat je een andere keer tijdens een episch gevecht dat al tweer uur bezig is je connectie verliest en dus alle voortgang kwijt bent; dat het niet mogelijk om savegames weg te schrijven om het vorige probleem te verhinderen; of dat de servers de belasting bij grootschalige gevechten gewoon niet aankunnen en de tijd zodanig vertragen dat één ingame seconde, tien èchte seconden wordt. Wie denkt dat de AI enkel in the cloud kan werken omdat ze zò intelligent is, komt ook bedrogen uit. Het opmerkelijkste dat we mochten meemaken was dat een bevriende AI er niet beter op vond dan de planeet waar onze basis op stond te laten crashen met de vijandelijke planeet. Omdat we ook wel begrijpen dat een indie release van een spel met zulke grootse plannen wel eens woelig kan zijn, hebben we een finale review nog even uitgesteld in de hoop op een eerste patch die de ergste problemen zou oplossen. Uber vond het blijkbaar echter belangrijker om eerst DLC en Steam achievements te voorzien…

Conclusie

Planetary Annihilation klonk als een interessant doch gewaagd idee, maar niet ieder waagstuk kent een goed einde en dit spel lijkt een vrij hopeloze zaak te worden. Grootse plannen en beloftes kunnen helemaal niet ingelost worden en zelfs de kwaliteit van wat er is, is ondermaats. Het spel lijkt zich eerder in een vroege bètastatus te bevinden dan een afgewerkt product te zijn. Uber Entertainment legde de lat heel hoog met onder andere een retail-Early Access versie en 90 euro kostende alpha toegang. Vanuit het resultaat kunnen ze die lat zelfs niet meer zien. Kan iemand ons laten weten wat het tegenovergestelde is van “Uber”?

Positief

  • Grootschalige gevechten
Score
49/100

Negatief

  • Zeer onstabiel
  • Online DRM verhindert vlot spelen
  • Geen tutorial
Grafisch
65%
Geluid
65%
Fun
35%
Gameplay
40%

Reacties

  • frenchcore

    Hmm ik vind 49 precies wel een heel lage score.Heb mij goed geamuseerd in de beta,maar vond de herspeelbaarheid vrij laag,hoe het er sinds de beta mee is gesteld kan ik wel niet zeggen..

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 02:18
  • Tomba frenchcore

    Afhankelijk van wanneer je de beta gespeeld hebt, er is niet veel veranderd tussen nu en het moment dat ze de single player campaign toegevoegd hebben.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 10:20
  • skywarior

    Eerlijk denk ik zo. De serverproblems maken het echt hell. Not to mention dat ze alweer met crowdfunding voor het volgende bezig zijn... =/

    Can be a lot better

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 03:22
  • DeLod

    Als ik de Steam user reviews bekijk lijkt deze score best wel terecht.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 07:02
  • GoldenNathan

    Ik had zo gehoopt dat deze game goed zou worden en dan lees ik dit. Erg jammer. Het feit dat het tegenwoordig meer om geld draait dan om een mooi eindproduct te leveren is treurig en verneukt titels die veel meer hadden kunnen zijn.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 07:49
  • bluestrike

    - Vanaf 9 oktober kan je offline spelen.
    - Wat navigatie problemen tussen planeten? mijn units komen perfect aan waar ik het zeg.
    - Ik heb het jaar dat ik speel misschien 1 crash gehad.
    - Met teleports kan je meestal ook planet invasions doen, of je moet al tegen heel goede spelers spelen.
    - Na een disconnect kan je het spel herstarten en reconnecteren met je laatste game (ik speel enkel Mp maar zou voor SP net hetzelfde moeten zijn.) Ok waarom ze geen reconnect knop in de interface hebben snap ik ook niet, daarvoor moet je al mods installeren.
    - Vernieuwingen in PA zijn de area commands. hierme bouw je makelijk mass op alle spots in je area, of de hele planeet, area attack, area patrol enz.
    - Shared army multiplayer modes waarin je team alle resources en units deelt.
    - Er zijn ook nog nukes en nog erger dan een planet smash is de Annihilazer.

