Destiny

Door Fredje, 03-10-2014 00:05

Destiny

[gespeeld op PlayStation 4]

Het is lastig om Destiny in een hokje te plaatsen. De game is een beetje van alles; een vleugje Halo, een toefje Borderlands, een snufje Mass Effect en een beetje MMO. Een interessante en erg smakelijke mix, die af en toe een beetje eentonig wordt. Met een soort van "end-game" na level 20 namen we onze tijd om deze zaken ook danig op de proef te stellen.

In Destiny neem je de rol op je van een Guardian. Een beschermer van aarde en beschermer van de mysterieuze ronde bol genaamd The Traveler. De Traveler is echter stervende en de vijanden die hij ooit op afstand hield, komen steeds dichterbij.

Natuurlijk moet jij er iets aan doen en dat doe je in deze first-person shooter als één van de drie beschikbare klassen. De ijzersterke Titan is er voor de spelers die het liefst midden in de actie zitten. De Hunter is de klasse voor de stealth-liefhebbers en de Warlock is het beste te vergelijken met een magiër. Het is niet zo dat de game totaal anders speelt afhankelijk van welke klasse je kiest, maar het brengt wel nuances met zich mee. Zo zul je met een Titan sneller richting de actie rennen, terwijl je met je Warlock toch makkelijker op een afstandje blijft.

Destiny screenshot

Met welke klasse je ook begint, je wordt vanaf het begin af aan bijgestaan door Ghost, jouw eigen persoonlijke zwevende robot met de stem van Peter Dinklage (Tyrion Lannister uit Game of Thrones). Je zou denken, een uitstekende keuze; een kei van een acteur in ieder geval. Zelfs goede acteurs weten wel eens teleur te stellen en Dinklage zorgt er met zijn monotone dialogen dat Ghost zelden bijdraagt aan het verhaal, enkel irriteert.

Niet dat er sowieso een echt verhaal aanwezig is, tenminste geen goed verhaal. Je verwacht van de mensen bij Bungie een epos gelijkwaardig aan de Halo-serie, maar het verhaal van Destiny komt nooit echt van de grond. Meer dan ‘het universum wordt bedreigd door onnoemelijk kwaad, ga de boel redden’, omhelst het verhaal niet en dat is niet omdat er niet genoeg uit te leggen is. Termen als Vex, Awoken en Cabal worden in het rond gegooid, maar worden niet uitgelegd. De uitleg zit namelijk verstopt in Grimoire-kaarten. Kaarten die je verdient door bijvoorbeeld een bepaald aantal vijanden te vermoorden, maar het omslachtige van dit hele systeem is dat je de lore die je met de kaarten vrijspeelt niet kan bekijken op de console, maar je hiervoor de companion app of je browser nodig hebt. Hierdoor mis je enorm veel achtergrondinformatie en ga je de wereld nooit waarderen voor zijn rijke historie.

Destiny screenshot

Gelukkig is het een stuk simpeler om de verschillende planeten te waarderen en dan voornamelijk voor hun uiterlijk. De game ziet er namelijk fantastisch uit. Er zijn prachtige omgevingen om je aan te vergapen; van de uitgestrekte rode vlaktes van Mars tot aan de jungle-omgevingen van Venus. Het ziet er stuk voor stuk adembenemend uit en zorgt elke keer voor een andere sfeer. Het is dan ook erg jammer dat de hoeveelheid content op deze planeten niet om over naar huis te schrijven is.

Binnen een uur of zes ben je wel door het verhaal heen en binnen een uurtje of vijftien heb je vrijwel elke missie, strike en multiplayermap gehad. Hierdoor voelt de game al gauw eentonig aan. Alle missies zijn namelijk ook nog eens op dezelfde manier opgebouwd. Je vecht  je alleen of met vrienden door een lineaire missie vol vijanden heen, om vervolgens te eindigen met een eindbaas of verrschillende waves vijanden die je moet verslaan terwijl Ghost inbreekt op een computer of een deur openbreekt.