Pokémon TCG Online (iPad)

Door Vancha, 03-11-2014 09:39

Pokémon Trading Card Game Online

Nintendo is sinds kort eindelijk bezweken voor mobiele platformen en het bedrijf heeft gezegd dat ze dan toch enkele applicaties zullen maken op iOS en Android. Enkele grote namen duiken meteen op als mogelijke toevoegingen en Nintendo smijt ook meteen één van diens grootste franchises in de strijd. Het Pokémon-kaartspel was reeds een hele tijd te spelen op computer, maar nu komt Gamefreak ook met een draagbare versie van hun oude cardgame.

Het normale kaartspel draait al mee sinds de lancering van Pokémon en de regels dateren ook nog uit die tijd. Je hebt iedere keer een basis Pokémon die je inzet tegenover je tegenstander en tot vijf Pokémon die op de bank zitten. Wordt er een Pokémon verslagen, dan krijg je een prijs en komt de volgende van de bank. Gedurende het gevecht kun je je Pokémon doen evolueren en sterker maken met energy kaarten die je nodig hebt om aanvallen uit te voeren.

Pokémon Trading Card Game screenshot

Best eenvoudig om te vatten en al jaar en dag dus de basis van deze cardgame. De digitale versie heeft dezelfde kaarten als het origineel en dat is op de iPad niet anders. Helaas kun je wel zien dat dit spel niet gemaakt is met de digitale platformen in het achterhoofd. Het eenvoudigste is in elk geval om via de site een account te maken en alles daar te centraliseren qua kaarten.

De iPad-versie kent een adventure mode tegen de computer die je al de vaardigheden leert om online verder te spelen. Soms zul je wel merken dat de intelligentie en de geluksfactor wat door elkaar gehaald worden. Geluk is sowieso deel van een cardgame (je moet maar de juiste kaart trekken natuurlijk), maar het is niet enkele beperkt tot de getrokken kaarten. Je kan ook geluk hebben met extra schade, gewekt worden uit je slaap of andere benarde situaties. Dat kan ds ook lelijk tegenzitten. Naast de adventure mode kan je ook tegen de computer strijden in andere vormen of gewoon tegen (willekeurige) echte spelers.

Dat de game zich volledig op internet afspeelt, is voor sommigen misschien een nadeel onderweg, maar ook voor mensen die gewoon online willen spelen, kan het behoorlijk omslachtig zijn. Beurten kunnen vrij lang duren en ook de verbinding laat soms te wensen over. Daarnaast zijn de aanraakkeuzes van de game soms niet echt te verantwoorden. Een keer tikken is een kaart gebruiken en dubbel tikken is hem van nabij lezen. Je zal regelmatig hebben dat je een kaart per ongeluk gebruikt terwijl je eigenlijk de functies wilde lezen. Gelukkig is het speelveld voor de rest eenvoudig genoeg gehouden om alles overzichtelijk te houden tijdens het spelen, maar dat is dan ook een vrij magere troost bij een voor het overige leuk opgezet kaartspel.

Pokemon TCG voor de iPad is één van Nintendos eerste mobiele games en dat is er helaas aan te merken. De connectie laat soms te wensen over en ook de beslissingen van aanraakmogelijkheden hadden wel beter gekund. Voor de rest blijft dit het gekende en leuke Pokemon spel van weleer, maar met dus een minder dan geslaagde mobiele overdracht waardoor de game er danig onder lijdt.

• Nog steeds een even leuk kaartspel
58/100

• Trage connectie online