    Supcom FA is voor mij nog altijd de beste rts maar deze komt wel op 2 en wil vele van de PA nieuwigheden ook in een eventuele Supcom 3 zien :-)

    De 90 euro backers zijn over het algemeen tevreden, als beta speler zelf heb ik het spel in zijn verschillende evoluties gezien waardoor je eigenlijk het gevoel hebt verschillende varianten te hebben gespeeld.

    Niet dat ik hun volgende project back, dat zegt me niet veel + eerst nog de andere beloftes in PA waarmaken: 40 player games en replay's kunnen overnemen (= savegames).

    Reactie aangepast door bluestrike om 2014-10-08 om 08:56

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 08:48
  • Tomba bluestrike

    Die offline optie is dan meer dan een maand nà de releasedatum. Beetje laat dus... Net zoals al die andere beloftes wat ze nog niet zijn nagekomen.
    Navigatieproblemen zijn bvb: moeilijk in te schatten wanneer eenheden aankomen omdat ze via slingshots tussen de planeten navigeren (wat vandaag de dag logisch is, in de verre toekomst een pak minder) en het feit dat je individuele eenheden één voor één in een transporter moet steken om ze naar een andere planeet te sturen
    Misschien zie ik iets over het hoofd, maar hoe kan je een planet invasion doen op een planeet waar een speler een volledig overzicht van heeft? Transporters worden sneller uit de lucht geschoten dan je ze kan sturen, een teleport kan je toch nooit afwerken voor je fabricators afgeschoten worden en tenzij je tientallen nukes tegelijk kan afschieten worden ook die neergehaald...
    Area commands zijn een goed idee, voor wie ergens op een forum gevonden heeft dat ze bestaan....

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 10:55
  • bluestrike Tomba

    Met area load zou je een groep units moeten kunnen laden. (Sinds Astreus zo traag zijn gebruik ik ze niet meer)

    Als een speler de hele planeet controleert met umbrella's (anti orbital lasers) en orbital fighters wordt het wel moeilijk om nog een veilig plekje te vinden om een portal te kunnen bouwen, dan moet je al orbital lasers meebrengen om de umbrella's uit te schakelen en zelf eerst orbital platforms bouwen om een plaatsje in hun orbital layer te veroveren en ook op de land units eronder te kunnen schieten.
    Dan is het waarschijnlijk ook beter/sneller om hun commanders te vinden met orbital radars en met de ssx lasers uit te schakelen.
    Normaal laat ik het zo ver niet komen.

    Het zo makkelijk kunnen maken van een level is een downside vind ik, de gebruikers maken dikwijls zelf een level aan die saaie gameplay brengt. (zeker met lange afstanden tussen planeten)

    Reactie aangepast door bluestrike om 2014-10-08 om 11:24

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 11:22
  • remyquist Tomba

    Jup, als het zover is is je enige mogelijkheid de planeet opblazen met de annihilaser of een planet erop af lanceren of hopen dat je zo veel nukes kan bouwen dat ze er doorheen komen waarna je heel snel een teleporter zou kunnen sneaken.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 17:17
  • MathieuF

    Negatief punt geen tutorial... i mean really? er zijn genoeg van die begin missies(idk wa ze noemen maar was een soort van campaign war-mode) die u stap voor stap laten met het spel gewoon worden, geen tutorial is ook wel strijdig met veel mensen op internet zie je genoeg post van 'who plays tutorial i play MP only'

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 12:18
  • bluestrike MathieuF

    Ik denk dat PA toch een tutorial (of een manual want die is er ook niet) kan gebruiken. Hoe de economy werkt.
    (T2 factory bouwen terwijl je de economy in het rood zit gaat je team niet leuk vinden) Linken van teleports, units queue / unlimited build, area commands en sturen van een planeet naar een andere is niet voor iedereen even duidelijk.

    Maar via een tutorial kan je natuurlijk niet een betere speler worden, dev's zijn over het algemeen slecht in hun spel en dit moet je leren door replays te bekijken en zien wat je fout deed of de vijand beter deed.

    Nu Supcom had ook een betere tutorial kunnen gebruiken met de adjecency bonus en metal extractors die je kon upgraden door ze aan te klikken en op de ungrade knop te drukken.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 12:33
  • Tomba MathieuF

    Die campaign is gewoon een opeenvolging gewoon skirmishes tegen de AI waarin je random tech kan gebruiken in plaats van àlle tech. Resultaat daarvan is dat je helemaal geen zinnige manier van spelen aan kan leren. In een betere RTS is de campaign eigenlijk ook de tutorial, maar daar krijg je beetje bij beetje nieuwe tech tot je uiteindelijk alles hebt; en is het doel van de missies vaak om de juiste synergieen tussen al je units te leren.
    En wie enkel MP speelt, is ofwel ongelooflijk slecht in MP (aangezien hij niet kan weten waar hij mee bezig is) of heeft uren doorgebracht met FAQs te lezen. En dat laatste is vandaag de dag onaanvaardbaar als vereiste in een commerciele release .

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 12:56
  • remyquist

    Auw, dit doet me zeer.

    PA is mijn favoriete game die het afgelopen jaar uitkwam!! Het is geen perfecte game maar een 49/100...

    Laten we beginnen: ik heb letterlijk NOOIT crashes in dit spel, niet op mijn nvidia pc en niet op mijn amd laptop dus ik snap niet wat hier mis is gegaan. Ik heb het spel ook al 130 uur gespeeld dus dat wil wel wat zeggen.

    Ik snap ook niet dat deze review alles los beoordeeld? Wat is er mis met het geluid bijvoorbeeld om een 6.5 te krijgen. Hebben jullie uberhaubt wel naar de OST geluisterd? Ook snap ik niet wat jullie lelijk /outdated vinden aan de graphics. Speelden jullie dit op een intel gpu ofzo waardoor alles op zijn laagst staat?

    Ben het wel eens dat de singleplayer super simpel aanvoelt aangezien het echte 'war' gedeelte mist.
    Tutorials missen ook waardoor vele reviews de positieve punten juist missen.Dingen als areacommands etc.

    Savegames missen inderdaad, maar de meeste games duren (bij mij) een half uurtje, en dota en lol hebben ook geen savegames maar daar klaagt niemand over.

    Naval/scheepswerven zijn inderdaad slecht uitgevoerd, maar zitten in het spel voor games die op 1 grote planeet zullen plaatsvinden zodat je ook nog 'normale' rts games kan spelen op 1 map.

    Offline wordt al lang aan gewerkt en komt 9 oktober in een update. Maar ik snap niet wat jullie voor problemen hebben met de servers want bij mij werkt alles gewoon perfect.

    Op dit moment zou ik het spel een 7 geven, als je er de moeite voor neemt om het echt te willen spelen. Ik vind het spel zelf vele malen beter dan supcom FA en total annihilation. Maar er missen nog vele elementen zoals een zeer uitgebreide tutorial voor nieuwkomers, saves en offline play. Als deze onderdelen erin zitten vind ik dit spel wel een 8 waard.

    Sorry voor mijn 'aanvallerige' reactie, maar ik snap gewoon de score en de negatieve review grotendeels niet. Waren jullie drivers wel up to date?

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 13:52
  • Tomba remyquist

    Ik had zelf veel last van crashes, op een toestel dat eigenlijk nog nooit problemen had. Als ik fora bekijk ben ik ook niet de enige (anders had ik het niet als minpunt opgenomen).
    Er is niets ongelooflijk *mis* met het geluid, maar het springt er ook niet bepaald uit als opvallend goed imo. En het geluid van eenheden is gewoon zwak. 6.5 lijkt me dan ook een redelijke score.
    Voor de graphics geldt dezelfde logica: ze zijn functioneel, maar vallen zeker niet positief op (niet enkel bij mij, maar ook op de screenshots van de makers zelf). Daarnaast zijn de planeten toch ongelooflijk saai en hebben ze quasi geen interessante (grafische of functionele) kenmerken?
    Een spel in een zonnestelsel duurt maar 30 minuten? Dan moet er iets misgegaan zijn bij alle partijtjes die ik gespeeld heb want die duurden aanzienlijk langer. Tenzij iedereen elkaar van in het begin al rushed lijkt het me bizar dat je op 30 minuten alle tegenstanders uitgeschakeld hebt. Daarom dat je misschien ook geen last had van de servers aangezien alles pas begint te vertragen als er honderden eenheden actief zijn. Maar ook dit probleem wordt veelvuldig bevestigd op fora.

    Offline was er niet, ondanks de belofte, op de dag van de release en ook in de eerste updates kwam het er niet bij. Als iemand een spel als finale versie uitbrengt, wordt het daarop beoordeeld, niet op wat er misschien ooit nog bijkomt. Vroeger konden ontwikkelaars zich nog verschuilen achter uitgevers die de releasedatum per se wilden halen, maar als onafhankelijk ontwikkelaar beslis je zèlf over wanneer het spel "af" is.

    Ik begrijp dat mensen die er van het eerste uur bij waren en inderdaad de moeite nemen om zelf alles uit te vlooien zich er wel mee zullen amuseren. Maar een reviews dient om de gemiddelde gamer te informeren over dit spel, en je begrijpt ook wel dat die geen tientallen uren wil investeren voor het leuk begint te worden.

    Ik vind het ook geen aanvallerige reactie, we bekijken dit spel gewoon allebei vanuit een volledig ander oogpunt :)

    Reactie aangepast door Tomba om 2014-10-08 om 17:00

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 15:17
  • remyquist Tomba

    Bedankt voor je reactie, ik heb alles nog eens goed bekeken en dus het volgende:

    Ik vind de ost van het spel namelijk zeer goed, maar zoals je zegt gaat het vaak verloren door de grote drukte ingame dus als je het zo zegt is een 6.5 wel ok. Ookal zou ik de OST zelf een 8 geven.

    Grafisch is het simpel, maar ik vind die style heel wat hebben. Zeker als je naar deze pagina gaat:
    https://forums.uberent.com/threads/pretty-screenshots-page-9-for-commexplosmash-07-10-14.59464/page-8
    Ik vond als je dit bekijkt een 6.5 nogal een lage score, alhoewel zoals je zegt de 'gemiddelde' gamer ziet dit niet aangezien die alleen uitgezoomd het spel spelen in plaats van goed rondkijken naar het grafische gedeelte. En ja, de planeten (naast de metal planet) zijn best wel saai / vlak. Het zou allemaal veel leuker worden als terrein een grote rol gaat spelen, waar ze volgens de laatste beta build ook mee bezig zijn. Planeten zouden eigenlijk echt kenmerkende eigenschappen moeten hebben. Dus je hebt weer gelijk, het is simpel en er zit nog veel mogelijkheid voor verbetering in.

    Over mijn speeltijd heb je ook gelijk, ik speel meestal kleinere potjes in redelijk kleine stelsels aangezien ik nooit echt tijd heb voor een grote match.

    Server performance is wel enorm gestegen in de laatste beta (PTE) build vanwege een compleet nieuwe pathing overhaul. (Ik had 1000 units met areapatrol en bijna geen server slowdown) Maar het is logisch dat uw review dit niet bevat aangezien de devs zelf hebben gezegd dat het spel 'af' was en dit nu natuurlijk nog in beta zit.

    Als laatst heb je weer gelijk over dat mensen niet uren willen trainen voordat ze het spel pas echt kunnen spelen. Ikzelf had Supreme Commander en Total Annihilation voor VELE uren gespeeld vroeger, dus ik zat gelijk helemaal in het spel ;)

    Conclusie: het was vreselijk dom voor de ontwikkelaars om het spel nu al uit te brengen terwijl er nog zo veel beloofde functies eraan te komen. Alle reviews vermelden nu punten van 4 tot 7 en melden allemaal dat er vele bugs zijn en dat er nog veel mist. Ook zeggen de devs zelf dat ze een 5 jaar spel in 2 jaar gemaakt hebben...
    Een pluspunt is wel dat de ontwikkelaars blijven zeggen dat ze zullen blijven werken aan het spel zolang het geld oplevert, dus er is een grote kans dat het spel over een jaar een veel beter product is. Ik vind het alleen zo een zonde om al die lage cijfers te zien terwijl er enorm veel potentie is om een goede next gen RTS game te worden.

    Ik vind wel dat je wat meer goede punten had mogen vertellen zoals de area commands, die besturing echt makkelijker maken. Ook vind ik het zeer origineel dat je eigenlijk 'maps' hebt die je compleet kan vernietigen en dat de maps zelf als wapens kunnen dienen.

    Nogmaals bedankt voor je reactie waardoor ik uw review rustig opnieuw heb kunnen lezen en begrijpen waarom dit je oordeel is. Er zit enorm veel potentie in het spel, maar het spel is simpelweg nog niet af. Het is wel mijn favoriete RTS game van de laatste jaren als een SciFi fan, en fans van zeer complexe grote games zullen er na enige tijd van gewenning een zeer leuke game aan overhouden, die de komende tijd alleen maar beter zal worden.

    EDIT: ^wow (a)

    Reactie aangepast door remyquist om 2014-10-08 om 17:13

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 17:09
  • bluestrike remyquist

    "aangezien de devs zelf hebben gezegd dat het spel 'af' was"
    Mag je mij een link geven en dan ga ik die op de PA forums zetten zodat de boel daar helemaal ontploft :-) Want ze hebben er altijd op gehamerd dat ze nog niet klaar waren met PA.

    Ze hebben net ook een nieuwe Director of production ingehuurd. (Die van Supcom FA).
    Eens zien wat dat geeft.

    Qwa score hangt het natuurlijk ook af wat je betaald hebt, ik heb het tijdens de kickstarter op de kop getikt voor 20$ en pas nog op steam in sale een 3 commanders dlc gekocht voor 11 euro waar je ingame voor 1 al 15$ moet neerleggen. Als ik in de early acces 60 euro had moeten neerleggen was ik waarschijnlijk ook lang niet tevreden met wat ik kreeg ...

    Reactie aangepast door bluestrike om 2014-10-08 om 18:52

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 18:49
  • Tomba bluestrike

    http://www.uberent.com/pa/2014/09/05/planetary-annihilation-officially-launched/
    Planetary Annihilation has officially released across PC, Mac, and Linux. You can now download the full game on Steam, Humble Bundle, Origin, or through the Uber launcher.
    For those of you who already have Planetary Annihilation, getting the gold version of the game is as easy as updating.
    Mij lijkt het dat zaken als FULL GAME en GOLD VERSION toch duiden op een afgewerkt product. Dat ze er nog verder aan werken kan prima. Maar het product dat op dàt moment beschikbaar is moet in orde zijn en alle beloofde features bevatten. Als dat niet zo is, moeten ze het nog maar even in beta of Early Access laten.

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 19:06
  • remyquist bluestrike

    Ik bedoelde niet af als 100% klaar, ik bedoelde met af 'klaar voor release' zoals Tomba zegt. Natuurlijk is een release game nooit perfect, maar voor een release zaten er behoorlijk veel fouten in.

    Sinds release hebben de devs aan optimalisatie gewerkt als dat het spel nu 2gb minder RAM gebruikt in grote stelsels. Nieuwe pathing komt eraan, een nieuwe tutorial is in de maak en vooral bugfixing. Allemaal dingen die de reviewers het slechtst vonden aan dit spel. Maar vele van deze dingen waren wel van tevoren te verwachten.
    Ik had het niet verwacht omdat er al honderden bugs en optimalisaties in de maand ervoor gedan waren. Dus als beta speler dacht ik ook dat het spel er goed uitzag vergeleken met hoe het was. Maar het spel zal alleen maar beter worden de komende tijd, zeker als offline gereleased wordt, samen met het nieuwe pathing en tutorial, zullen de grootste minpunten al verbeterd zijn.

    PS: Check that new pathing performance!!: https://www.youtube.com/watch?v=j4PgJRWCpIo
    1400 units -> sim gaat even omlaag en knalt gelijk terug naar 10!! En die area patrol is nice! Super awesome aangezien pathing hetgene was dat de SIM omlaag knalde!

    EDIT: client framerate van t filmpje hou ik hier nog buiten ok? :)

    EDIT2: SIM hoort 10 te zijn, voor de wat minder bekenden met het spel ;) Als de SIM 10 is, is 1 seconde in het spel gelijk aan 1 seconde in realtime. Dus als de SIM 5 is, dan is 1 seconde ingame 2 seconden realtime.

    Reactie aangepast door remyquist om 2014-10-08 om 19:44

    • Geplaatst op 2014-10-08 om 19:38

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.